مصر برای صرفه‌جویی در مصرف گندم، با سیب‌زمینی نان می‌پزد

نان سیب‌زمینی باعث می‌شود مصر یک میلیون تن گندم صرفه‌جویی کند

بهره‌وری هکتاری که با این نوع سیب زمینی کشت می‌شود به ۲۰ تن می‌رسد و هر هکتار آن معادل ۱۰ هکتار تولید گندم است- Khaled DESOUKI / AFP

عبدالمنعم الگندی، محقق مصری، تقریبا ۲۰ سال پیش تصمیم گرفت تلاش‌های خود را برای دستیابی به یک ترکیب ژنتیکی جدید در سیب‌زمینی برای استفاده از آن در تولید نان وقف کند. او در ماه رمضان گذشته موفق شد گونه جدید سیب‌زمینی «جنداوی» برای تولید قرص‌های نان را معرفی کند.

محمد الزملوط، فرماندار یکی از شهرهای مصر، در دیدار با علی مصیلحی، وزیر تجارت داخلی مصر، تایید کرد که برای رفع بحران گندم باکیفیت راه‌حل‌هایی وجود دارد. مصیلحی در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که مصر قصد دارد از ساختار ژنتیکی جدید سیب‌زمینی آسیاب‌شده در تولید نان استفاده کند. او افزود: «نان سیب‌زمینی، سبب صرفه‌جویی در گندم زیادی  که مقدار آن به یک میلیون تن در سال می‌رسد، خواهد شد.»

عبدالمنعم الگندی، استاد پرورش سبزیجات و گیاهان دارویی و معطر پژوهشکده باغبانی مرکز تحقیقات کشاورزی وزارت زراعت مصر، می‌گوید که برای به دست آوردن نان جدید از سیب‌زمینی باید بیشتر روی آن کار کرد.

الگندی در گفت‌وگو با اسکای‌نیوزعربی درباره مزایای کشت نوع جدید سیب‌زمینی برای کشاورزان، گفت: «بهره‌وری از یک هکتاری که این نوع سیب‌زمینی در آن کشت می‌شود، به ۲۰ تن می‌رسد و هر یک هکتار آن معادل ۱۰ هکتار گندم است.»

صاحب طرح تولید هیبرید سیب‌زمینی برای تولید نان خاطرنشان کرد: «این ایده در ماه آخر ماه رمضان اجرا شد و ۱۵ تن آرد سیب زمینی به دو تن آرد اضافه شد و بین این دو نان هیچ تفاوتی وجود نداشت.»

وزیر بازرگانی داخلی در تشریح نحوه تولید نان با ترکیب سیب‌زمینی و آرد گفت: «برای این کار سیب‌زمینی را می‌جوشانند و مستقیما با آرد گندم مخلوط می‌کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او توضیح داد که ورز دادن و پخت نان به همان روش‌های معمولی که برای تولید نان باکیفیت و خوش‌طعم انجام می شود، صورت می‌گیرد.

حماد، رئیس بخش نانوایی اتاق بازرگانی قاهره، گفت: «با توجه به افزایش قابل توجه قیمت گندم که تمام جهان بابت آن به مشکل خورده‌اند، این ایده بسیار خاص است. این کار ابعاد اقتصادی مهمی دارد؛ از جمله کاهش قیمت یک قرص نان.»

او به اسکای نیوز عربی گفت: «پس از استفاده از سیب‌زمینی در تولید نان در یکی از بخش‌ها، این ایده با استقبال بسیار خوب مردم مواجه شد و خبر آن به گوش ما رسید.»

او که معتقد است با این کار طعم نان تغییر نخواهد کرد، افزود: «مردم مصر نگران درصدها در قرص نان سیب‌زمینی‌اند. به مصرف‌کنندگانی که می‌ترسند طعم نان تغییر کند، اطمینان می‌دهم که روی نوع سیب زمینی مورداستفاده کار شده است.»

او ادامه داد: «هرگونه افزودنی که دولت روی آن کار کند، مضر نیست و برای مصرف انسان مناسب است.»