تنش آبی در ۲۷۲ شهر ایران؛ جیره‌بندی در راه است

وزارت نیرو: در تابستان هفت هزار روستای کشور به آب‌رسانی سیار نیاز دارند

اتابک جعفری، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، از وجود تنش آبی در ۲۷۲ شهر ایران خبر داد و گفت تعداد روستاهایی که به آب‌رسانی سیار نیاز دارند در تابستان بیشتر می‌شود. بر اساس اعلام این مقام وزارت نیرو، در اردیبهشت سال جاری چهار هزار و ۹۵۳ روستای کشور تحت پوشش آب‌رسانی سیار بودند اما شمار آن‌ها در تابستان به شش تا هفت هزار روستا افزایش می‌یابد.

جعفری در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم وعده داد برای تمامی شهرهایی که با تنش آبی مواجه‌اند پروژه‌هایی مثل حفر و تجهیز چاه، احداث مخازن ذخیره، اجرای خطوط انتقال آب، احداث تصفیه‌خانه و تکمیل طرح‌های آب‌رسانی در حال اجرا است. 

با وجود این وعده‌ها، تجربه نشان می‌دهد که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با بحران‌هایی همچون کمبود آب و برق، از مردم خواسته‌اند مصرف خود را کاهش دهند. 

مسئولان وزارت نیرو در هفته‌های گذشته بارها شهروندان تهرانی را تهدید کرده‌اند که آب شرب آنان را در صورت استفاده زیاد بین چندین ساعت تا چند روز قطع می‌کنند. 

اتابک جعفری نیز در گفت‌وگوی اخیرش به این موضوع اشاره کرد و گفت: «آب مشترکان بدمصرف از تیرماه قطع می‌شود.» به گفته او، این قطعی آب از چند ساعت شروع می‌شود و در مراحل بعد، شامل موارد جدی‌تر خواهد شد.

روز چهارشنبه، ۱۸ خرداد، نیز محمدرضا بختیاری، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران، گفت که آب‌بهای مشترکان پرمصرف نیز به‌صورت پلکانی افزایش می‌یابد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «الگوی مصرف برای هر خانوار تهرانی ۱۴ مترمکعب در ماه یا ۱۴۰ لیتر به ازای هر نفر در شبانه‌روز است که ۴۰ درصد مشترکان تهرانی مطابق الگو و ۲۰ درصد کمی بیش از الگو آب مصرف می‌کنند و ۲۰ درصد باقی‌مانده مشترکان پرمصرف و بد مصرف هستند.»

بختیاری روز یکشنبه یکم خرداد در صحن علنی شورای شهر تهران گفته بود در سال جاری، تهران جزو پنج یا شش استان پرتنش آبی ایران است. هم‌اکنون ذخیره آب سدهای استان تهران به‌شدت کاهش یافته و آماری که وزارت نیرو به‌تازگی منتشر کرد نشان می‌دهد که تهران به میزان ۹۰ روز مصرف آب، کمبود دارد.

وضعیت در دیگر شهرهای دارای تنش آبی نیز بهتر از تهران نیست؛ انوشیروان محسنی بندپی رئیس مرکز کیفیت هوا و تغییر اقلیم به‌تازگی گفته است که تا سال ۲۰۴۰ میلادی، تنش آبی ایران از ۸۰ درصد عبور می‌کند.

به گزارش روزنامه همشهری، در حال حاضر سیستان ‌و بلوچستان، تهران، خوزستان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و البرز به‌ترتیب بیشترین تنش‌ آبی را در ایران دارند و ۵۳ درصد ظرفیت سدهای کشور خالی است.

مدیریت ناکارآمد منابع آبی، سدسازی‌های بی‌رویه، طرح‌های غیراصولی انتقال آب مواردی است که در کنار خشکسالی‌های سال‌های اخیر بحران کمبود آب را در ایران تشدید کرد. 

تنش‌های آبی نارضایتی‌ها و اعتراض‌هایی را به دنبال داشت که نمونه‌اش اعتراض‌های تیرماه ۱۴۰۰ در خوزستان و اعتراض‌های آبان و آذر سال گذشته در اصفهان بود. حکومت ایران در تمامی این اعتراض‌ها با برخوردهای خشونت‌آمیز، تیراندازی، گاز اشک‌آور، دستگیری، شکنجه و زندان پاسخ معترضان را داد.