جدال لفظی قهرمان سابق و کنونی مسابقات اتومبیلرانی

توهین نلسون پیکه، راننده برزیلی سابق مسابقات جهانی، علیه راننده بریتانیایی با واکنش‌ شدید فرمول یک روبه‌رو شد

پیکه ۶۹ ساله، در سال‌های ۱۹۸۱، ۱۹۸۳ و ۱۹۸۷ قهرمان فرمول یک جهان شده بود - ایندیپندنت فارسی

لوییس همیلتون، راننده بریتانیایی تیم مرسدس، ناخواسته در بطن جنجالی جدید قرار گرفت. نلسون پیکه، راننده سابق برزیلی فرمول یک، حرف‌های توهین‌آمیزی در مورد او به زبان آورد که با واکنش شدید فرمول یک، اتحادیه جهانی اتومبیلرانی، و تیم مرسدس مواجه شد.

پیکه ۶۹ ساله، که در سال‌های ۱۹۸۱، ۱۹۸۳ و ۱۹۸۷ قهرمان فرمول یک جهان شده بود، در یک پادکست حرف‌های نژادپرستانه‌ای علیه همیلتون به زبان آورد. ماجرا زمانی جنجالی‌تر می‌شود که بدانیم پیکه پدر نامزد مکس فرستاپن، رقیب همیلتون، است.

در آستانه مسابقه بزرگ لندن، پیکه درباره برخوردی صحبت کرد که در شروع مسابقه فصل گذشته این پیست، بین این دو راننده بوجود آمد. پیکه این برخورد را «شوخی» نامید و اضافه کرد که همیلتون خوش‌شانس بود که فقط فرستاپن تصادف کرد. او که به زبان پرتغالی صحبت می‌کرد در ادامه، واژه نژادپرستانه‌ای در مورد همیلتون به زبان آورد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

توهین پیکه با واکنش همیلتون روبه‌رو شد و گفت: «این تفکرات کهنه باید تغییر کند و دیگر در ورزش جایی ندارد. من در محاصره چنین رفتارهایی بوده‌ام و در زندگی‌ام بارها هدف آن‌ قرار گرفته‌ام. زمان زیادی برای آموزش سپری شده و حالا زمان عمل فرا رسیده است.»

فرمول یک هم در بیانیه‌ای اعلام کرد: «الفاظ تبعیض‌آمیز و نژادپرستانه در هر شکلی قابل قبول نیست و جایی در جامعه ندارد. لوییس یک سفیر بی‌همتا برای ورزش ما و شایسته احترام است. تلاش خستگی‌ناپذیر او برای گسترش تنوع درسی برای دیگران است و موضوعی است که در فرمول یک به آن تعهد داریم.»

تیم مرسدس هم در حمایت از راننده‌اش که سابقه هفت قهرمانی جهان دارد، نوشت: «ما هرگونه استفاده از الفاظ نژادپرستانه و توهین‌آمیز را قاطعانه محکوم می‌کنیم. لوییس پیشگام تلاش‌های ورزش ما در مبارزه با نژادپرستی بوده و یک قهرمان واقعی تنوع‌پذیری درون و بیرون پیست مسابقه است. ما در کنار هم چشم‌انداز یکسانی برای تنوع در ورزش اتومبیل‌رانی داریم و این اتفاق نیاز اساسی برای کوشش درباره آینده بهتر را تایید می‌کند.»

این اولین بار نیست که پیکه با حرف‌هایش جنجال به پا می‌کند. او وقتی هنوز اتومبیل‌رانی می‌کرد، جنسیت آیرتون سنا را زیر سوال برد و او را «راننده تاکسی سائوپائولو» نامید. پیکه همچنین وقتی با نایجل منسل، اتومبیل‌ران بریتانیایی، در تیم ویلیامز هم‌تیمی بود، به او و همسرش توهین کرد.

به گزارش گاردین، فرمول یک تصمیم گرفته است ورود پیکه به مسابقات را تا زمانی که از همیلتون عذرخواهی عمومی‌ نکرده است، ممنوع کند.

مسابقه بزرگ بعدی یکشنبه هفته آینده در پیست سیلوراستون لندن برگزار می‌شود. در حال حاضر، فرستاپن، راننده ردبول، با ۱۷۵ امتیاز، پیشتاز رده‌بندی رانندگان است و همیلتون با ۷۷ امتیاز، در رده ششم ایستاده است.

بیشتر از ورزش