زایمان در آب برای والدین و نوزاد «فواید آشکار» دارد

محققان دریافتند که درد، خونریزی شدید و میزان تزریق نخاعی همگی کاهش قابل‌ملاحظه‌ای یافتند

غوطه‌وری در آب برای کاهش درد زایمان روش موثری است - bluelagoonbirthpools

بر اساس یافته‌های جدیدی که در نشریه دسترسی آزاد بی‌ام‌جی اوپن (BMJ Open) منتشر شد، زایمان در آب برای والدین سالم و نوزادشان «فواید آشکاری» دارد.

محققان با تحلیل ۳۶ مطالعه قبلی شامل بررسی بیش از ۱۵۰ هزار زن به این نتیجه رسیدند که زایمان در آب «به اندازه زایمان استاندارد برای مادران سالم و نوزادشان بی‌خطر است.»

در زایمان در آب استفاده از اپیدورال (تزریق مواد بی‌حس‌کننده به نخاع)، تزریق مواد آرامبخش (داروهای مسکن) و برش میان دوراه (یا اپیزیوتومی که عمل جراحی بریدن ناحیه پرینه و دیواره خلفی واژن است برای کمک به زایمان) در مقایسه با زایمان استاندارد کاهش چشمگیری دارد.

درد و خونریزی شدید نیز کاهش و میزان رضایت والد افزایش یافته است.

یافته‌ها حاکی از آن است که در زایمان در آب علاوه بر این که در نرخ عمل‌های جراحی سزارین تفاوتی مشاهده نشده است، نسبت به زایمان استاندارد دخالت پزشکی و مشکلات کمتری حین زایمان و پس از آن به وجود آمده است.

این یافته‌ها نشان داد در زایمان در آب تعداد موارد قطع بند ناف بیشتر بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما این آمار هم‌چنان پایین بوده است و در مقایسه با زایمان استاندارد که قطع‌شدگی [بند ناف] از هر هزار زایمان  در ۱.۳ مورد اتفاق افتاده، از هر هزار زایمان در آب در ۴.۳ مورد رخ داده است.

محققان اعلام کردند شاید عامل این پدیده کشیده شدن بند ناف هنگام از آب گرفتن نوزاد باشد.

در زایمان در آب از حوضچه زایمان برای به آرامش رسیدن و کاهش درد استفاده می‌کنند.

فرد باردار یا برای زایمان از حوضچه خارج می‌شود تا نوزاد بتواند در هوا به دنیا بیاید، یا هم‌چنان حین زایمان در حوضچه زایمان می‌ماند و نوزاد را به سطح آب می‌آورد تا شروع به تنفس کند.

در این پژوهش‌ها که در فاصله سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۱ انجام شده طیفی از دخالت‌ها و نتایج نظیر زایمان تلقینی، اقدام پزشک به پاره کردن کیسه آب ، استفاده از اپیدورال، بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه و شیر دادن از پستان مادر گزارش شده است.

این محققان نوشتند: «استفاده از غوطه‌وری در آب در امور مامایی فوایدی برای مادر و نوزاد دارد. این روش مداخله‌ای است با بهره‌گیری از کمترین فناوری که کیفیت کار و میزان رضایتمندی از زایمان را افزایش می‌دهد.»

آن‌ها افزودند: «غوطه‌وری در آب می‌تواند احتمال دست خوردن ناحیه پرینه و انجام برش میان دوراهی را به‌شدت کاهش دهد، مداخله‌ای که فایده‌ای برای جنین یا ناحیه پرینه ندارد و ممکن است درد و اضطراب پس از زایمان را افزایش دهد و بر تجربه‌ زن از زایمان اثر بدی بگذارد.»

محققان نتیجه گرفتند غوطه‌وری در آب «روش موثری برای کاهش درد زایمان، بدون افزایش خطرات آن است.»

طبق اعلام صندوق ملی زایمان (ان‌سی‌تی)، حدود ۱۰ درصد افراد باردار در بریتانیا در حوضچه زایمان می‌کنند اما حدود ۲۰ درصد آن‌ها از آب برای کاهش درد استفاده می‌کنند.

از سال ۱۹۹۳ که وزارت بهداشت زایمان در آب را برای کاهش درد توصیه کرد، این روش زایمان کم‌کم در میان مردم محبوب شد.

© The Independent