سفر بایدن به خاورمیانه: «دیپلماسی نفت خام و دیگر هیچ؟»

یک دیپلمات ارشد سابق آمریکایی می‌گوید نفت خام دلیل اصلی سفر بایدن به منطقه است 

دلیل سفر بایدن این است که او می‌خواهد نشان دهد به‌رغم مشکلات عدیده داخلی و چالش‌های روسیه و چین، همچنان به خاورمیانه توجه دارد- Official White House Photo by Adam Schultz

آرون دیوید میلر، دیپلمات ارشد سابق آمریکایی، در مقاله‌ای که روز یکشنبه، ۱۰ ژوئیه، در وب‌سایت «سی‌ان‌ان» منتشر شد، از سفر پیش روی جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، به خاورمیانه انتقاد کرد و دیپلماسی او را «دیپلماسی نفت خام و دیگر هیچ» نامید. 

میلر که سابقه خدمت در دولت‌های جمهوری‌خواه و دموکرات دارد، گفت دلیل سفر بایدن این است که او می‌خواهد نشان دهد به‌رغم مشکلات عدیده داخلی و چالش‌های روسیه و چین، همچنان به خاورمیانه توجه دارد. میلر افزود که با اینکه بایدن هدف اصلی سفر را بهبود روابط آمریکا و عربستان سعودی اعلام کرده است، واقعیت این است که معضلات بازار جهانی نفت در پی اشغال اوکراین با هجوم روسیه، دلیل اصلی این سفر است. 

این دیپلمات که اکنون کارشناس ارشد «موسسه صلح بین‌المللی کارنگی» است، نوشت:‌ «سفر رئیس‌ جمهوری بیش از آنکه از تغییر راهبردی در تفکر دولت راجع به منطقه‌ای پردردسر خبر دهد، تلاشی کوتاه‌مدت برای مدیریت بحران است. بایدن در واقع با منطقه‌ای روبه‌رو است مملو از مشکلاتی که قادر به حل‌ آن‌ها نیست (از جمله ایران و تخاصم اسرائیل و فلسطین)‌‌؛ منطقه‌ای که خود نگران ماندگاری قدرت و ثبات آمریکا است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

میلر گفت که بایدن از سفر خود به اسرائیل برای صحبت درباره ایران که «بزرگ‌ترین چالش اسرائیل» است، استفاده خواهد کرد و در ضمن می‌کوشد پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای ماه نوامبر، از این سفر بهره سیاسی ببرد. اما در مورد سفر به عربستان سعودی، انگیزه واقعی را باید در «طلای سیاه» جست.

میلر نوشت:‌ «رئیس‌ جمهوری می‌گوید نفت دلیل اصلی سفرش به عربستان سعودی نیست، اما به روشنی معلوم است که اگر به دلیل اشغال اوکراین به دست روسیه و تاثیر آن بر بازار جهانی نفت نبود، بایدن احتمالا اکنون این سفر را انجام نمی‌داد.» 

این دیپلمات سابق افزود که با این‌ همه، بایدن می‌بایست مسئله نفت را زیاد برجسته نکند، چون سعودی‌ها حاضر به افزایش تولید به درخواست بایدن برای دستیابی به هدفش، یعنی کاهش قیمت‌ بنزین در آمریکا در پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای، نیستند. اما او می‌تواند امید داشته باشد که بهبود روابط ریاض و واشنگتن، چنین چیزی را در اواخر سال جاری یا سال آینده ممکن کند.