جشنواره کن: رسول‌اف، پناهی و آل‌احمد را آزاد کنید

این جشنواره با انتشار بیانیه‌ای نوشت بازداشت این سه فیلمساز و همچنین موج سرکوب هنرمندهای ایران را محکوم می‌کند

محمد رسول‌اف و جعفر پناهی جزو فیلمسازهایی هستند که برنده برخی از معتبرترین جوایز جشنواره‌های بین‌المللی شده‌اند -- LIONEL BONAVENTURE / AFP

جشنواره کن با انتشار بیانیه‌ای در روز دوشنبه، ۱۱ ژوییه ۲۰۲۲، نسبت به بازداشت محمد رسول‌اف، مصطفی آل‌احمد و جعفر پناهی واکنش نشان داد. این بیانیه ضمن تشریح وضعیت فعلی این سه فیلمساز ایرانی که در طی چهار روز گذشته بازداشت شده و به‌مکان‌هایی نامعلوم منتقل شده‌اند، نوشت:«جشنواره کن، به همان‌اندازه‌ای که موج سرکوب هنرمندان ایرانی را محکوم می‌داند، این دستگیری‌ها را نیز محکوم می‌کند.»

در ادامه این بیانیه چنین آمده است:«این جشنواره خواستار آزادی فوری محمد رسول‌اف، مصطفی آل‌احمد و جعفر پناهی است.»

رسانه‌های داخل ایران در روز جمعه، ۱۷ تیر ماه ۱۴۰۱، از بازداشت محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد خبر دادند. بر اساس اطلاعات منتشر شده در این زمینه، این دو فیلمساز ایرانی به‌دلیل تهیه و انتشار بیانیه‌ای در حمایت از اعتراضات اخیر مردم آبادان بازداشت شده‌اند؛ بیانیه‌ای که با وجود تهدید نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی به امضای حدود ۱۸۰ نفر از هنرمندهای ایران رسید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز دوشنبه، ۲۰ تیر ۱۴۰۱، نیز برخی منابع غیر رسمی از بازداشت جعفر پناهی، فیلمساز بنام سینمای ایران، خبر دادند. تا این لحظه هیچ جزییاتی در مورد محل نگهداری پناهی و همچنین نهادی که او را دستگیر کرده، منتشر نشده است.

محمد رسول‌اف و جعفر پناهی جزو فیلمسازهایی هستند که آثارشان در جشنواره‌های بین‌المللی، از جمله جشنواره کن، به‌نمایش درآمده است و برنده برخی از معتبرترین جوایز این جشنواره‌ها نیز شده‌اند. به‌عنوان مثال جعفر پناهی در سال‌ ۱۹۹۵، به‌دلیل ساختن فیلم بادکنک سفید، برنده جایزه دوربین طلایی جشنواره کن شد و در سال ۲۰۱۸ نیز، برای نوشتن فیلمنامه سه‌رخ، جایزه بهترین فیلمنامه این جشنواره به او تعلق گرفت.

محمد رسول‌اف نیز برنده برخی جوایز فرعی جشنواره کن شده است و در سال ۲۰۱۸ نیز جایزه خرس طلایی جشنواره برلین، برای ساخت فیلم شیطان وجود ندارد، به او داده شد.

با این‌وجود هر دو فیلمساز در تمامی سال‌های فعالیت‌شان بارها به سد دستگاه سانسور حاکم بر ایران برخورده‌اند و به همین علت نیز با احکام قضایی و ممنوعیت از فعالیت‌های هنری و اجتماعی مواجه شده‌اند.

جشنواره کن، در سطر پایانی بیانیه‌ روز دوشنبه‌اش، می‌نویسد این جشنواره با تمامی افرادی که در سراسر جهان «در معرض خشونت و سرکوب» قرار دارند، اعلام همبستگی می‌کند.