انتقاد سرپرست وزارت دفاع طالبان از سران این گروه

ملا یعقوب‌: سران طالبان سرگرم عید و مراسم حج‌اند و یاغیان پرچم طالبان را پایین می‌کشند

Twitter: @modafghanistan

ملا محمد یعقوب، سرپرست وزارت دفاع طالبان در یک فایل صوتی که در رسانه‌‌های اجتماعی پخش شده است، از رهبران این گروه انتقاد کرد. ملا یعقوب‌، بی‌آنکه از کسی نام ببرد، از سران این گروه انتقاد کرد و گفت طغیان‌گران در خاوش، خوست و بغلان، پرچم طالبان را پایین کشیده‌اند و شایعه کرده‌اند که منطقه را از دست طالبان گرفته‌اند، اما مسئولان مشغول کارهای شخصی‌اند. او گفت با فرارسیدن عید، شماری از مسئولان به خانه‌هایشان رفته‌اند، شماری مشغول مراسم حج‌اند و شماری هم به‌ دید‌و‌بازدید مشغول‌اند. ملا محمد یعقوب در ادامه گفت مطمئن است که دوستانش در منطقه حضور دارند، اما مسئولان باید متوجه مسئولیت‌هایشان باشند.

نیروهای جبهه مقاومت ملی، پنجشنبه شانزدهم تیرماه، با پخش تصاویری در رسانه‌های اجتماعی اعلام کردند که کنترل «دره سچی» در شهرستان خوست، استان بغلان در شمال افغانستان را به دست گرفته‌اند. جبهه مقاومت در بیانیه‌ای تایید کرد که مناطق سچی بالا و سچی پایین در شهرستان خوست را تصرف کرده‌ است.

طالبان درباره این حمله و تصرف دره سچی صحبتی نکردند، اما ملا محمد یعقوب از پایین کشیده شدن پرچم این گروه در شهرستان خوست ابراز نگرانی کرد. ملا یعقوب پسر بزرگ ملا محمد عمر، نخستین رهبر طالبان است. او که جوانی ۳۰ ساله است در مدرسه‌های دینی پاکستان تحصیل کرده و گفته می‌شود آموزش‌های نظامی را در پایگاه‌های سپاه محمد فرا گرفته است. ملا محمد یعقوب در سال  ۲۰۱۵ فرماندهی نیروهای طالبان در ۱۵ استان افغانستان را بر عهده داشت و به‌تدریج نفوذش را گسترده‌‌تر کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ملا محمد یعقوب اکنون به یک چهره رسانه‌ای تبدیل شده و از نفوذ و احترام بسیاری میان طالبان برخوردار است. او در حالی از سران طالبان انتقاد کرد که بیشتر اعضای رهبری این گروه به مکه رفته‌اند و حضور پررنگی در مراسم حج داشتند.

طالبان که پیش از تسلط بر افغانستان، در روستاها و کوه‌ها با نیروهای دولت پیشین می‌جنگیدند و با موتورسیکلت رفت‌و‌آمدند می‌کردند، اکنون امکانات بسیاری در اختیار دارند و گزارش‌هایی از سوءاستفاده‌ آنان از امکانات بازمانده از حکومت پیشین وجود دارد.

این نخستین بار نیست که یک عضو برجسته طالبان، از سران این گروه انتقاد می‌کند. پیش از این نیز ملا هبت‌الله، رهبر طالبان در نشست بزرگ علما‌، از عملکرد سران این گروه به‌شدت انتقاد کرد.

بیشتر از جهان