شکست طالبان پای ملا یعقوب و ملا برادر را به دره پنجشیر کشاند

در حدود ۱۰۰ طالب در سه روز گذشته در پنجشیر، بغلان، ننگرهار، و خوست کشته شده‌اند

منابعی در ولایت پنجشیر افغانستان به ایندیپندنت فارسی می‌گویند که ملا محمد یعقوب، سرپرست وزارت دفاع طالبان و ملا برادر، معاون رییس الوزرای طالبان، روز یکشنبه با کاروانی از نظامیان طالبان به استان پنجشیر رفتند تا برای یک عملیات در برابر جبهه مقاومت ملی آماده شوند.  

ملا یعقوب و ملا برادر در حالی به پنجشیر رفته‌اند که جبهه مقاومت جمعه شب در بخش‌هایی از پنجشیر حمله‌هایی را بر پاسگاه‌های طالبان آغاز کردند و در این حمله‌ها به طالبان تلفات سختی وارد شد.

منابع شمار تلفات طالبان را در حدود ۶۰ تن می‌دانند و می‌گویند پس از آن که طالبان در شهرستان دره؛ آبشار و شتل به سختی شکست خوردند شماری از آنان از محل فرار کرده و به کابل برگشتند، اما ملا یعقوب و ملا برادر، با شماری از طالبان قطعات بدری«انتحاریان» به پنجشیر رفته‌اند.

منابعی در پنجشیر می‌گویند که طالبان در جریان درگیری با جبهه مقاومت به خانه‌های غیر نظامیان رفتند و زنان و کودکان را گروگان گرفته بودند تا از حمله های جبهه مقاومت در امان بمانند.

نیروهای جبهه مقاومت ملی افغانستان جمعه شب در مناطق دره؛ آبشار؛ خنچ و شتل ولایت پنجشیر بر مواضع طالبان حمله کردند. همزمان با این نیروهای جبهه مقاومت در ولایت بغلان نیز در شهرستان پل حصار با طالبان درگیر شدند؛ در هر دو ولایت پنجشیر و بغلان به طالبان تلفات سنگینی وارد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر منابعی به ایندیپندنت فارسی می‌گویند که طالبان شماری از عالمان دین و باشنده گان منطقه دره را بازداشت و شکنجه کرده‌اند و به آنان گفته‌اند که شما تعهد سپرده بودید که نیروهای جبهه مقاومت به طالبان حمله نمی کنند اما جبهه مقاومت به طالبان حمله کرده است.

منابع ایندیپندنت فارسی می‌گویند که طالبان جسد‌های کشته شدگان طالب را با رنجرها و آمبولانس به بیمارستان‌های رخه و اورژانس پنجشیر، و نیز به بیمارستان‌های کابل انتقال داده‌اند. وضعیت شماری از مجروحان طالبان وخیم گزارش شده است و گفته می‌شود که شماری از آنان در بیمارستان‌ها جان بدادند.

خبرنگاران می گویند که خانواده‌های بسیاری از طالبانی که در درگیری‌های سه روز گذشته در پنجشیر و بغلان کشته شدند، در ولایت های هلمند و کندهار استند. تصویری که به ایندیپندنت فارسی رسیده است نشان می‌دهد که طالبان با چرخبال جسد‌های شماری از افرادشان را که در پنجشیر کشته شدند به فرودگاه هلمند منتقل می‌کنند. 

جبهه مقاومت ملی در هماهنگی با جبهه آزادی در منطقه قاسان اندراب نیز روز یکشنبه به گروهی از طالبان که برای حمله بر پاسگاههای مقاومت به اندراب رفته بودند حمله کردند و بیست و پنج طالب را کشتند و شماری را زخمی ساختند.

جنگ در برابر طالبان در چند جبهه در افغانستان شدت یافته است. جبهه مقاومت ملی در پنجشیر و اندارب، تخار، و بدخشان می جنگد. جبهه آزادی و تحریک آزادی ملی افغانستان نیز در ولایت های شمال، جنوب، و جنوب شرق در برابر طالبان می رزمند.

در تازه ترین مورد این جبهه‌ها به روز یکشنبه در حدود چهل طالب را در حمله های چریکی در ولایت های بغلان؛ ننگرهار و غزنی کشتند.