جنین در شکم مادر از آلودگی محیط تاثیر می‌پذیرد؟

هدف از این پروژه چهار تحقیق در زمینه‌های اصلی کیفیت هوا ازجمله سلامت انسان است

نمونه‌های بیولوژیکی از زنان باردار داوطلب جمع‌آوری می‌شود و محققان اثرات مواد موجود در هوا را تجزیه‌وتحلیل می‌کنند - Pexels

در مطالعه‌ای جدید و مهمی تاثیر آلاینده‌های روزمره بر رشد کودکان متولدنشده بررسی خواهد شد.

تحقیقات قبلی، نشانگر تاثیرات منفی آلودگی هوا بر رشد و اندازه جنین‌ها و همچنین رابطه آن با زایمان زودرس بوده است.

محققان دانشگاه سوانسی تلاش‌های خود را بر [بررسی تاثیر] آلاینده‌های موجود در فضای باز و دودهای حاصل از ترافیک و همچنین آلاینده‌های داخل ساختمان مانند اجاق‌های هیزم‌سوز، پاک‌کننده‌ها و پخت‌وپز متمرکز خواهند کرد.

این اولین تحقیقی است که در آن اثر آلودگی‌های محیطی بر عملکرد اندام‌های مختلف مانند ریه و مغز و درنهایت تضعیف سلامت در دوران کودکی مطالعه می‌شود.

نمونه‌های بیولوژیکی از زنان باردار داوطلب در دوره‌های مختلف آبستنی جمع‌آوری خواهد شد تا محققان بتونند اثرات مواد موجود در هوا را تجزیه‌وتحلیل کنند.

این نمونه‌ها از حفره بینی، رگ‌های جانبی و بند ناف، جفت و نطفه گرفته خواهند شد.

این نمونه‌ها سپس در معرض پی‌ام ۲.۵ (PM2.5)، آمیزه‌ای از آلاینده‌های شیمیایی و بیولوژیکی ازجمله گردوغبار خانه، ترکیبات آلی فرار و مواد شیمیایی موجود در محصولات تمیزکننده، قرار داده می‌شوند.

علاوه بر این، نمونه‌ها در معرض سایر مواد موجود در هوا مانند گرده‌ها و ویروس‌ها نیز قرار خواهند گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محققان همچنین میزان قرار گرفتن زنان باردار در معرض آلاینده‌های طبیعی در خانه را اندازه می‌گیرند و نحوه واکنش زنان به محیط را بررسی خواهند کرد و سپس سلامت فرزندانشان در حین رشد را دنبال خواهند کرد.

پروفسور کتی تورنتون، پروفسور ایمنی‌شناسی انسانی در دانشگاه سوانسی می‌گوید: «این همکاری گسترده در سراسر بریتانیا اولین موردی خواهد بود که در آن واکنش متفاوت زنان باردار به آلودگی هوا به‌‌عنوان راهی برای درک عواقب آن بر سلامتی فرزندانشان بررسی می‌شود.»

«علاوه بر این، ما با زنان باردار و خانواده‌های آن‌ها، عموم مردم، دولت محلی و ملی و همچنین شرکت‌ها برای نظارت بر میزان قرار گرفتن زنان باردار در معرض آلودگی هوا در محیط‌های داخلی و خارجی و ارتباط آن با پیامدهای بعدی در سلامت کودک، کار خواهیم کرد.

این روش بلندپروازانه برای اطلاع‌رسانی درمورد خط‌مشی‌ها و توسعه مداخلات ازجمله ایجاد ابزارهای ساده برای نظارت سریع بر میزان موفقیت یک مداخله در نظر گرفته شده است.»

برای این پروژه چهار ساله با برنامه‌ای که هدف آن افزایش تحقیقات چند رشته‌ای در زمینه‌های کلیدی مرتبط با کیفیت هوا ازجمله سلامت انسان است، اعتباری حدود سه میلیون و ۴۰۰ هزار پوند از موسسه ملی تحقیقات سلامت-ان‌آی‌اچ‌آر (NIHR) و موسسه تحقیقات و نوآوری بریتانیا-یو‌کی‌آر‌آی (UKRI) تامین شده است.

پروفسور سر استفان هال‌گیت، قهرمان هوای پاک یو‌کی‌آرآی، گفت: «کیفیت نامناسب هوا بر زندگی میلیون‌ها نفر تاثیر می‌گذارد، اما تاثیر آلاینده‌ها در داخل خانه چندان شناخته‌شده نیست.

تامین بودجه تحقیقات در این زمینه یکی از اولویت‌های موسسه پژوهش و نوآوری بریتانیا است. با رساندن یافته‌های خود به دولت محلی و ملی، شرکت‌ها، موسسات خیریه و مردم، امیدواریم این تحقیق اثرات نامطلوب قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا در دوران بارداری بر سلامت کودک را کاهش دهد.»

 

© The Independent