آخرین تلاش‌های حکومت ایران برای آزادی حمید نوری

غریب‌آبادی برای پیگیری وضعیت حمید نوری به کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل نامه نوشت

حمید نوری، معروف به حمید عباسی، روز ۱۸ آبان ۱۳۹۸ (۹ نوامبر ۲۰۱۹) در فرودگاه استکهلم بازداشت شد- عکس از صفحه توییتر ایرج مصداقی

کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه، که پیش‌تر سازمان ملل متحد را به «تکرار ادعاهای بی‌سند و مدرک علیه ایران» متهم کرده بود، در نامه‌ای به میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، خواستار پاسخگویی دولت سوئد در مورد بازداشت حمید نوری شد.

غریب‌آبادی محاکمه حمید نوری را «غیرقانونی» و «نقض فاحش حقوق بشر» خواند و گفت ضمن آزادی فوری، خسارت‌های معنوی و مادی وارده به او باید جبران شود.

معاون رئیس قوه قضاییه خطاب به میشل باشله نوشت: «دادستان سوئد بدون انجام تحقیقات جامع، حکم دستگیری و بازداشت نوری را صادر کرد و مبنای این درخواست، صرفا اظهارات و خاطرات واهی چند تن از اعضای گروهک تروریستی منافقین بود. از این‌رو، اصل برائت و حق بر آزادی رفت‌وآمد این تبعه ایرانی از سوی مقامات سوئدی نقض شد.»

به گفته او، «از زمان دستگیری نوری تا تکمیل به اصطلاح تحقیقات و ارائه کیفرخواست در پنجم مرداد ۱۴۰۰، این تبعه ایرانی در حبس انفرادی به سر برده است و این موضوع حاکی از یک بازداشت خودسرانه و بدون دلایل متقن و مستند است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه رسیدگی دادگستری سوئد به پرونده حمید نوری را نیز زیر سوال برد و افزود: «دادگاه آقای نوری به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند وصف عادلانه داشته باشد، زیرا دادرسی منصفانه باید مطابق قانون بوده، توقیف متهم خودسرانه نباشد، دادگاه صلاحیت داشته، مستقل و بی‌طرف باشد، رسیدگی در مهلت زمانی معقول انجام پذیرد و اصل بی‌گناهی متهم فرض دادگاه باشد.»

در حالی‌ که جمهوری اسلامی ایران همواره گزارش‌های سازمان ملل متحد درباره نقض حقوق بشر در ایران را فاقد اعتبار می‌داند، غریب‌آبادی درباره پرونده حمید نوری به نقش کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد اشاره کرد و از او خواست اقدام‌های لازم را برای آزادی حمید نوری انجام دهد.

حمید نوری، معروف به حمید عباسی، روز ۱۸ آبان ۱۳۹۸ (۹ نوامبر ۲۰۱۹) در فرودگاه استکهلم بازداشت شد. او به اتهام دست داشتن در کشتار زندانیان سیاسی در زندان گوهردشت در تابستان سال ۱۳۶۷ در دادگاهی که ۹ ماه به طول انجامید، محاکمه شد. قرار است حکم دادگاه روز پنجشنبه ۲۴ تیر (۱۴ ژوئیه)، اعلام شود.

در آستانه اعلام این حکم، تلاش‌ها و اقدام‌های مقام‌های جمهوری اسلامی برای آزادی حمید نوری افزایش یافته است. معاون بین‌الملل قوه قضاییه در دیدار اخیرش با فرزند حمید نوری، به او اطمینان داد که جمهوری اسلامی ایران نهایت تلاش خود را برای آزادی حمید نوری می‌کند.

پیش از او هم حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، در دیداری به پسر حمید نوری گفت که پرونده او را با «حساسیت زیاد» دنبال خواهد کرد. امیرعبداللهیان در تماس تلفنی با آن لینده، وزیر خارجه سوئد، نیز خواستار آزادی فوری حمید نوری شده بود.