سفر بایدن به منطقه و تلاش‌های پوتین در تهران

دیدارهای هفته آینده پوتین در تهران با روسای جمهوری ایران و ترکیه، تلاشی برای مقابله با پیامدهای سفر این هفته بایدن به اسرائيل و عربستان سعودی است

ایران می‌خواهد نشان دهد می‌تواند با قدرت‌هایی که خواهان پایان دادن به تسلط ایالات متحده‌‌اند همکاری‌ داشته باشد - MARTIAL TREZZINI / AFP

در آستانه سفر جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، به اسرائیل و عربستان سعودی، روزنامه اورشلیم‌پست در گزارشی نوشت حکومت ایران تلاش می‌کند این پیام را منتقل کند که قادر است با قدرت‌هایی که خواهان پایان دادن به برتری و تسلط ایالات متحده‌‌اند کار کند و همکاری‌های مشترکی داشته باشد. اورشلیم‌پست، از چین، روسیه و ترکیه به‌عنوان کشورهایی که چنین اهدافی دارند نام برد.

روزنامه اسرائیلی اورشلیم‌پست، بامداد روز چهارشنبه ۲۲ تیرماه، با اشاره به سفر هفته آینده ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به تهران، نوشت حکومت ایران با میزبانی از رئيس‌جمهوری روسیه قصد دارد سفر رئيس‌جمهوری آمریکا به اسرائیل و عربستان سعودی را به‌نوعی تحت الشعاع قرار دهد.

روزنامه نیویورک‌تایمز نیز بامداد چهارشنبه در گزارشی نوشت دیدارهای هفته آینده پوتین در تهران، با رهبران ایران و ترکیه، اگر به‌خوبی پیش برود می‌تواند به عنوان فرصتی برای مسکو قلمداد شود تا از حمایت‌های نظامی و اقتصادی ایران و ترکیه، در میان تحریم‌های غرب، برخوردار شود.

روز سه‌‌شنبه رسانه‌های دولتی روسیه تایید کردند رئيس‌جمهوری این کشور برای دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های بلندپایه حکومت ایران و ترکیه هفته آینده وارد تهران می‌شود.

سفر هفته آینده پوتین به تهران، دومین سفر بین‌المللی او از هنگام تهاجم نظامی روسیه به اوکراین محسوب می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌نوشته نیویورک‌تایمز، هرچند روسیه سعی می‌کند از امکانات و فرصت‌های که آنکارا و تهران برایش ایجاد می‌کنند برخوردار شود، اما از یک طرف، ایران و روسیه در بازارهای نفت و انرژی رقیب‌ به‌شمار می‌روند و از طرفی دیگر، آنکارا نیز به‌رغم فشارهای مسکو، در نهایت با گسترش «ناتو» موافقت کرد و اجازه پیوستن سوئد و فنلاند به این پیمان نظامی را دارد.

نیویورک‌تایمز در بخش دیگری از گزارش روز چهارشنبه خود نوشت ایران می‌تواند یک مسیر مهم برای دور زدن تحریم‌ها و صادرات نفت روسیه باشد.

از سوی دیگر، کرملین در میانه جنگ اوکراین، به کمک‌های نظامی و پهپادهای ایرانی نیازمند شده است.

روز دوشنبه، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، گفت آمریکا گزارش‌هایی در دست دارد که نشان می‌دهد ایران آماده می‌شود تا صدها پهپاد، از جمله پهپادهای مجهز به حمل سلاح، را در یک بازه زمانی کوتاه به روسیه بدهد. به‌گفته مشاور امنیت ملی «کاخ سفید»، کمک‌ها و همکاری‌های نظامی تهران و مسکو، نشان از کاهش تسلیحات ارتش روسیه در جنگ اوکراین است.

به‌نوشته نیویورک‌تایمز، دیدارهای جداگانه هفته آینده پوتین در تهران با روسای جمهور ایران و ترکیه، تلاشی برای مقابله با پیامدهای سفر این هفته جو بایدن به اسرائيل و عربستان سعودی است.

بیشتر از جهان