وزارت نیرو: ذخیره سدهای ایران کمتر از ۲۵ درصد است

حکومت ایران در بحران‌هایی همچون کمبود برق و آب مردم را به رعایت نکردن الگوی مصرف متهم می‌کند

ورودی مخزن‌های سدها در سال آبی جاری در قیاس با سال قبل، چهار درصد بیشتر بوده است- ایرنا

بحران کمبود آب و مدیریت ناکارآمد منابع آبی، این روزها ساکنان شمال تا جنوب ایران را تهدید می‌کند. بر اساس آمارهای مسئولان دولتی، هم‌اکنون بیش از ۲۷۰ شهر ایران با تنش آبی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و کل ذخیره سدهای کشور از ۲۵ درصد کمتر است.

این وضعیت در برخی استان‌ها از مرحله بحران نیز فراتر رفته است. در حال حاضر سدهای استان تهران حدود ۳۲ درصد، سدهای استان اصفهان حدود ۲۷ درصد، و سدهای استان خوزستان نزدیک به ۵۴ درصد ذخیره آب دارند. این خبر را فیروز قاسم‌زاده، مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور، اعلام کرد و گفت: «میزان کل حجم آب در مخازن سدهای کشور به حدود ۲۴.۵۹ میلیارد مترمکعب رسیده که کاهش چهار درصدی نسبت به زمان مشابه سال قبل را نشان می‌دهد.»

کاهش چهار درصدی ذخیره سدها در حالی است که به گفته این مقام وزارت نیرو، ورودی مخزن‌های سدها در سال آبی جاری در قیاس با سال قبل، چهار درصد بیشتر بوده است.

مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور، همچون دیگر مقام‌های دولتی ایران، توپ کمبود آب را در زمین مردم انداخت و تلویحی گفت که «عبور بدون تنش از فصل گرما» در صورتی امکان‌پذیر است که مردم «الگوی بهینه مصرف» را رعایت کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسئولان وزارت نیرو در هفته‌های گذشته بارها شهروندان تهران را تهدید کرده‌اند که در صورت استفاده زیاد، آب آشامیدنی آنان چند ساعت تا چند روز قطع می‌شود.

روز چهارشنبه، ۱۸ خرداد ۱۴۰۱، محمدرضا بختیاری، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران، گفت که آب‌بهای مشترکان پرمصرف نیز پلکانی افزایش می‌یابد.

اتابک جعفری، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، نیز روز ۲۷ خرداد به خبرگزاری تسنیم گفت: «آب مشترکان بدمصرف از تیرماه قطع می‌شود.»

این مقام وزارت نیرو از وجود تنش آبی در ۲۷۲ شهر ایران خبر داد و افزود: «تعداد روستاهایی که به آب‌رسانی سیار نیاز دارند، در تابستان بیشتر می‌شود.» به گفته او، در اردیبهشت سال جاری چهار هزار و ۹۵۳ روستای کشور تحت پوشش آب‌رسانی سیار بودند، اما شمار آن‌ها در تابستان به شش تا هفت هزار روستا افزایش می‌یابد.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با بحران‌هایی همچون کمبود برق و آب، همواره مردم را متهم کرده‌اند به اینکه «الگوی مصرف» را رعایت نمی‌کنند، اما کارشناسان می‌گویند مدیریت ناکارآمد منابع آبی، سدسازی‌های بی‌رویه، و طرح‌های غیراصولی انتقال آب در کنار خشکسالی‌های سال‌های اخیر، بحران کمبود آب را در ایران تشدید کرده است.

انوشیروان محسنی بندپی، رئیس مرکز کیفیت هوا و تغییر اقلیم، به‌تازگی گفته است که تا سال ۲۰۴۰ میلادی، تنش آبی ایران از ۸۰ درصد عبور می‌کند. در حال حاضر سیستان ‌و بلوچستان، تهران، خوزستان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، و البرز، به ‌ترتیب بیشترین تنش‌ آبی را در ایران دارند.

بحران کمبود آب در سال گذشته اعتراض‌هایی را در دو استان خوزستان و اصفهان به دنبال داشت. اعتراض‌های مردم استان خوزستان به مدیریت ناکارآمد منابع آبی که در تیرماه ۱۴۰۰ از برخی شهرهای این استان آغاز شده بود، به ‌سرعت به دیگر شهرها و استان‌های کشور رسید. اعتراض کشاورزان اصفهانی نیز از آبان سال گذشته آغاز شد و تا آذر ادامه داشت.

در تمامی این اعتراض‌ها، حکومت ایران درخواست‌های معترضان را با برخوردهای خشونت‌آمیز، تیراندازی، گاز اشک‌آور، دستگیری، شکنجه، و زندان پاسخ داد.

بیشتر از جهان