دام زنده عید قربان زیاد است، اما خریدار نیست

گرسنگی و فقر دام‌های ایران را هم ضعیف و لاغر کرده است

معمولا بهای دام زنده در روزهای منتهی به عید قربان و با توجه به رونق بازار، افزایش می‌یابدـ عکس از الف

منصور پوریان، رئیس شورای تامین دام، در آستانه عید قربان از بی‌رونقی بازار فروش دام در پی شرایط نامساعد اقتصادی خبر داد و گفت با وجود افزایش عرضه دام، فروش آن نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. به گفته رئیس شورای تامین دام، گرمای هوا، منابع آبی محدود و گرانی خوراک دام موجب شده است که دامداران و عشایر امسال دام بیشتری برای عرضه بیاورند، اما مشکلات اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم عشایر و دامداران را از بازاری پررونق و داغ محروم کرده است.

معمولا بهای دام زنده در روزهای منتهی به عید قربان و با توجه به رونق بازار، افزایش می‌یابد، اما منصور پوریان گفت که در این شرایط، با توجه به اینکه عرضه دام بیشتر از سال‌های قبل است، افزایش قیمتی که معمولا در بازار عید قربان شاهد بودیم اتفاق نخواهد افتاد. او گفت دامداران در بازار عید قربان تنها می‌توانند بخشی از دام‌های مازاد را که توان نگهداری از آن‌ها را ندارند، بفروشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس شورای تامین دام در گفت‌وگو با سایت اقتصاد آنلاین، بهای هر کیلوگرم بره نر چاق را در میدان‌ها ۷۲ هزار تومان اعلام کرد. بهای هر کیلوگرم بز نر چاق نیز بین ۷۰ تا ۷۵ هزار تومان است. هر کیلوگرم قوچ جوان چاق هم ۷۰ تا ۷۵ هزار تومان تمام می‌شود. پوریان قیمت هر کیلوگرم بزغاله ماده چاق را ۶۰ تا ۶۵ هزار تومان، هر کیلوگرم بزغاله نر چاق را ۷۰ تا ۷۵ هزار تومان و قیمت هر کیلوگرم گوساله نر پرواری را به‌طور متوسط ۷۶ هزار تومان اعلام کرد.

مقایسه قیمت‌های کنونی با نرخ‌هایی که سال گذشته اعلام شد افزایش محسوس قیمت دام زنده در فاصله یک سال را نشان می‌دهد. مجتبی عالی، مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران، تیرماه ۱۴۰۰ در آستانه عید قربان، حداکثر بهای هر کیلوگرم دام زنده را ۵۰ تا ۵۲ هزار تومان اعلام کرد، حال آنکه قیمت‌های امسال به مرز ۷۶ هزار تومان رسیده‌اند؛ ضمن اینکه این قیمت‌ عرضه دام در میدان‌ها است و تا رسیدن آن به دست مصرف‌کننده گران‌تر هم می‌شود.

دامداران ایرانی پس از حذف ارز ترجیحی نهاده‌های دامی و افزایش چندین برابری بهای خوراک دام، با مشکلاتی زیادی مواجه شدند و بسیاری از آن‌ها چاره‌ای نداشتند جز اینکه حتی دام‌های مولد‌شان را نیز به کشتارگاه بفرستند. روزنامه شرق در گزارشی که ۲۹ خرداد منتشر شد، از شش برابر شدن قیمت خوراک دام خبر داد و به نقل از دامداران نوشت: «اگر یک دامداری تا دیروز دو میلیارد تومان نقدینگی نیاز داشت تا خوراک مورد نیاز دام خود را بخرد، حالا به‌یکباره باید ۱۲ میلیارد تومان نقدینگی داشته باشد و تامین این مبلغ هنگفت، آن‌هم ظرف مدت کوتاه برای دامداران غیر ممکن است.»

با شش برابر شدن بهای خوراک دام، عرضه و کشتار دام افزایش چشمگیری یافت، اما از آن‌جا که قدرت خرید مردم نیز کاهش یافته، تقاضای خرید اندک است و توازنی میان عرضه و تقاضا وجود ندارد.

در گزارش روزنامه شرق آمده بود که گاو‌های دامداری‌های ایران در اثر گرسنگی، ضعیف و لاغر شده‌اند و دامداران، گاوهای نیمه‌جان را به کشورهای عربی می‌فروشند تا در دامداری‌های آن‌ها پروار شوند.