دروغ دولت آشکار شد؛ وصول درآمدهای نفتی امسال حدود ۱۵ درصد بود

رئیسی ادعا کرده بود که درآمدهای نفتی در دولت او دو برابر بیشتر از قبل شده است

وصول ۱۵ درصدی درآمد فروش نفت در حالی است که پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین، قیمت جهانی نفت افزایش یافت‌ـ عکس از الف

درحالی ‌که جواد اوجی، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران، ادعا کرده بود وصول مطالبات وزارت نفت از محل فروش نفت، گاز و فراورده‌های نفتی حدود ۴۰ درصد نسبت به سه‌ماهه اول سال ۱۴۰۰ افزایش داشته است، گزارش اخیر دیوان محاسبات اثبات می‌کند وصول درآمد حاصل از فروش نفت در دوماهه اول سال جاری کمی بیشتر از ۱۵ درصد بود.

جواد اوجی روز ۱۲ تیر در یک برنامه تلویزیونی، ادعای وصول تمامی درآمدهای نفتی ایران را در تاریخ مشخص مطرح کرد و گفت ۸۰ درصد درآمدهای نفتی را نقدی دریافت کرده‌ایم و مابقی نیز با دارو و کالاهای اساسی مورد نیاز تهاتر شد. طبق ادعای او، فقط ۲۰ درصد درآمدهای نفتی ایران با کالاهای اساسی تهاتر می‌شود. ابراهیم رئیسی نیز ۲۰ اردیبهشت‌ در یک گفت‌وگوی تلویزیونی مدعی شد که میزان وصول درآمدهای نفتی به دو برابر روزهای آغاز فعالیت دولت او رسیده است و دیگر در این زمینه نگرانی وجود ندارد. او در ادامه ادعایش افزود که حجم تجارت خارجی و صادرات به کشورهای همسایه نیز افزایش یافته و مجموع تجارت خارجی کشور به رقمی معادل ۱۰۰ میلیارد دلار رسیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخلاف ادعاهای رئیسی و دیگر مقام‌های دولتی، نتایج بررسی‌های دیوان محاسبات آشکار می‌کند که به‌جز «درآمدهای مالیاتی» با ۷۹.۵ درصد وصولی و سایر درآمدها با ۵۱.۵ درصد وصولی، ‌درآمدهای بخش‌های گمرکی، فروش نفت، واگذاری اموال منقول و غیرمنقول، واگذاری طرح تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و وصول منابع، کمتر از میزان مورد ‌انتظار بوده است؛ به‌گونه‌ای که درصد وصولی آن‌ها در بازه زمانی دوماهه بین ۰.۰۴ تا ۱۵.۳ درصد ارزیابی شده است.

بر اساس اولین گزارش بودجه ۱۴۰۱، از فروردین سال جاری تا ۳۱ اردیبهشت، در مجموع ۸۸ هزار میلیارد تومان از منابع عمومی بودجه (معادل ۶.۳۲ درصد کل منابع بودجه) وصول شده که این رقم برابر ۳۷ درصد مبلغ مصوب کل منابع بوده است. همچنین، بیش از ۱۲۳ هزار میلیارد تومان در قالب مصارف عمومی بودجه (معادل ۸.۸۴ درصد کل مصارف) را خزانه‌داری در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار داده که این مبلغ برابر ۵۲ درصد مبلغ مصوب کل مصارف بودجه برای بازه زمانی موضوع این گزارش بوده است.

واکاوی‌های دیوان محاسبات از عملکرد دوماهه اجرای قانون بودجه سال جاری نیز نشان می‌دهد که کل مبلغ وصول‌شده بابت منابع عمومی در دوماهه نخست سال جاری کمی بیش از ۶ درصد مبلغ مصوب کل منابع عمومی دولت برای سال ۱۴۰۱ بوده است. گزارش دیوان محاسبات نادرستی ادعاهای مقام‌های دولتی در مورد درآمدهای نفتی و غیرنفتی را آشکار می‌کند؛ با این حال، محمد روستا، مدیر مالی شرکت ملی نفت ایران، روز جمعه ۱۷ تیر در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا بار دیگر این ادعاها را تکرار کرد و گفت در سه ماه نخست سال جاری نزدیک به ۷۰ درصد از تعهدهای درآمدی ارزی وزارت نفت وصول شده و حتی بعضی از مطالبات معوقه کشور نیز تسویه شده است. او در ادامه افزود که درآمدهای نفتی بر مبنای ارز بوده‌اند و بانک مرکزی وظیفه تبدیل آن‌ها به ارز را بر عهده دارد.

وصول ۱۵ درصدی درآمد فروش نفت در حالی است که پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین، قیمت جهانی نفت افزایش یافت. با این حال دولت رئیسی قصد دارد این افزایش قیمت را هم با ادعای درآمد بیشتر به نام خود تمام کند. عبدالناصر همتی، رئیس‌ کل پیشین بانک مرکزی ایران، اواخر خردادماه در واکنش به ادعاهای مقام‌های دولتی درباره افزایش درآمدهای نفتی در توییتی به‌طور تلویحی گفت که افزایش درآمدهای نفتی به‌دلیل افزایش قیمت جهانی نفت بود نه تلاش‌های دولت سیزدهم.

 

بیشتر از اقتصاد