الشرق‌الاوسط: پوتین در عشق‌آباد با رئیسی دیدار می‌کند

اجلاس سران کشورهای حاشیه خزر با حضور روسای جمهور پنج کشور در عشق‌آباد برگزار می‌شود

دیدار ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در کرملین - AFP

به گزارش الشرق‌الاوسط، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه روز چهارشنبه در جریان سفر به عشق‌آباد، پایتخت ترکمنستان، با ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران دیدار خواهد کرد.

از زمان آغاز تهاجم نظامی مسکو به کی‌یف در روز ۲۴ فوریه، این اولین سفر ولادیمیر پوتین به خارج از روسیه محسوب می‌شود.

در این سفر همچنین انتظار می‌رود که پوتین با امامعلی رحمان، رئیس‌جمهوری تاجیکستان دیدار کند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد که پوتین عصر چهارشنبه به مسکو بازخواهد گشت.

سخنگوی کرملین پیش از این در پاسخ به سوالی درباره احتمال سفر پوتین به ایران گفته بود: «او قطعا به آنجا خواهد رفت، اما تاریخ دقیق هنوز مشخص نشده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال امروز سه‌شنبه هفتم تیرماه، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران برای شرکت در اجلاس وزیران خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر وارد عشق‌آباد ترکمنستان شد. او بعد از دیدار با مقامات ترکیه در آنکارا راهی عشق‌آباد شده است.

ششمین اجلاس سران کشورهای حاشیه خزر روز هشتم تیر با حضور روسای جمهور پنج کشور حاشیه این دریا در عشق‌آباد برگزار می‌شود. پنج کشور حاضر در این اجلاس عبارت‌اند از جمهوری اسلامی ایران، روسیه، قزاقستان، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان‌. 

ابراهیم رئیسی قرار است برای شرکت در این اجلاس به ترکمنستان برود. گفته می‌شود که او علاوه بر شرکت و سخنرانی در این اجلاس، در حاشیه این نشست با همتایان خود به صورت دوجانبه دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

نشست سران کشورهای ساحلی خزر، نخستین‌ بار به پیشنهاد «صفرمراد نیازف» رئیس جمهوری وقت ترکمنستان و با هدف تعیین رژیم حقوقی دریای کاسپین و با حضور رؤسای جمهور وقت ایران، روسیه، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان در اردیبهشت ۱۳۸۱ در عشق‌آباد برگزار شد.