مدیرعامل شرکت ملی نفت: تا کنون یک تریلیون دلار نفت فروخته‌ایم

در حال حاضر منابع تایید شده نفت ایران ۱۲۰۰ میلیارد بشکه است

جمهوری اسلامی بیشترین سهم را از درآمد یک تریلیون دلاری فروش نفت داشته است- وبسایت اکوپل نیوز

در حالی که این روزها مقامات جمهوری اسلامی از کسری بودجه و خزانه خالی سخن می‌گویند، محسن خجسته مهر، مدیر عامل شرکت ملی نفت، اعلام کرد: «از ابتدا تاکنون ۸۰ میلیارد بشکه نفت تولید کرده‌ایم و یک تریلیون دلار نفت را به فروش رسانده‌ایم.»

به گزارش ایلنا، محسن خجسته مهر در مورد وضعیت مخازن نفتی ایران گفت: «از زمان کشف نفت ۱۲۰ سال می‌گذرد. آن زمان در عمق ۲۳۸ متری به نفت رسیدیم. امروز ۱۲۰۰ میلیارد بشکه نفت خام در زیر زمین داریم و این ذخایر هیدروکربوری در ۴۰۰ مخزن نفتی و گازی موجود است که شرایط تولید نفت از آنها سخت‌تر شده است.»

خبرگزاری ایرنا پیشتر اعلام کرده بود که مجموع نفت صادراتی ایران از ابتدای انقلاب تا پایان دولت دوازدهم چیزی در حدود ۱۴۱۲ میلیارد دلار بوده است. رقمی که البته با عدد اعلامی مدیرعامل فعلی شرکت ملی نفت متفاوت است.

منبع: ایرنا

تا پیش از سال ۱۳۲۰ پول حاصل از فروش نفت در یک حساب جداگانه‌ای ذخیره می‌شد تا صرف امور عمرانی مانند راه‌سازی، راه‌آهن و... شود. اما از آن به بعد با تغییر ساختار بودجه، از درآمد نفتی برای هزینه های جاری هم استفاده شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طی سال‌های اخیر تلاش برای جایگزینی انرژی‌های تجدیدپذیر به‌جای سوخت‌های فسیلی باعث شده تا ارزش نفت کاهش پیدا کند. فارغ از موضوع قیمت نفت در بازار، این مایع سیاه دیگر مانند سابق ارزشمند نیست. به عبارت دیگر نفت دیگر «طلای سیاه» نیست. به همین دلیل بسیاری از کشورهای نفت خیز مانند عربستان و امارات سرمایه‌گذاری‌های سنگینی در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر انجام داده‌اند. همچنین این کشورها در تلاش هستند تا از وابستگی اقتصاد خود به نفت بکاهند.

اما موضوع قابل توجه در صحبت‌های مدیرعامل شرکت نفت، میزان ارزش نفت فروخته شده است. به گفته او از زمان کشف نفت ۱۲۰ سال می‌گذرد که بیش از یک سوم آن پس از انقلاب سال ۵۷ بوده است. موضوع دیگر اینکه بیشترین میزان استخراج نیز طی همین مدت یک سوم پایانی انجام شده است. در واقع بیشتر سهم یک تریلیون دلاری صادرات نفت به دستان جمهوری اسلامی رسیده است.

به گفته خجسته مهر مخازن نفتی و گازی ایران جزو پیچیده‌ترین مخازن است ۶۰ سال پیش ۹۰ درصد تولید نفت از هفت میدان بزرگ صورت می‌گرفت و تولید هر چاه ۳۰ هزار بشکه بود امروز باید برای این میزان تولید ۱۵ حلقه چاه حفاری شود این به این معناست که تولید نفت آسان تمام شده یعنی از ۱۲۰۰ میلیارد بشکه با فناوری موجود کمتر از ۳۰ درصد می‌توانیم برداشت کنیم.

او با بیان اینکه «تولید نفت آسان تمام شده است» افزود: اگر می‌خواهیم این دارایی‌ها را تبدیل به ثروت روی زمین کنیم باید از علم و فناوری کمک بگیریم و ما از امروز به دنبال آن هستیم که دریچه‌ای را باز کرده و طرح‌های مورد نیاز و نیازهای فناورانه صنعت نفت را مطرح کنیم.

در شرایطی که سایر کشورهای نفت خیز منطقه از رفاه و امید به آینده بالایی برخوردارند، مسئولان جمهوری اسلامی هر روز از کسری بودجه و نبود درآمد ارزش گله می‌کنند. مشخص نیست که درآمدهایی که طی این سال‌ها از فروش نفت وارد کشور شده، چطور مصرف شده است که امروز ایران این‌طور با مشکل اقتصادی برخوردار است.

این در حالی است که پس از اجرای تحریم‌ها و حذف ایران از بازار نفت، برخلاف پیش‌بینی مسئولان جمهوری اسلامی نبود ایران در بازار احساس نشد و تأثیر خاصی بر قیمت نفت نگذاشت. در واقع ایران است که به فروش نفت نیاز دارد و بازار نفت دیگر به ایران وابسته نیست.