آمار روزانه ابتلا به کرونا در ایران چهار رقمی شد

به‌گفته وزارت بهداشت در طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۰۰۷ نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و از این تعداد ۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند

تبعات منفی همه‌گیری کرونا تنها به افزایش مرگ‌ومیر محدود نمی‌شود و تبعات منفی اجتماعی و اقتصادی بزرگی در پی خواهد داشت -- ATTA KENARE / AFP

آمارهای وزات بهداشت جمهوری اسلامی ایران در روزهای اخیر، حاکی از افزایش مجدد شمار مبتلایان به ویروس کووید–۱۹ در ایران است. خبرگزاری تسنیم، روز دوشنبه، ۱۳ تیر ۱۴۰۱، به‌نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت نوشت در طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۰۰۷ نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و از این تعداد نیز ۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند. با این حساب تعداد ابتلای روزانه این بیماری در ایران بار دیگر چهار رقمی شد.

خبرگزاری ایسنا نیز روز شنبه، ۱۱ تیر ۱۴۰۱ نوشت: «در هفته گذشته، بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲ هزار و ۶۶۱ بیمار جدید مبتلا به کووید–۱۹ در کشور شناسایی شده و همچنین ۱۱ بیمار مبتلا به این بیماری نیز جان خود را از دست دادند.»

بر پایه آمار منتشر شده از سوی وزارت بهداشت در این زمینه از زمان آغاز همه‌گیری کرونا در ایران تا امروز بیش از ۵۲ میلیون نفر به کووید–۱۹ مبتلا شده‌اند و ۱۴۱ هزار و ۴۰۴ نفر نیز جان‌شان را از دست داده‌اند. با این‌حال، ناظران بسیاری در تمام این مدت هشدار داده‌اند که عدد واقعی ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در ایران بیش از ۳ تا ۴ برابر اعداد رسمی منتشر شده است.

خبرگزاری مهر همزمان با افزایش مجدد شمار مبتلایان به کرونا در ایران، با نوید شفیق، فوق تخصص مراقبت‌های ویژه، گفتگویی داشت و در مورد وضعیت فعلی کرونا در ایران سئوال‌هایی از او پرسید. به‌گفته شفیق در حال حاضر رعایت‌های بهداشتی نسبت به گذشته بسیار کمتر شده و «این موضوع باعث بالا رفتن آمار مبتلایان شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شفیق در مورد چشم‌انداز افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا به خبرگزاری مهر چنین می‌گوید: «این اوج‌گیری اوایل به‌صورت افزایش تعداد بیماران خود را نشان می‌دهد و سپس تعداد بیماران بدحال زیاد می‌شود و در نهایت با افزایش مرگ‌ومیر مواجه خواهیم بود.»

با این‌وجود تبعات منفی همه‌گیری کرونا تنها به افزایش مرگ‌ومیر محدود نمی‌شود و تبعات منفی اجتماعی و اقتصادی بزرگی در پی خواهد داشت.

در سال‌های همه‌گیری کرونا در ایران، شمار زیادی از مردم کار، پس‌انداز و یا مایملک‌شان را از دست داده‌اند. به‌عنوان مثال مرکز پژوهش‌های مجلس در اردیبهشت ۱۳۹۹، پیش‌بینی کرد که شیوع کرونا به بیکاری دو تا شش میلیون نفر منجر خواهد شد؛ درستی این تحلیل در تابستان همان سال تایید شد و مرکز آمار ایران اعلام کرد که ۲ میلیون نفر شغل‌شان را از دست داده‌اند.

در عین‌حال هزینه‌های هنگفت درمان این بیماری شمار بزرگی از مردم را به تنگنای اقتصادی انداخته است. در برخی از گزارش‌های میدانی منتشر شده در آبان ماه سال ۱۴۰۰ چنین آمده بود: «کارشناسان هزینه درمان کرونا را بین ۴۰۰ هزار تا ۲۵۰ میلیون تومان تخمین می‌زنند.» این گروه از کارشناسان در همان زمان تاکید داشتند که کسانی به‌منظور تامین هزینه‌های درمان بیماری کرونا «مجبورند بخشی از دارایی‌هایشان را بفروشند.»

از این‌رو، ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت دولتِ حسن روحانی، در شهریور ۱۴۰۰ گفت: «درمان کرونا ۶۱۲ هزار نفر را به زیر خط فقر کشاند.»