هفته مد پاریس زیر سایه دنیای ماورایی السا اسکیاپارلی

طراحی خلاقانه‌ رزبری ریشه در میراث اسکیاپارلی دارد

هر قدر خودمان را برای رونمایی از مجموعه‌های اسکیاپارلی آماده کرده باشیم، باز هم دانیل رزبری چیزی برای غافلگیر کردن ما در چنته خواهد داشت.

طراح خلاق خانه مد اسکیاپارلی با الگوهای پفی نه‌چندان سرراست، آستین‌های شلوغ‌ و پرکار، گلدوزی‌های چین‌دار و کلاه‌های بزرگ ماتادور، مجموعه اول کریستین لاکروآ در سال ۱۹۸۷ را از تاریخ مد به پاریس امروزی آورد. برای رزبری نوستالژی دهه ۸۰ میلادی همچنان در جریان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 دنیای ماورایی السا اسکیاپارلی، نمایشگاهی که این هفته در موزه هنرهای تزئینی پاریس افتتاح می‌شود، شامل قطعاتی است که طراحان دیگر برای ادای احترام به نبوغ بنیان‌گذار این خانه مد، از جمله ایو سن لوران، ژان پل گوتیه، عزالدین علیه و کریستین لامروت خلق کرده‌اند. دنیل رزبری، مدیر هنری بسیار ستایش‌شده این خانه مد، برای مجموعه مد لباس اسکیاپارلی در این فصل این ایده را داشته که «در رابطه با افرادی که به شدت از او [السا اسکیاپارلی] الهام گرفته‌اند» باشد.

به نوشته نشریه ووگ، در اوایل امسال رزبری با خود لاکروآ گفت‌وگویی حضوری داشت که آن را «واقعا الهام‌بخش» توصیف کرد و در آستانه برگزاری نمایش خود درباره آن گفت: «ما در مورد رنگ صحبت کردیم، درباره حجم صحبت کردیم. ما در مورد آرل [شهر زادگاه لاکروآ] صحبت کردیم که برای او به معنای گاوهای نر سیاه، اسب‌های سفید و طلایی خورشید بود و این گفتگو مدام در خاطرم بود... این احتمالا برای او یک گفتگوی گذرا بود، اما برای من اینطور بود که حس می‌کردم انگار کسی مرا به دیوار چسبانده و می‌خواستم مجموعه‌ای بسازم که مرا به مدی که عاشقش شده بودم و دوره‌ای از مد که در نگاهی به گذشته، به نوعی بسیار ساده‌لوحانه به نظر می‌رسد، بازگرداند.»

نمایشگاهی که در موزه هنرهای تزیینی پاریس با عنوان «تکان دهنده» در یادبود السا اسکیاپارلی برپا شده است شامل قطعات به یادماندنی از دنیای مد معاصر است. لباس کت‌داری که کارولین مورفی به تن داشت و چیزهایی که سالوادور دالی برای اسکیاپارلی طراحی کرد.

همچنین در این مجموعه یک ژاکت مخملی با یقه ترومپ لوئیل با الهام از همکاری السا با ژان کوکتو وجود داشت.

به توصیف نویسنده ووگ: «برای عاشقان مد، این نمایش سفری خارق‌العاده را رقم زد، از دهه ۱۹۳۰، زمانی که اسکیاپارلی لباس اسکلتی را طراحی کرد که الهام‌بخش تاپ کرست ساسکیا د براوو بود، با گذر از دهه ۱۹۸۰ که شاهد سلیقه دل‌انگیز لاکروآ در مد با زیبایی‌شناسی باروک خود بود تا به امروز. رزبری در حال بازتعریف لباس‌های فرش قرمز برای نسلی بی‌باک است.»

از مهمان‌های مشهوری که از نزدیک شاهد این نمایش به یادماندنی بودند می‌توان به هانتر شفر، مدل و ستاره سریال یوفوریا، اما واتسون، هنرپیشه بریتانیایی، رینا ساوایاما و ریتا اورا اشاره کرد.

بیشتر از مُد و زیبایی