سخنگوی وزارت خارجه: به دنبال آزادی اسدالله اسدی و حمید نوری هستیم

کنعانی آمریکا را تهدید کرد که اگر در سیاست خارجی‌اش بازنگری نکند، با عکس‌العمل ایران مواجه خواهد شد

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، از رایزنی‌های سیاسی با مقام‌های بلژیک برای آزادی اسدالله اسدی خبر داد و گفت: «خواست جمهوری اسلامی ایران آزادی بی‌قیدوشرط اسدالله اسدی است.» او ابراز امیدواری کرد که این دیپلمات جمهوری اسلامی ایران به‌زودی آزاد شود.

کنعانی درباره حمید نوری نیز تاکید کرد: «وضعیت این شهروند ایرانی برای ما بسیار حائز اهمیت است و ایران بر مبنای وظیفه خود، این موضوع را با جدیت در دستور کار قرار داده است.»

سخنگوی جدید وزارت امور خارجه در نخستین نشست خبری‌اش، از سفر قریب‌الوقوع برخی سران کشورهای منطقه به ایران خبر داد و مدعی شد که سفر روسای‌ جمهوری و وزرای خارجه دیگر کشورها به ایران تهران را به «پایتخت فعال دیپلماتیک» تبدیل کرده است.

ناصر کنعانی در نشست خبری روز چهارشنبه ۲۲ تیر، به یادداشت اخیر جو بایدن درباره ادامه فشار دیپلماتیک بر جمهوری اسلامی ایران نیز اشاره کرد و افزود: «جای تعجب است که دولتمردان آمریکایی فکر می‌کنند که با نوشتن مقالاتی در یک روزنامه می‌توانند نتیجه عملکرد مخرب خود در منطقه را توجیه کنند.» او در ادامه ادعاهایش، گفت: «رئیس‌جمهوری آمریکا یکی از اهداف سفر خود را کمک به منطقه و صلح بیان کرد ولی نگاهی به سیاست خارجی آمریکا نشان می‌دهد که این اظهارات خلاف سیاست‌های آمریکا است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جو بایدن در آستانه سفر به خاورمیانه، در یادداشتی، نوشت که برای بازگشت جمهوری اسلامی ایران به برجام، باید فشار سیاسی و اقتصادی بر این کشور ادامه پیدا کند. او سیاست‌های دولتش در قبال ایران را موفقیت‌آمیز خواند و نوشت که این سیاست‌ها به منزوی‌تر شدن حکومت ایران منجر شده؛ اما سخنگوی وزارت امور خارجه ایران مدعی است که آمریکا با سیاست حمایت از اسرائیل، «عامل ایجاد ناامنی» در منطقه است.

کنعانی آمریکا را تهدید کرد که اگر در سیاست خارجی‌اش بازنگری نکند، با عکس‌العمل ایران مواجه خواهد شد. سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ماهیت اسرائیل را «جعلی» خواند و مدعی شد که ایالات‌ متحده آمریکا تابع این رژیم است.

ناصر کنعانی در واکنش به سخنان اخیر نخست‌‎وزیر اسرائیل که درباره «خطر هسته‌ای شدن ایران» هشدار داده بود، گفت: «این هم طنز تلخی است؛ رژیمی که عضو هیچ‌کدام از معاهدات عدم اشاعه [سلاح‌های هسته‌ای] نیست و در تجاوز به حقوق ملت‌ها سابقه دارد، درباره فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران اظهارنظر می‌کند.»

او در ادامه مدعی شد که تمامی فعالیت‌های هسته‌ای ایران زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. این در حالی است که رافائل گروسی، رئیس سازمان بین‌المللی انرژی اتمی، پیش‌تر از خاموش کردن دوربین‌های نظارتی این سازمان در ایران انتقاد کرده بود.

ناصر کنعانی در نخستین نشست خبری‌اش در مقام سخنگوی وزارت امور خارجه، کشورهای عضو سازمان ملل متحد را تهدید کرد و گفت: «این کشورها باید وضعیت هسته‌ای رژیم صهیونیستی را پیگیری کنند؛ مسئولیت هرگونه اقدام غیرقانونی در ارتباط با ایران بر عهده کشورهایی است که از این رژیم حمایت می‌کنند.»

او در واکنش به سخنان اخیر وزیر خارجه فرانسه نیز تصریح کرد: «موضع ایران در خصوص روند مذاکرات لغو تحریم‌ها کاملا مشخص است و پیام ایران این است که ما به روند مذاکره برای رفع اختلاف‌ها پایبندیم.»

کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه، روز سه‌شنبه ۲۱ تیر، در گفت‌وگو با قانون‌گذاران فرانسوی گفته بود که وضعیت فعلی در برابر حکومت ایران دیگر «تحمل‌ناپذیر» شده است. او حکومت ایران را متهم کرد که با به «تعویق انداختن» مکرر مذاکرات، «زمان می‌خرد» و مجددا به مواضع قبلی خود بازمی‌گردد و جلو پیشرفت گفت‌وگوها را می‌گیرد.

با این حال سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنان مدعی است که «پنجره دیپلماسی» تا الان هم با تلاش ایران، بازمانده است. او در ادامه ادعاهایش، افزود: «ایران همواره تعهداتش را انجام داده و این آمریکا بوده که توافق را ترک کرده و اجرای تعهدات خود سر باز زده است.»

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آمریکایی‌ها اعلام کرده بودند ایران باید تصمیم خود را بگیرد، گفت: «سیاست انداختن توپ به زمین ایران بی‌اثر و بی‌فایده است و این سیاست به دولت آمریکا و ایجاد توافق کمکی نخواهد کرد.» او همچنین اعلام کرد که زمان و مکان جدید مذاکرات هسته‌ای ایران به‌زودی مشخص می‌شود.

این مقام دولتی ایران هشدارهای امنیتی وزارت خارجه فرانسه برای سفر به ایران را «رویکرد سیاسی» خواند و گفت: «آمارها نشان می‌دهد که توریسم در ایران افزایش یافته است و از فرانسه هم توریست‌های زیادی به ایران سفر می‌کنند و ما کمترین رخدادهای امنیتی در کشور را شاهدیم. سیاست آیت‌الله رئیسی بر این قرار گرفته است که زمینه برای افزایش ورود گردشگران خارجی فراهم شود. ما به دولت فرانسه توصیه می‌کنیم که به این موضوع‌ها حرفه‌ای نگاه کند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه در حالی این ادعا را مطرح کرد که جمهوری اسلامی ایران در دستگیری و زندانی کردن شهروندان دیگر کشورها با هدف امتیازگیری از آن‌ها سابقه دارد و سازمان‌های حقوق بشری بارها هشدار داده‌اند که حکومت ایران با دستگیری اتباع خارجی از جامعه جهانی باج‌خواهی می‌کند.

کنعانی در مورد گفت‌وگوهای ایران و عربستان نیز گفت: «جمع‌بندی ما این است مذاکرات مثبت بود و تاخیر در برگزاری دور جدید مذاکرات به این دلیل است که بتوانیم در نشست بعدی گامی ملموس برداریم.»