ملا یعقوب در پنجشیر: به کسی اجازه اخلال در امنیت را نمی‌دهیم

پس از دو هفته درگیری میان طالبان و جبهه مقاومت، وزیر دفاع طالبان وارد پنجشیر شد

ملا محمد یعقوب، از مردم پنجشیر خواست، با امارت طالبان همکار باشند-خبرگزاری باختر

ملا محمد یعقوب، وزیر دفاع گروه طالبان، روز جمعه ۳۰ اردیبهشت، به استان پنجشیر سفر کرد و در دیدار با شماری از ساکنان آن استان گفت نگران شایعات [در مورد جنگ و کشتار غیرنظامیان] در این استان نباشند و به زندگی عادی‌شان ادامه دهند.

رسانه‌های طالبان به نقل از ملا یعقوب نوشته‌اند که او در سخنانش در مرکز این استان، اوضاع امنیتی پنجشیر را خوب توصیف کرد و از مقام‌های زیردستش در این منطقه، قدردانی کرد. خبرگزاری باختر نوشت ملا یعقوب در دیدار با متنفذان قومی در پنجشیر، به آنان اطمینان داد که اجازه نمی‌دهد کسی امنیت را در این استان مختل کند.

وزارت دفاع طالبان نیز در اطلاعیه‌ای، هدف از سفر ملا یعقوب به پنجشیر را دیدار با ساکنان پنجشیر و نظارت بر اوضاع امنیتی دانست و افزود که یعقوب از مردم پنجشیر خواست، با امارت طالبان همکاری کنند.

ملا یعقوب در حالی برای نخستین بار به پنجشیر سفر می‌کند که از روز جمعه ۱۶ اردیبهشت تاکنون، در بخش‌هایی از این استان، درگیری‌هایی میان طالبان و نیروهای جبهه مقاومت ملی وجود دارد.

در جریان این درگیری‌ها‌، به هر دو طرف تلفاتی وارد شده است، اما به دلیل این‌که رسانه‌ها به این مناطق دسترسی نداشته‌اند، گزارشی که از سوی منابع مستقل تایید شود، وجود ندارد. در این میان، شماری از ساکنان پنجشیر، با ارسال ویدیو و عکس به رسانه‌ها، از بدرفتاری، بازداشت، گروگانگیری و غصب خانه‌هایشان به وسیله نیروهای طالبان خبر دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شماری از ساکنان پنجشیر، پس از سفر ملا یعقوب به این منطقه نیز اطلاع دادند که او برای رهبری جنگ علیه جبهه مقاومت ملی به این استان رفته است. ناطق ملک‌زاده، از ساکنان پنجشیر که فعلا در خارج از افغانستان به‌سر می‌برد، در توییتی نوشت که ملا یعقوب در دیدار با شماری از ساکنان پنجشیر، به آنان پیشنهاد داد که اگر نیروهای جبهه مقاومت ملی، از جنگ علیه طالبان دست بردارند، او تمامی واحدهای نظامی طالبان را از پنجشیر خارج می‌کند و تنها یک پایگاه نظامی متشکل از ساکنان خود پنجشیر را در این استان باقی خواهد گذاشت.

فرماندهان طالبان در بغلان نیز در روزهای اخیر، پیشنهاد مشابهی را به ساکنان شهرستان‌های ده صلاح، پل حصار، بنو و خوست ولایت بغلان مطرح کردند.

رد این پیشنهاد طالبان از سوی مردم و نیروهای جبهه مقاومت ملی، به کوچ اجباری بستگان اعضای جبهه مقاومت در بغلان منجر شده است. در چند روز اخیر، شماری از ساکنان روستاهای شهرستان پل حصار کوچانده شدند‌ و به آنان گفته شد که نمی‌توانند در ۹ استان شمال و شمال شرق افغانستان زندگی کنند.

طالبان در حالی کوچ اجباری، کشتار غیرنظامیان، شکنجه و بازداشت ساکنان پنجشیر، اندراب و تخار را رد می‌کنند که یافته‌های ایندیپندنت فارسی نشان می‌دهد در دو هفته اخیر و در جریان درگیری‌ میان طالبان و نیروهای جبهه مقاومت ملی در این سه ناحیه، ۴۱ غیرنظامی کشته شده‌اند.

طالبان همواره گزارش‌های کشتار غیرنظامیان را رد می‌کنند، اما عکس‌ها، شواهد و صحبت بستگان قربانیان نشان می‌دهند که طالبان این افراد را به اتهام عضویت و همکاری با جبهه مقاومت ملی، بازداشت کرده‌اند و پس از بازجویی به قتل رسانده‌اند.