پرافتخارترین بازیکن تاریخ لیگ برتر خداحافظی کرد

ثبات بی‌نظیر جلال حسینی با سه قهرمانی متوالی در سپاهان و پنج قهرمانی متوالی در پرسپولیس

جلال حسینی در ۲۶۱ بازی، با پیراهن پرسپولیس به میدان رفت و بعد از علی پروین و محمد پنجعلی، بیشترین تعداد بازی در تاریخ باشگاه پرسپولیس را به نام خود ثبت کرد- باشگاه پرسپولیس

بازیکنی که امروز از فوتبال خداحافظی کرد، رکوردهایی را ثبت کرده است که شاید تا سال‌ها بعد کسی به آن‌ها دست پیدا نکند. او پرافتخارترین بازیکن لیگ برتر است. جلال حسینی ۹ بار در لیگ برتر قهرمان شده است؛ پنج بار با پیراهن پرسپولیس و پیش از آن یک بار با سایپا و سه قهرمانی متوالی با سپاهان. حسینی یک قهرمانی جام حذفی و چهار قهرمانی سوپرجام را نیز با پرسپولیس به دست آورد و تعداد جام‌های کسب‌شده او در دوران بازی به عدد ۱۴ می‌رسد.

سه قهرمانی متوالی با سپاهان و پنج قهرمانی متوالی با پرسپولیس ثبات او در موفقیت را نشان می‌دهد. او همیشه از ارکان اصلی قهرمانی‌ تیم‌هایش بود و در موفقیت‌های دوران طلایی سپاهان و پرسپولیس نقشی اساسی داشت.

جلال حسینی در ۲۶۱ بازی، با پیراهن پرسپولیس به میدان رفت و بعد از علی پروین و محمد پنجعلی، بیشترین تعداد بازی در تاریخ باشگاه پرسپولیس را به نام خود ثبت کرد. او با پیراهن پرسپولیس دو بار به فینال لیگ قهرمانان آسیا هم رسید.

 جلال حسینی ۱۱۵ بازی ملی انجام داد و در ۳۶ سالگی هم می‌توانست برای تیم ملی بازیکن موثری باشد اما کارلوس کی‌روش، سرمربی وقت تیم ملی، در آستانه جام جهانی تصمیم گرفت او را از تیم کنار بگذارد. شاید از دلایل آن تصمیم اختلاف‌های کی‌روش با برانکو ایوانکوویچ بود و بازیکنان جوان‌تری در تیم ملی بودند که جای جلال حسینی را پر کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ملوان بندرانزلی از سازنده‌ترین باشگاه‌های تاریخ فوتبال ایران، باشگاه پرورش‌دهنده جلال حسینی و ده‌ها بازیکن نامدار است. جلال حسینی از ملوان به فوتبال ایران معرفی شد اما نه در آن سال‌ها و نه هنوز، در فوتبال ایران مرسوم نیست که باشگاه سازنده یک بازیکن از این سازندگی بهره مالی چندانی داشته باشد. طی دهه اخیر، جلال حسینی از گران‌ترین بازیکنان لیگ برتر ایران بود اما باشگاه ملوان حق رشد بازیکن خود را دریافت نکرد. این یکی از مهم‌ترین راه‌های درآمدزایی باشگاه‌های سازنده است اما چنین مواردی در گذشته در قراردادها پیش‌بینی نمی‌شد.

در روزهای اخیر، بین خداحافظی جلال حسینی و کنار گذاشتن وریا غفوری از استقلال مقایسه‌هایی انجام شد اما این دو موضوع متفاوت‌اند و در این دو ماجرا تشابهی نیست که قابل مقایسه باشند. جلال حسینی، کاپیتان پرسپولیس در ۴۰ سالگی تصمیم به خداحافظی گرفت اما وریا غفوری در ۳۴ سالگی هنوز توان بازی برای استقلال را دارد و در فصل گذشته نیز در قهرمانی استقلال نقش موثری داشت. غفوری به دلیل واکنش‌هایش به مسائل سیاسی و اجتماعی هدف غضب نهادهایی در حاکمیت قرار گرفت که دستور کنار گذاشتنش از استقلال را صادر کردند. اشاره به خداحافظی جلال حسینی و مقایسه ماجرای خداحافظی او و کنار گذاشتن وریا از استقلال، کوششی برای کاستن از اهمیت کنار گذاشته شدن کاپیتان استقلال است.

جلال حسینی کارش را به عنوان مربی در پرسپولیس ادامه می‌دهد. او در فصل آینده دستیار یحیی گل‌‌محمدی خواهد بود اما احتمالا دستیار اول او نیست و در فصل اول مربی‌گری، یکی از اعضای کادر فنی خواهد بود.

جلال حسینی یک بار با یک اشتباه عجیب در آغاز دوران فوتبالش، فرصت قرارداد با پرسپولیس را از دست داد. در سال ۱۳۸۴، وقتی علی پروین، سرمربی پرسپولیس، بود به باشگاه دستور داد جلال حسینی را به پرسپولیس بیاورند، باشگاه به دلیل تشابه اسمی، به اشتباه با سیدمحمد حسینی قرارداد بست و جلال حسینی سال‌ها بعد و در فصل ۱۳۹۲-۱۳۹۱ به عنوان بازیکنی شناخته‌شده به پرسپولیس رفت.

جلال حسینی در تیم‌های الاهلی قطر و نفت تهران را هم بازی کرده اما پرسپولیس خانه او است و او را شاید بتوان مهم‌ترین چهره باشگاه پرسپولیس در دهه اخیر دانست.

جلال حسینی در آغاز فصل جدید نقل‌و‌انتقالات قصد خداحافظی نداشت و می‌خواست فصل آینده نیز برای پرسپولیس بازی کند اما وقتی دید جزو انتخاب‌های یحیی گل‌محمدی برای تمدید قرارداد نیست، تصمیم گرفت خداحافظی کند و پیشنهاد مربی‌گری در پرسپولیس را بپذیرد.

از لحظه اعلام خداحافظی جلال حسینی، بسیاری از همبازی‌های او در پرسپولیس و تیم ملی متن‌هایی را در وصف او نوشته‌اند. مهم‌ترین ویژگی جلال حسینی که همه به آن اشاره می‌کنند، نظم در تمرین است؛ همان چیزی که جلال حسینی را تا ۴۰ سالگی به عنوان بازیکنی موثر حفظ کرد.

بیشتر از فوتبال