حمله موشکی به طرطوس، سوریه می‌گوید کار اسرائیل است

بندر طرطوس در اردیبهشت ماه هم هدف حملات موشکی قرار گرفته بود

تصویر حمله موشکی به بندر لاذقیه در دی‌ماه ۱۴۰۰- SANA / AFP

سوریه روز شنبه ۱۱ تیرماه، ۲ ژوئیه، اسرائیل را متهم کرد که از فراز دریای مدیترانه با چندین موشک جنوب طرطوس را هدف قرار داده است.

به گفته یک منبع نظامی به نقل از رسانه دولتی سانا، حدود ساعت ۶:۳۰ صبح چند موشک از فراز دریای مدیترانه شلیک شد. این منبع گفت که موشک‌ها «چند مرغداری را در مجاورت حمادیه، در جنوب طرطوس» هدف قرار دادند.

این موشک‌ها دو غیرنظامی از جمله یک زن را مجروح کردند و خسارات مادی نیز به بار آوردند.

طرطوس به همراه پایگاه هوایی حمیمیم در لاذقیه، از پایگاه‌های اصلی روسیه در این کشور هستند.

اسرائیل در ماه گذشته ده‌ها نقطه را در سوریه هدف قرار داده است.

حمله به بندر طرطوس و لاذقیه بدون هماهنگی با نیروهای روسی ناممکن به نظر می‌رسد. سیستم پدافندی مستقل روسیه در این نقطه مستقر است و البته مانند حملات مشابه، مقابله پدافندی به حمله اسرائیل نشان نداده است.

در اوایل ژوئن حملاتی که باندهای فرودگاه بین المللی دمشق را هدف قرار دادند، کل فرودگاه را برای چند هفته از کار انداخت. تصاویر ماهواره‌ای آسیب قابل توجهی را به باندهای فرودگاه نشان می‌داد، با سه دهانه برخوردی در هر دو باند نظامی و غیرنظامی.

روسیه حملات هوایی به فرودگاه را محکوم کرد و ماریا زاخارووا سخنگوی وزیر امور خارجه گفت که چنین اقداماتی خطوط هوایی غیرنظامی و غیرنظامیان را در معرض خطر قرار می‌دهد:

«ما ناگزیر هستیم که تکرار کنیم که گلوله‌باران مداوم اسرائیل به خاک جمهوری عربی سوریه، برخلاف هنجارهای اساسی حقوق بین الملل، کاملاً غیرقابل قبول است. ما حمله تحریک‌آمیز اسرائیل به مهمترین هدف زیرساخت غیرنظامی سوریه را به شدت محکوم می‌کنیم.»

حمله دیگری که گفته می‌شود کارخانه تولید سلاح‌های ایرانی را در شهر عقربه در جنوب دمشق هدف قرار داد، در اوایل ژوئن پنج شبه‌نظامی طرفدار ایران و تعدادی از مهندسان ایرانی را کشت. این حمله همچنین کارخانه را به طور کامل ویران کرد.

روز بعد، رسانه‌های سوریه ادعا کردند که تانک‌های اسرائیلی مواضع ارتش سوریه را در نزدیکی الملگه در منطقه قنیطره در جنوب غربی سوریه هدف قرار دادند.

اسرائیل بارها در مورد تلاش ایران برای ایجاد پایکاه دائمی در سوریه و ایجاد یک خط انتقال دائم سلاح به لبنان هشدار داده است و به صدها حمله هوایی به عنوان بخشی از کارزار خود برای جلوگیری از انتقال تسلیحات پیشرفته به حزب الله لبنان و استقرار نیروهای این کشور در سوریه اعتراف کرده است.

این حملات در پس زمینه تنش‌های فزاینده با حزب‌الله و ایران در سوریه و سنگینی فشاری که رهبران غربی بر ایران وارد می‌کنند، به ویژه قطعنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای محکوم کردن ایران به دلیل نقض‌های هسته‌ای صورت می‌گیرد.

هنوز هیچ مقام اسرائیلی در مورد این حمله و اهداف آن اظهارنظر نکرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مشخص نیست که آیا حمله چند ساعت پیش به طرطوس برای نابودی محموله‌های ارسالی ایران انجام شده است یا خیر. روز دو‌شنبه، ۶ تیرماه کانال ۱۲ اسرائیل گزارش داد که این کشور به صورت مشروط با انتقال محموله‌های نفت ایران به سوریه موافقت کرده است. شرط تل‌آویو آن است که انتقال این محموله‌ها تحت نظارت آمریکا انجام شود.

البته دولت اسرائیل به این گزارش کانال ۱۲ واکنشی نشان نداد. برخی تحلیلگران اعلام این خبر را به مثابه زمینه‌سازی برای کاهش تنش پیش از برگزاری نشست دوحه و سفر منطقه‌ای بایدن ارزیابی کردند. همچنین گزارش شد که ایران در حال حاضر سه محموله نفت و بنزین را به سمت بندر لاذقیه سوریه روانه کرده است.

اسرائیل می‌گوید ایران در پوشش ارسال موادغذایی و سوخت، محموله‌های تسلیحاتی به سوریه منتقل می‌کند تا یا در پروژه ایجاد پایگاه دائمی سپاه قدس در ابوکمال استفاده شود یا به دست حزب‌الله لبنان برساند.