درخواست خلبان اسیر در پنجشیر از فرماندهان مقاومت برای آزادی

نیروهای جبهه مقاومت ملی در ۲۶ خرداد، یک هلیکوپتر طالبان را در دره آرزوی استان پنجشیر سرنگون کردند

عبدالمتین افسر است و ۳۳ سال در نیروی هوایی خدمت کرده است‌ـ‌ جبهه مقاومت ملی

خلبانی که به اسارت نیروهای مقاومت در پنجشیر درآمده است از فرماندهان جبهه مقاومت می‌خواهد آزادش کنند. او می‌گوید از سر ناچاری و به‌اجبار سر کارش در فرودگاه نظامی کابل برگشته بود.

عبدالمتین، افسر نیروی هوایی که در ۲۶ خرداد همراه سه همکارش در دره آرزو در پنجشیر اسیر نیروهای جبهه مقاومت شد، در گفت‌و‌گو با خالد امیری، یکی از فرماندهان نیروهای مقاومت در دره آرزو، گفت اداره فرودگاه نظامی به او ماموریت داده بود تا برای رساندن مواد خوراکی و چادر به جنگجویان طالبان به پنجشیر برود.

این خلبان که ۳۳ سال سابقه خدمت دارد، گفت پس از تسلط طالبان بر افغانستان، به‌مدت شش ماه خانه‌نشین بود اما سه ماه پیش، طالبان به او گفتند که باید سر کارش برگردد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عبدالمتین، که اهل ولایت لغمان است، گفت با تهدید طالبان، مجبور شده بود سر کارش بازگردد. طالبان تهدید کرده‌ بودند که او را همراه خانواده‌اش آتش خواهند زد، چون در حکومت گذشته، در حملات هوایی به مواضع طالبان مشارکت داشت.

به گفته این افسر، اداره فرودگاه نظامی که اکنون زیر نظر طالبان است آنان را به پنجشیر فرستاد. اما نیروهای مقاومت هلیکوپترشان را از دو سو هدف گرفتند که به آسیب و سقوط هلیکوپتر منجر شد.

عبدالمتین گفت نیروهای مقاومت با او رفتار خشن و نامناسب نداشته‌اند اما از فرماندهان مقاومت می‌خواهد که آزادش کنند.

نیروهای جبهه مقاومت ملی در ۲۶ خرداد، یک هلیکوپتر طالبان را در دره آرزوی استان پنجشیر سرنگون کردند. این هلیکوپتر هفت سرنشین داشت که چهار خلبان و مهندس و سه نیروهای طالبان بودند. دو نفر از جنگجویان طالبان در نخستین لحظاتی که نیروهای مقاومت به هلیکوپتر سرنگون‌شده نزدیک می‌شدند، دست به سلاح بردند و کشته شدند، اما فرماندهشان اسیر شد.

بنا بر اعلام جبهه مقاومت ملی، روح‌الله ۵۲ ساله اهل کنر و عبدالمتین ۵۱ ساله اهل لغمان خلبان‌ها و معقول ۵۰ ساله اهل پروان و صفت‌الله ۲۸ ساله اهل جوزجان مهندس‌های پرواز بودند، مجیب الرحمان ۴۳ ساله اهل قندهار از فرماندهان طالبان سرنشینان این هلیکوپتر بودند که به اسارت نیروهای مقاومت در پنجشیر درآمدند.

جبهه مقاومت تصویری از این اسیران کنار خالد امیری، فرمانده نیروهای مقاومت در دره آرزو، منتشر کرده است. این نخستین بار از آغاز درگیری با طالبان در ده ماه گذشته بود که جبهه مقاومت ملی در پنجشیر یک هلیکوپتر طالبان را هدف قرار داد و سرنگون کرد.

بیشتر از جهان