رئیس‌جمهوری چین خواستار همکاری بیشتر با روسیه شد

چین از جمله کشورهایی است که از حمله روسیه به اوکراین انتقاد نکرده‌اند و آمریکا این رویکرد پکن را حاکی از حمایت از مسکو می‌داند

ولادیمیر پوتین در ماه فوریه به پکن سفر کرده بود- Alexei Druzhinin / Sputnik / AFP

شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین، در گفت‌وگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، بر حمایت پکن از حق حاکمیت ارضی و امنیتی مسکو، حمایت کرد.

چنان‌که خبرگزاری رسمی شین‌هوا در چین می‌گوید، شی روز چهارشنبه ۲۵ خرداد (۱۵ ژوئن) به پوتین گفت: «همه طرف‌ها باید مسئولانه به دنبال راه‌حلی برای بحران اوکراین باشند.»

کرملین نیز اعلام کرد که در تماس تلفنی میان رهبران روسیه و چین، پوتین «ارزیابی‌های اساسی خود از وضعیت اوکراین را تشریح کرد.»

به‌گفته کرملین شی در این گفت‌وگو به «مشروعیت اقدامات روسیه در حفاظت از منافع ملی بنیادین خود در مواجهه با چالش‌های امنیتی ناشی از نیروهای خارجی» اشاره کرده است.

این دومین بار از شروع جنگ اوکراین، در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲، به این سو است که این دو چهره سیاسی با یکدیگر تلفنی گفت‌وگو کرده‌اند.

چین از جمله کشورهایی است که از حمله روسیه به اوکراین انتقاد نکرده و در عین حال سازمان ناتو و کشورهای غربی را به تحریک مسکو در حمله به اوکراین، متهم می‌کند.

ایالات متحده آمریکا درباره هم‌صدایی چین با روسیه ابراز نگرانی کرده و هشدار داده است که کشورهایی که در جنگ اوکراین از پوتین حمایت می‌کنند «در سمت اشتباه تاریخ خواهند بود.»

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره موضع چین گفته است: «چین ادعای بی‌طرفی دارد اما رفتارش نشان می‌دهد که کماکان در تحکیم مناسبات نزدیک با روسیه سرمایه‌گذاری می‌کند.»

شی جین‌پینگ و ولادیمیر پوتین، چند هفته قبل از شروع جنگ اوکراین در اواخر فوریه، در پکن ملاقات کردند و گفتند که روابط دو کشور «بی‌حدومرز» است. با این‌حال این‌ نکته که آیا رئیس جمهوری چین در آن زمان از برنامه روسیه برای حمله به اوکراین خبر داشت یا نه، مشخص نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در دیدار رهبران روسیه و چین در پکن، دو طرف وعده دادند که در مقابل اصرار ایالات متحده به گسترش ناتو مقاومت کنند و تاکید کردند که تایوان بخشی از چین است.

کرملین همچنین اعلام کرد که پوتین و شی در مکالمه تلفنی روز چهارشنبه خود، وعده دادند که با وجود تحریم‌های «غیرقانونی» غرب، همکاری‌های اقتصادی دو کشور گسترش یابد.

در بیانیه کرملین آمده است که رهبران روسیه و چین بر گسترش همکاری در زمینه انرژی، امور مالی، صنایع، حمل‌ونقل و عرصه‌های دیگر، تاکید کرده‌اند و در این موارد وعده‌هایی به یکدیگر داده‌اند.

بر پایه اخبار و گزارش‌های منتشر شده، در مکالمه تلفنی اخیر، شی جین‌پینگ گفته است چین آماده «تقویت همکاری و ارتباط» با روسیه در سازمان‌های بین‌المللی و همچنین «پیشبرد نظم و حاکمیت جهانی به سوی عدالت و تحولات منطقی» است.

به دنبال حمله نظامی روسیه به اوکراین، کشورهای غربی تحریم‌های بی‌سابقه‌ای را علیه روسیه اعمال کردند. روسیه می‌گوید که اروپا و آمریکا با این اقدام موجب اختلال در اقتصاد جهان شدند.

اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا هشدار داده‌اند که هرگونه حمایت چین از جنگ روسیه در اوکراین یا کمک به مسکو در دور زدن تحریم‌های غرب، روابط با پکن را به خطر می‌اندازد.

پیش‌تر در روز چهارشنبه، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که علی‌رغم تلاش‌های غرب، ‌‌شراکت استراتژیک مسکو و پکن دوام آورده است.

بیشتر از جهان