مجتبی امانی، سفیر جدید ایران در لبنان کیست؟

امانی ۹ سال در سمت ریاست دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در قاهره ماند

مجتبی امانی، سفیر جدید ایران در بیروت- خبرگزاری فارس

مجتبی امانی، سفیر جدید ایران در بیروت، که پیش‌تر مسئول دفتر حفاظت منافع ایران در قاهره بود، خود را یک «دیپلمات انقلابی» و مخالف هرگونه ارتباط و اعتماد به آمریکا معرفی می‌کند و بر راهبردی تاکید دارد که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران آن را «نابودی اسرائیل از درون» می‌خوانند.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به دیدار مجتبی امانی در مقام سفیر جدید ایران در لبنان با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، در روز شنبه، ۱۸ تیر ۱۴۰۱، گزارش داد که در جریان این دیدار، امیرعبداللهیان بر گسترش ابعاد همکاری حکومت ایران با لبنان و توجه به روابط راهبردی با این کشور تاکید کرده است.

مجتبی امانی نیز در این دیدار ضمن اشاره به برنامه‌های خود در لبنان، گفت که همکاری با دولت و همه گروه‌ها و سلایق سیاسی لبنان، از مهم‌ترین برنامه‌های او در بیروت خواهد بود.

 در گزارش وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران از این دیدار آمده است که امیرعبداللهیان و امانی در جریان دیدارشان در روز شنبه بر «اهمیت لبنان به عنوان کشوری در صف اول جبهه مقاومت در برابر اسرائیل» تاکید کردند.

مجتبی امانی در حال حاضر جایگزین محمدجلال فیروزنیا شده است که از مرداد ۱۳۹۷ مسئولیت سفارت جمهوری اسلامی در لبنان را بر عهده داشت. 

امانی که متولد سال ۱۳۴۲ و ۵۹ ساله است، پیش‌تر معاون مدیرکل دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بود.

او سپس به ریاست دفتر حفاظت منافع حکومت ایران در قاهره منصوب شد و ۹ سال در این سمت باقی ماند.

امانی در زمره دیپلمات‌های وزارت خارجه جمهوری اسلامی است که دست‌کم در گفتار، مواضع تند ضدآمریکایی دارد و در یادداشت‌های خود بر برنامه‌ریزی برای «نابودی اسرائیل از درون» تاکید کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او شکست اخوان‌‌المسلمین در مصر را نیز ناشی از «اعتماد محمد المرسی به آمریکا» می‌داند، و در این مورد چنین گفته است: «مصر عبرت آمريكا‌پذيری و عبرت كسانی بايد باشد كه تصور می‌كنند ارتباط با غرب و آمريكا درهای سعادت را به روی كشور آن‌ها باز می‌كند و موجب دفع شر و خطر می‌‌شود.»

امانی در جریان به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، با انتقاد از رویکردهای انتقادآمیز داخلی نسبت به حمایت ضمنی جمهوری اسلامی ایران از طالبان، گفت که مخالفان طالبان به سکولاریسم و آمریکا علاقه دارند و به همین دلیل است که «هر حرکت اسلام‌گرایانه و آمریکاستیزانه را محکوم می‌کنند؛ چه اخوان‌المسلمین مصر، چه طالبان افغانستان.»

به‌نظر می‌رسد ماموریت اصلی امانی در لبنان، ادامه ارتباط و حمایت از حزب‌الله لبنان در جایگاه متحد اصلی جمهوری اسلامی ایران باشد. 

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران بارها اذعان کرده‌اند که در تشکیل، توسعه، تسلیح و همچنین حمایت مالی از حزب‌الله لبنان نقش دارند. حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، نیز به صراحت بر دریافت پول و سلاح از حکومت ایران تاکید کرده است.

با اینکه حزب‌الله لبنان از نفوذ قابل‌توجهی در میان گروه‌های لبنانی برخوردار است و قدرت نظامی بالایی دارد، در دادگاه بین‌المللی پرونده ترور رفیق حریری، نخست‌وزیر پیشین لبنان، تعدادی از اعضای حزب‌الله لبنان به زندان محکوم شدند.

از زمان اعتراضات مردمی سال ۲۰۱۹ در لبنان، اعتراض‌های مردمی به حزب‌الله لبنان نیز بالا گرفت و در بسیاری از تجمع‌های اعتراضی، لبنانی‌ها علیه حزب‌الله شعار سر دادند و از جمله به وابستگی آن به جمهوری اسلامی ایران اشاره کردند.

پس از آن، در جریان انفجار چهاردهم مرداد سال گذشته بندر بیروت، انگشت اتهام افکار عمومی در لبنان به سوی حزب‌الله نشانه رفت.

حزب‌الله لبنان در جریان انتخابات پارلمانی لبنان که در اردیبهشت سال‌ جاری برگزار شد، شمار چشمگیری از کرسی‌های پارلمانی خود را از دست داد.

مجموعه این تحولات، موقعیت حزب‌الله لبنان را در جایگاه متحد اصلی تهران در لبنان، آسیب‌پذیر کرده است.

از همین رو، انتصاب سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در لبنان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و مجتبی امانی که از دیپلمات‌های نزدیک به نیروی قدس سپاه پاسداران است، به این سمت منصوب شده است.