کاخ سفید در تدارک نخستین دیدار رسمی بایدن با ولیعهد سعودی است

تعدادی از مقام‌های وزارت خارجه و شورای امنیت ملی آمریکا ماه‌هاست که در پشت صحنه برای ترمیم روابط با عربستان سعودی کار می‌کنند

دیدار جو بایدن با شاهزاده محمد بن‌سلمان، احتمالا اواخر ژوئن هم‌زمان با نشست شورای همکاری خلیج فارس در ریاض انجام خواهد شد- AFP

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، و شاهزاده محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، ممکن است ماه ژوئن برای نخستین‌بار با یکدیگر دیدار کنند.

این دیدار احتمالی پس از ماه‌ها سردی روابط میان دو کشور برگزار خواهد شد و نشان‌دهنده یک چرخش اساسی در رویکرد رئیس جمهوری آمریکاست که از زمان ورودش به کاخ سفید تاکنون، درطول ۱۶ماه گذشته، حتی یک گفت‌وگوی تلفنی با ولیعهد سعودی نداشته، هرچند که با البته با ملک سلمان، پادشاه سعودی، به‌ویژه درمورد جنگ یمن، تلفنی گفت‌وگو کرده است.

سی‌ان‌ان روز پنجشنبه، ۲۹ اردیبهشت، به‌نقل از مقام‌های فعلی و پیشین آمریکا نوشت که مقام‌هایی در دولت بایدن درحال مذاکره با سعودی‌ها برای ترتیب‌دادن یک ملاقات حضوری میان بایدن و شاهزاده سعودی‌اند. 

با توجه به انتقادهای شدید و گسترده پیشین جو بایدن از رهبران عربستان سعودی، به‌ویژه شاهزاده محمد بن‌سلمان، این چرخش سیاست او درقبال سعودی‌ها احتمالا در ایالات متحده جنجال‌برانگیز خواهد شد. مقام‌هایی که با سی‌ان‌ان گفت‌وگو کرده‌اند، گفته‌اند که خود جو بایدن ضمن تلاش برای جلوگیری از فروپاشی کامل روابط با عربستان سعودی، در نحوه برخورد با این کشور، محتاطانه عمل می‌کند.

براساس گزارش‌ها، رئیس جمهوری آمریکا قرار است ماه ژوئن پس از رایزنی در اروپا، سفری به اسرائیل و منطقه خاورمیانه داشته باشد و دیدار احتمالی او با شاهزاده محمد بن‌سلمان نیز طی همین سفر در ماه آینده میلادی انجام خواهد شد. وب‌سایت خبری «اکسیوس» نیز روز سه‌شنبه در گزارشی نوشت آمریکا در تلاش است که تا پیش از سفر آتی جو بایدن به خاورمیانه در اواخر ماه ژوئن، روابطش با عربستان سعودی را بهبود و توسعه بخشد. 

خبرها درباره تلاش بایدن برای نزدیکی با عربستان سعودی، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت خام جهان، درحالی مطرح می‌شود که به‌دنبال حمله روسیه به اوکراین و تحریم‌های اعمال‌شده بر آن کشور، افزایش قیمت بنزین در ایالات متحده و جهان همچنان ادامه دارد.

به گزارش سی‌ان‌ان، برت مک‌گورک، مدیرکل امور خاورمیانه و شمال آفریقا در شورای امنیت ملی آمریکا، و آموس هوخشتاین، مشاور ارشد وزارت خارجه در امور امنیت جهانی انرژی، ازجمله مقام‌های آمریکایی‌اند که در پشت صحنه برای ترمیم روابط با عربستان سعودی کار می‌کنند. یکی از مقام‌های بلندپایه آمریکایی به سی‌ان‌ان گفته است که این دو نفر از ماه دسامبر گذشته (آذرماه ۱۴۰۰) تاکنون چهاربار به عربستان سعودی سفر کرده‌ و ماه فوریه در ریاض به‌طور مستقیم با شاهزاده محمد بن‌سلمان دیدار کرده‌اند. به گفته او، هدف این دیدار، تلاش برای اعتمادسازی دیپلماتیک و فراهم‌کردن زمینه برای ملاقات احتمالی بین بایدن و ولیعهد سعودی بوده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طی دوماه گذشته، مذاکرات برای بهبود روابط با عربستان سعودی فوریت بیشتری پیدا کرده است؛ زیرا درپی حمله روسیه به اوکراین، ایالات متحده تلاش کرده است مسکو را در سراسر جهان منزوی کند، که این مسئله به تلاطم بازارهای جهانی انرژی، افزایش بهای نفت و بالا رفتن قیمت‌ها و تورم در آمریکا منجر شده است. غرب در این وضعیت ناچار است به منابع نفتی دیگر تکیه کند و این مسئله، بحث‌ها را در دولت آمریکا درباره اهمیت حفظ روابط مثبت با عربستان سعودی تشدید کرده است. 

هم‌زمان، شاهزاده خالد بن‌سلمان، برادر کوچک‌تر ولیعهد سعودی که پیش‌تر سفیر عربستان سعودی در واشینگتن بود و حالا در جایگاه معاون وزیر دفاع قرار دارد، از روز سه‌شنبه، در راس هیئتی بلندپایه از مقام‌های نظامی و دفاعی، به واشینگتن سفر کرده است. او در این سفر با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی، لوید آستین، وزیر دفاع، و کالین کال، معاون سیاسی او، و همچنین دیگر مقام‌های آمریکایی ازجمله آموس هوخشتاین و برت مک‌گورک دیدار کرد. شاهزاده خالد بن‌سلمان علاوه‌بر این، روز چهارشنبه به‌همراه کالین کال ریاست نشست «کمیته مشترک برنامه‌ریزی راهبردی سعودی- ایالات متحده» را در وزارت دفاع آمریکا برعهده داشت. 

درپی بحران اوکراین، مقام‌های کاخ سفید از عربستان سعودی انتظار داشتند که با افزایش قابل توجه تولید نفت خود، در بحبوحه تحریم‌های روسیه، به حل بحران صعود قیمت جهانی سوخت کمک کند؛ اما عربستان سعودی علاوه‌بر امتناع از محکوم‌کردن روس‌ها به‌دلیل تهاجم به اوکراین، با استناد به توافقش با اوپک‌پلاس، از افزایش تولید نفت نیز خودداری کرده است. 

درکنار سردی روابط آمریکا با عربستان سعودی، رهبران امارات متحده عربی نیز درپی حمله موشکی و پهپادی حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران به ابوظبی، پایتخت امارات، در ماه ژانویه، احساس کردند که پاسخ ایالات متحده به آن حمله محکم و تهاجمی نبوده و از آن‌ها به‌اندازه کافی حمایت نکرده است. این موضوع بر روابط آمریکا با امارات متحده عربی نیز تاثیر گذاشت.

به گفته منابعی که با سی‌ان‌ان گفت‌وگو کرده‌اند، از آن‌جایی که  عربستان سعودی در حال حاضر ریاست شورای همکاری خلیج فارس را برعهده دارد، احتمالا دیدار جو بایدن با شاهزاده محمد بن‌سلمان، هم‌زمان با برگزاری نشست شورای همکاری خلیج فارس در ریاض انجام خواهد شد. به نوشته این رسانه آمریکایی، «برای کسانی که نگران‌اند که دولت بایدن شراکت امنیتی با دو متحد کلیدی عرب را تضعیف کرده است، دیدار بالقوه بین او و رهبران شورای همکاری خلیج فارس در تابستان امسال یک تغییر خوشایند خواهد بود».

اما هم‌زمان، روسیه نیز به‌دنبال تضعیف تلاش‌های ایالات متحده برای بازسازی روابط با عربستان سعودی و کشورهای حاشیه خلیج فارس است. دو منبع آگاه به سی‌ان‌ان گفته‌اند کرملین در هفته‌های اخیر پیشنهاد میزبانی نشست آتی شورای همکاری خلیج‌فارس را داده است که این امر موجب قطع همکاری ایالات متحده با این شورا می‌شود.

به گزارش سی‌ان‌ان، مقام‌های سعودی به درخواست این رسانه برای اظهار نظر درمورد این موضوع پاسخی نداده‌اند.

بیشتر از جهان