بایدن هفته آینده در جده با ولیعهد عربستان سعودی دیدار می‌کند

رئيس‌جمهوری آمریکا روز جمعه آینده با یک پرواز مستقیم از تل‌‌آویو به جده می‌رود؛ پروازی که به‌نوبه‌ خود مهم و نمادین است

تامین انرژی، جنگ یمن و چگونه مقابله با تهدیدهای ایران از محورهای گفت‌وگوهای بایدن با رهبران عربستان سعودی است- MIDO AHMED/ AFP

تنها یک روز پس از انتشار گزارش وب‌سایت خبری-تحلیلی «اکسیوس» از جزئیات سفر جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، به‌ کشورهای منطقه، روز پنج‌شنبه «کاخ سفید» به‌طور رسمی اعلام کرد رئیس‌جمهوری آمریکا در جریان اولین سفر رسمی خود به عربستان سعودی با ملک سلمان، پادشاه و شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد، این کشور دیدار می‌کند.

تامین انرژی، جنگ یمن، نفوذ چین و چگونه مقابله با تهدیدهای حکومت ایران، محورهای اصلی این گفت‌وگوها خواهد بود.

خبرگزاری رویترز بامداد روز جمعه ۱۷ تیرماه در گزارشی، به‌نقل از سخنگوی «کاخ سفید»، نوشت سفر منطقه‌ای جو بایدن هفته آینده برنامه‌ریزی شده است.

اکسیوس هم در گزارش خود نوشت رئيس‌جمهوری آمریکا روز جمعه ۱۵ ژوئیه (۲۴ تیرماه) با یک پرواز مستقیم از تل‌‌آویو به جده سفر خواهد کرد. پروازی که به‌نوبه‌ خود بی‌مانند است و می‌تواند نشانی از نزدیکی روابط عربستان سعودی و اسرائیل، در جایگاه دو متحد اصلی ایالات متحده در منطقه، باشد.

رویترز در بخشی از گزارش بامداد جمعه خود نوشت سفر رئیس‌جمهوری آمریکا به عربستان سعودی در شرایطی انجام می‌شود که بهای انرژی در ایالات متحده کماکان بالا است و دولت بایدن، برای مهار قیمت بنزین، به نفت عربستان سعودی نیاز دارد.

 به‌نوشته رویترز، دولت آمریکا به‌دنبال «تمدید آتش‌بس در جنگ یمن»، «جلوگیری از نفوذ جهانی چین» و «نفوذ منطقه‌ای حکومت ایران» است. مسائلی که به همکاری و نزدیکی بیشتر با سعودی‌ها نیاز است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌باور بسیاری از تحلیل‌گران، پس از روی کار آمدن دولت بایدن، روابط ریاض و واشنگتن، در مقایسه با روابط گرم دوران دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، روی به سردی گذاشت.

ترامپ در نخستین سفر خارجی خود به عربستان سعودی رفت، در حالی که اولین سفر رسمی بایدن به عربستان سعودی، یک‌ سال و نیم بعد از ورود او به «کاخ سفید» انجام می‌شود.

رویترز به‌نقل از جان کربی، سخنگوی «کاخ سفید» نوشت: «رئیس‌جمهور در یک نشست دوجانبه با پادشاه عربستان سعودی و تیم رهبری او دیدار خواهد داشت.» کربی در ادامه صحبت‌های خود اضافه کرد همان‌طور که می‌دانید ولیعهد عربستان سعودی در این «تیم رهبری» حضور دارد و بنابراین رئيس‌جمهوری با شاهزاده محمد بن سلمان نیز دیدار خواهد داشت.

جان کربی که پیش‌تر سخنگوی وزارت دفاع آمریکا بود، روز پنج‌شنبه، تایید کرد مقام‌های آمریکایی در حال گفت‌وگو با متحدان خود درباره ایجاد یک سامانه دفاع هوایی مشترک‌اند.

طرح ایجاد یک «پدافند هوایی مشترک»، پیشتر در صحبت‌های برخی از رهبران کشورها منطقه، از جمله مقام‌های اسرائيلی، نیز مطرح شده است.

هدف از ایجاد این سامانه دفاع هوایی مشترک، مقابله با تهدیدات حکومت ایران در منطقه، مشخصا برنامه توسعه موشک‌های بالستیک و هواپیماهای بدون سرنشین، عنوان شده است.

بیشتر از جهان