بایدن: تا بازگشت ایران به برجام، فشارهای اقتصادی را ادامه می‌دهیم

جو بایدن دراستانه سفر به عربستان سعودی، در یادداشتی در روزنامه واشنگتن پست، سیاست دولتش در خاورمیانه را شرح داد

جو بایدن: «اکنون این ایران است که تا زمانی که به توافق هسته‌ای بازگردد، منزوی شده است.»- MARTIAL TREZZINI / POOL / AFP

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرد که سیاست‌های دولت او باعث انزوای جمهوری اسلامی شده و واشنگتن بر فشارها بر تهران ادامه خواهد داد.

بایدن، در یادداشتی در روزنامه واشنگتن پست، با عنوان «چرا به عربستان می‌روم» به برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی نیز اشاره کرد و نوشت: «با احترام به ایران، ما با متحدان و شرکای خود در اروپا و سراسر جهان متحد شدیم تا انزوای خود را برگردانیم. اکنون این ایران است که تا زمانی که به توافق هسته‌ای بازگردد، منزوی شده است. ماه گذشته بیش از ۳۰ کشور به ما پیوستند تا همکاری نکردن ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای گذشته خود را محکوم کنند. دولت من به افزایش فشار دیپلماتیک و اقتصادی ادامه خواهد داد تا زمانی که ایران آماده بازگشت به پایبندی به توافق هسته‌ای باشد. همان‌طور که من همچنان آماده انجام آن هستم.»

آخرین دور مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در قطر بدون نتیجه پایان یافت. آمریکا می‌گوید جمهوری اسلامی خواسته‌هایی فرابرجامی دارد، اما وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه گفت که ایران هیچ‌گونه مطالبه فرابرجامی» ندارد و دریافت تضمین موثر اقتصادی، زیاده‌خواهی نیست. 

دولت جو بایدن حاضر به حذف نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی نیست و در عین حال حاضر نیست درباره سیاست دولت‌های پس از خود تضمینی بدهد.

بایدن در یادداشت خود از اقدام دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوی سابق آمریکا برای خروج از برجام انتقاد کرد و نوشت: «پس از خروج آمریکا از برجام، ایران قانونی را تصویب کرد که تسریع برنامه هسته‌ای‌اش را الزامی می‌کرد. زمانی که دولت به دنبال محکومیت ایران به دلیل این اقدام درشورای امنیت سازمان ملل بود، ایالات متحده خود را منزوی و تنها دید.»

او سپس به حمله‌های راکتی و پهپادی نیروهای وابسته به جمهوری اسلامی علیه نیروهای آمریکایی در عراق اشاره کرد و گفت: «ما همچنین به تهدیدها علیه آمریکایی‌ها پاسخ داده‌ایم. تعداد حمله‌های تحت حمایت ایران در مقایسه با دو سال پیش به شدت کاهش یافته است. در فوریه گذشته، درسوریه، حاجی عبدالله رهبر داعش را بیرون کشیدیم و توانایی آمریکا برای از بین بردن تهدیدهای تروریستی را بدون توجه به جایی که آن‌ها سعی در پنهان شدن دارند، به نمایش گذاشتیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جو بایدن که قرار است هفته آینده به عربستان سعودی سفر کند، در یادداشت خود که شامگاه شنبه، ۱۸ تیر، در وبسایت واشنگتن پست منتشر شد، به مسئله خاورمیانه و روابط آمریکا و عربستان سعودی نیز پرداخت.

جو بایدن با دفاع از سفرش به عربستان اعلام کرد که این سفر برای امنیت ایالات متحده حیاتی است. جو بایدن در این نامه نوشت: «به عنوان رئیس جمهور، وظیفه من این است که کشورمان را قوی و امن نگه دارم. ما باید با تجاوز روسیه مقابله کنیم، خود را در بهترین موقعیت ممکن برای پیشی گرفتن از چین قرار دهیم و برای ثبات بیشتر در منطقه‌ای از جهان تلاش کنیم.»

بایدن سپس به نقش عربستان در امنیت ایالات متحده اشاره کرد و نوشت: «برای انجام این کارها، ما باید مستقیما با کشورهایی که می‌توانند بر این نتایج تاثیر بگذارند، تعامل داشته باشیم. عربستان سعودی یکی از آن‌هاست و هنگامی که من با رهبران سعودی در روز جمعه ملاقات کنم، هدف من تقویت یک مشارکت استراتژیک در آینده خواهد بود، که بر اساس آن منافع و مسئولیت‌های متقابل و در عین حال وفادار به ارزش‌های بنیادین آمریکاست.»

جو بایدن در مقاله خود همچنین گفت که بر خاورمیانه یکپارچه‌تر و باثبات‌تر تمرکز خواهد کرد. او این منطقه را برای تجارت جهانی و زنجیره‌های تامینی که آمریکا به آن‌ها تکیه می‌کند ضروری خواند و همچنین اشاره کرد که منابع انرژی خاورمیانه تا چه حد حیاتی است.

بایدن با تاکید بر اهمیت دیپلماسی از طریق ملاقات رو در رو اشاره کرد که از خاورمیانه‌ای بازدید خواهد کرد که به نسبت زمانی که دولت را در اختیار گرفته بود، امن‌تر شده است.

او در این نامه به اقدامات خود علیه عربستان سعودی نیز اشاره کرد و نوشت: «در عربستان سعودی، ما سیاست چک سفید را که به ارث برده بودیم معکوس کردیم. من گزارش جامعه اطلاعاتی درباره قتل جمال خاشقجی را منتشر کردم. تحریم‌های جدیدی صادر کردم و ۷۶ ممنوعیت ویزا را براساس قانون جدیدی صادر کردم که ورود به ایالات متحده را برای آن‌ها که در آزار و اذیت مخالفان در خارج از کشور دست دارند، ممنوع می‌کند.»

پیش از این وب‌سایت خبری-تحلیلی «اکسیوس» اعلام کرده بود که جو بایدن روز جمعه ۲۴ تیرماه با یک پرواز مستقیم از تل‌‌آویو به جده سفر خواهد کرد. پروازی که به نوبه‌ خود بی‌مانند است و می‌تواند نشانی از نزدیکی روابط عربستان سعودی و اسرائیل، در جایگاه دو متحد اصلی ایالات متحده در منطقه، باشد. روز پنج‌شنبه «کاخ سفید» به‌طور رسمی اعلام کرد رئیس‌جمهوری آمریکا در جریان اولین سفر رسمی خود به عربستان سعودی با ملک سلمان، پادشاه و شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد، این کشور دیدار می‌کند.