نبرد پنهان در پنجشیر؛ واشنگتن‌پست: هزاران جنگجوی طالبان در پنجشیر مستقر شده‌اند

طالبان اخبار مربوط به جنگ پنجشیر را پنهان می‌کنند

هزاران جنگجوی طالبان از جمله برخی از زبده‌ترین واحدهای این گروه به پنجشیر اعزام شده‌اند-WAKIL KOHSAR / AFP

خبرنگاران واشنگتن‌پست که برای نخستین‌ بار اجازه یافتند از نواحی درگیری در استان پنجشیر بازدید کنند، در گزارشی که روز چهارشنبه، ۱۸ خرداد (۸ ژوئن)، منتشر شد، نوشتند که هزاران جنگجوی طالبان مجهز به سلاح‌های پیشرفته باقی‌مانده از نیروهای آمریکایی، در دره‌ها و روستاهای پنجشیر مستقر شده‌اند.

در گزارش واشنگتن‌پست آمده است که رهبران طالبان در کابل، به صورت اختصاصی به خبرنگاران این رسانه اجازه دادند تا از پنجشیر دیدن کنند، اما هنگام حضورشان پنجشیر، افراد طالبان آنان را همراهی می‎‌کردند. 

در گزارش واشنگتن‌پست آمده است: «مقام‌های طالبان صراحتا وجود هرگونه خشونت در این منطقه را رد می کنند، اما هزاران نیروی این گروه در سراسر دره به چشم می‌خورند.»

نصرالله ملک‌زاده، رئیس منتصب طالبان برای اداره اطلاعات و فرهنگ در پنجشیر، در صحبت با خبرنگاران واشنگتن‌پست وقوع هرگونه جنگ و خشونت را در این استان رد کرد و مدعی شد که هیچ‌گونه درگیری در پنجشیر وجود ندارد.

واشنگتن‌پست به نقل از ساکنان پنجشیر می‌نویسد که حمله به مواضع طالبان در دره‌های این استان، یک امر عادی است و هرازگاهی میان طالبان و نیروهای جبهه مقاومت ملی درگیری‌‌هایی رخ می‌دهد.

بیشتر ساکنان پنجشیر که با واشنگتن‌پست مصاحبه کردند، به دلیل ترس از طالبان، نام‌ واقعی خود را ذکر نکرده‌اند.

با آنکه طالبان در اوایل سپتامبر سال گذشته ادعا کردند که سراسر افغانستان از وجود نیروهای مخالف این گروه پاکسازی شده و جنگ به پایان رسیده است، اما «جبهه مقاومت ملی» به رهبری احمد مسعود، فرزند احمدشاه مسعود، چهره افسانه‌ای افغانستان، از ادامه مبارزه علیه طالبان خبر داد.

نیروهای این جبهه که بیشتر آنان نظامیان دولت پیشین افغانستان بوده‌اند، در کوه‌های پنجشیر، اندراب، و برخی از نواحی کوهستانی در دیگر استان‌ها، در نزدیک به ۱۰ ماه گذشته بارها با طالبان وارد درگیری شده‌اند. این نیروها با آنکه با کمبود تجهیزات نظامی مواجهند، اما همچنان علیه طالبان می‌رزمند و در یک ماه گذشته، درگیری‎ها در پنجشیر و اندراب شدت گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

واشنگتن‌پست به نقل از ساکنان پنجشیر، در مورد اوضاع این استان در یک ماه اخیر نوشت: «ساکنان پنجشیر می‌گویند که حمله به مواضع طالبان رخدادی عادی است و ده‌ها نفر در حمله‌های اخیر ‌کشته شده‌اند و شماری از غیرنظامیان نیز بازداشت و زندانی شده‌اند.»

یک فرمانده جبهه مقاومت ملی که گروهی ۱۰۰ نفری از مبارزان را در جنگ با طالبان رهبری می‌کند، به واشنگتن‌پست گفت که نیروهایش به سلاح‌هایی مجهزند که از طریق مرزهای ازبکستان و تاجیکستان وارد افغانستان می‌شوند. او مدعی شد که نیروهای جبهه مقاومت ملی از سوی چندین کشور حمایت می‌شوند، اما به امکانات و حمایت بیشتری نیاز دارند.

طالبان در چند ماه اخیر هرگونه دسترسی به اوضاع پنجشیر را محدود کرده‌اند و خبرنگاران رسانه‌های مستقل اجازه ندارند به این استان سفر کنند. 

یک مغازه‌دار ۶۲ ساله به نام گلزار که از دیدن خبرنگاران واشنگتن‌پست در پنجشیر تعجب کرده بود، گفت: «البته هیچ‌کس نمی‌داند اینجا چه اتفاقی می‌افتد. هیچ‌کس اجازه ندارد به اینجا بیاید. من نمی‌دانم شما چگونه توانستید به اینجا بیایید.»

ساکنان پنجشیر وقوع درگیری‌های مداوم میان طالبان و نیروهای جبهه مقاومت ملی را تایید کردند. یک کشاورز که نامش در گزارش ذکر نشده است، به واشنگتن‌پست گفت که کامیون‌هایی را دیده است که پیکرهای اعضای کشته‌شده طالبان را حمل می‌کردند. هرچند، او ادعای کشته شدن حدود ۳۰۰ جنگجوی طالب را در یک ماه گذشته که از سوی سخنگویان جبهه مقاومت ملی مطرح شده است، درست نمی‌داند.

این کشاورز افزود که غیرنظامیان زیادی در یک ماه اخیر در پنجشیر کشته شده‌اند. او افزود که فقط در روستایی که او زندگی می‌کند، ۱۰ غیرنظامی کشته شده‌ا‌ند و ممکن است در بقیه روستاها نیز به همین تعداد افراد غیرنظامی در جریان درگیری میان طالبان و نیروهای جبهه مقاومت ملی، کشته شده باشند.

با این حال، نصرالله ملک‌زاده، رئیس کنونی اداره اطلاعات و فرهنگ پنجشیر، ادعاهای مردم را در مورد تلفات غیرنظامیان رد کرد و گفت که شاید دو یا سه نفر در کوه‌ها در اثر سرما یا سقوط از بلندی کشته شده باشند.

واشنگتن‌پست نوشت که جنگ در پنجشیر، از اواخر ماه رمضان و هم‌زمان با گرم شدن هوا، افزایش یافته است.

توحیدی، چهره‌های متنفذ قومی در پنجشیر، گفت که پس از افزایش درگیری‌ها و وارد شدن تلفات به طالبان، افراد این گروه دست به اعدام‌ و کشتار زده‌اند.

فرامرز، مغازه‌داری در روستای دره در پنجشیر، گفت شاهد بوده است که جنگجویان طالبان جسد یک نیروی جبهه مقاومت ملی را در کنار جاده رها کردند تا مردم آن را تماشا کنند. او افزود: «آن‌ها [طالبان] می‌خواستند [پیکر عضو جبهه مقاومت ملی را] همه ببینند و اجازه نمی‌دادند که مردان او را برای دفن [از آن محل] منتقل کنند. زنان را مجبور کردند که جسد را به قبرستان ببرند.»

نصرالله ملک‌زاده به واشنگتن‌پست اعتراف کرد که هزاران جنگجوی طالبان، از جمله برخی از زبده‌ترین واحدهای این گروه، به پنجشیر اعزام شده‌اند.

واشنگتن‌پست نوشت: « نیروهای آن‌ها [طالبان] را می‌توان در همه جای دره دید، و تجهیزات نظامی پیشرفته در کنار باغ‌ها و رودخانه‌ها قرار گرفته است.»

دادمحمد بتار که پیش‌تر فرمانده واحد ویژه طالبان در لغمان بود، اکنون با جنگجویان تحت امرش در پنجشیر است. او گفت که با شماری از واحدهای دیگر وزارت دفاع، در پنجشیر مستقر شده‌اند.

بتار در مورد اوضاع پنجشیر و دلیل حضورش در این استان گفت: «وضعیت در اینجا کاملا خوب است. ما به گشت‌زنی می‌رویم، اما هیچ عملیاتی انجام نداده‌ایم. ما به اینجا آمده‌ایم تا روی حوادث جنایی تمرکز کنیم.»