جو بایدن فرمان اجرایی دفاع از حق سقط جنین را امضا کرد

این اقدام رئیس‌‌جمهوری آمریکا نشان‌دهنده شروع مبارزه کاخ سفید با رای دادگاه عالی است

جو بایدن، رئیس‌جمهوی ایالات متحده، یک فرمان اجرایی را امضا کرد که از میلیون‌ها زن آمریکایی برای دسترسی به حق پایان خودخواسته بارداری حمایت می‌کند.

به گزارش گاردین، این اقدام رئیس‌جمهوری آمریکا نشان‌دهنده شروع مبارزه کاخ سفید با رای صادرشده در دیوان عالی این کشور است. بر اساس رای دیوان عالی آمریکا، در تاریخ ۲۴ ژوئن ۲۰۲۲، مبنی بر لغو قانون «رو در مقابل وید» (Roe V. Wade) در  ۱۹۷۳، از این پس حق سقط جنین در زمره «حقوق اساسی» محسوب نمی‌شود و ایالت‌ها می‌توانند محدودیت‌هایی بر آن اعمال کنند.

بایدن در تازه‌ترین سخنرانی خود در کاخ سفید، این تصمیم دیوان عالی را محکوم کرد و آن را «وحشتناک، افراطی و کاملا اشتباه» دانست. او صدور چنین حکمی را نه بر اساس قانون اساسی، بلکه «استفاده از قدرت سیاسی خام» خواند. او در ادامه، دستوری اجرایی را امضا کرد که از دسترسی به خدمات بهداشت باروری از جمله سقط جنین و پیشگیری از بارداری محافظت می‌کند.

از جمله مفاد دیگر این طرح این است که وکلای خصوصی، کانون‌های وکلا و سازمان‌های منافع عمومی برای کمک قانونی به زنان به منظور جست‌وجو و دریافت خدمات مراقبت‌های بهداشت باروری در سراسر ایالت متحده تشویق شوند. 

بر اساس این دستور، حمایت از زنان می‌تواند مواردی چون حمایت از حق سفر به خارج از ایالت برای دریافت خدمات سقط جنین را نیز شامل شود. علاوه بر این، در فرمان اجرایی بایدن، راهکارهایی برای ارتقای حریم خصوصی و امنیت بیماران، ارائه‌دهندگان خدمات سقط جنین و کلینیک‌ها طراحی شده است. این فرمان اجرایی از نهادهای مرتبط می‌خواهد که در چنین مواردی، اطلاعات خصوصی افراد را به گروه‌های افراطی تحویل ندهند. 

رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرد که ممنوعیت سقط جنین تاکنون در ۱۳ ایالت اجرایی شده است و احتمالا ۱۲ ایالت دیگر نیز در هفته‌های آینده آن را دنبال خواهند کرد. به گفته او، چنین مقرراتی به‌ویژه بر زنان رنگین‌پوست، زنان کم‌درآمد و زنانی که در مناطق حاشیه‌ای زندگی می‌کنند، تاثیر می‌گذارد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بایدن که در کنار کامالا هریس، معاون خود، و خاویر بسرا، وزیر بهداشت آمریکا، سخنرانی می‌کرد، هشدار داد: «آنچه ما در روزهای اخیر شاهد بودیم، برداشتن یک گام بزرگ به عقب بود... برخی از ایالت‌ها حتی برای تجاوز جنسی هم استثنا قائل نیستند. این یک ترس خیالی نیست. واقعیتی است که در حال حاضر اتفاق می‌افتد.»

او به گزارش‌های اخیر رسانه‌ها اشاره کرد و از اینکه یک قربانی ۱۰ ساله تجاوز جنسی در اوهایو مجبور شد برای سقط جنین به ایندیانا سفر کند، اظهار تاسف کرد.

بایدن در ادامه تاکید کرد: «ممکن است تصور شود که این تصمیم دادگاه به عنوان چراغ سبزی برای تصویب یک ممنوعیت ملی در کنگره در نظر گرفته می‌شود؛ به این معنی که موافقان ممنوعیت سقط جنین موفق شوند حق انتخاب زنان در پایان خودخواسته به بارداری را در سراسر کشور غیرقانونی کنند، اما بدانید تا زمانی که من رئیس‌جمهوری‌ام، چنین اتفاقی نخواهد افتاد.»

نظرسنجی مرکز تحقیقات پیو که این هفته منتشر شد، نشان داد که ۵۷ درصد از بزرگسالان با تصمیم دادگاه عالی مبنی بر ممنوعیت سقط جنین مخالف‌اند، در حالی که ۴۱ درصد آن را تایید می‌کنند. 

پس از صدور رای دادگاه عالی، کمیته ملی حزب دموکرات و گروه‌های وابسته به حزب حاکم در واشنگتن در بیانیه‌ای مشترک، نوشتند که حکم دیوان عالی محصول «تلاش هماهنگ جمهوری‌خواهان برای حمله به حق بنیادین آزادی است.» آن‌ها وعده دادند که با تمام توان علیه این تصمیم مبارزه خواهند کرد.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و از سیاستمداران شاخص دموکرات، نیز این حکم دیوان عالی را «سیلی به صورت زنان در حق تصمیم‌گیری برای آزادی باروری خود» توصیف کرد و گفت که این اقدام دادگاه، در واقع، گرفتن حقی است که قبلا اعطا شده است.

بیشتر از جهان