دلار دست از سر جمهوری اسلامی بر نمی‌دارد؛ این‌بار بلیط هواپیما

گرایش مراودات تجاری با دلار در اقتصاد ایران رو به گسترش است

در پی به قدرت رسیدن ابراهیم رئیسی در ایران، نرخ تورم تاریخی و نقش دلار در اقتصاد ایران پر رنگ‌تر از گذشته شده است.ـ AFP

دردسر حجاب اجباری و ممنوعیت استفاده از نوشیدنی‌‌های الکلی برای گردشگران خارجی در ایران کم بود، حالا بلیط دلاری هواپیما و ارائه خدمات هتل‌ به نرخ روز دلار هم به آن اضافه شده است.

خبر جولان دوباره دلار بر بخش دیگری از اقتصاد ایران در شرایطی منتشر می‌شود که مقام‌های جمهوری اسلامی مدت‌هاست اسب حذف دلار از مراودات تجاری خود را زین کرده‌ و می‌خواهند یوآن «چین» یا روبل «روسیه» را مبنای داد و ستد‌های خارجی خود قرار دهند.

این سیاست ۱۵ سالی می‌شود که در دستور کار قرار گرفته و در بخش قابل توجهی از تجارت‌های مربوط به نفت، از واحد‌های پولی روپیه، یوآن و یورو استفاده می‌شود که برای اقتصاد ایران هم ضرر‌های هنگفت مالی به همراه آورده است.

نتایج یک تحقیق دانشگاهی می‌گوید که «فروش نفت بر حسب روپیه و یوان، ریسک بالایی داشته و زیان قابل توجهی به درآمدهای نفتی» ایران وارد کرده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی این سیاست را با وجود تحمیل زیان‌های هنگفت به اقتصاد ایران همچنان جست و گریخته دنبال می‌کنند و آن  را یکی از تابلو‌ها در سیاست خارجی خود تبدیل کرده‌‌اند.

در داخل ایران اما واقعیت تلخ‌تر و صریح‌تر از تصویری است که جمهوری اسلامی  در خارج ایران به حامیانش می‌فروشد. سیطره دلار بر اقتصاد ایران به اندازه‌ای قدرتمند شده که به یکی از مهمترین اشکال سرمایه‌گذاری در کشور تبدیل شده است.

این دست برتر دلار حتی باعث شد دولت در مصوبه‌ای جنجالی و حاشیه‌ساز، ورود هر میزان دلار به داخل کشور را آزاد و معافیت از مالیات اعلام کند که این سیاست می‌تواند جمهوری اسلامی را به یکی از بهشت‌های پول‌شویی در جهان تبدیل کند.

در مقابل، ریالی که سال‌هاست دلار آن را بلعیده است، به قدری بی‌ارزش شده که برخی از گزارش‌ها حکایت از آن دارد که بخشی از اقتصاد داخلی متمایل به انجام مراودات تجاری خود با دلار شده است.

فروش بلیط هواپیما به نرخ روز دلار به گردشگران خارجی از تازه‌ترین این گرایش‌هاست که در روز‌‌‌های اخیر خبرساز شده است.

هشت شرکت هواپیمایی در اقدامی بحث برانگیز در همین روز‌های اخیر تصمیم گرفته‌اند به غیر ایرانی‌ها، بلیط پرواز‌های داخلی را با نرخ روز دلار بفروشند.

این شرکت‌ها می‌گویند این تصمیم پائیز سال گذشته ابلاغ و حتی در برخی موارد هم به اجرا گذاشته شده است که در نهایت آنها هم تصمیم گرفته‌اند این بخشنامه را اجرا کنند.

خبرگزاری دولتی ایرنا گزارش کرد از روز چهارم تیر، فروش بلیط هواپیما با «نرخ یارانه‌ای» به اتباع خارجی حذف و مسافرت هوایی خارجی‌ها در مسیرهای داخلی «بیزنس کلاس» محاسبه شد. 

در پی این تغییر قیمت، بلیط تهران به چابهار با شرکت هواپیمایی «کاسپین» برای اتباع خارجی برای روز چهارشنبه هشتم تیرماه به دو میلیون و ۶۱۲ هزار تومان رسید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در مسیر تهران- مشهد به عنوان یکی دیگر از مسیرهای پرتقاضای اتباع خارجی، قیمت بلیط برای روز چهارشنبه همین هفته با شرکت هواپیمایی «آتا»، دو میلیون و ۴۵۹ هزار تومان فروخته شد.

بلیط مسیر تهران به زاهدان شرکت هواپیمایی «زاگرس» نیز برای روز جمعه ۱۰ تیر ماه، یک میلیون و ۷۹۶ هزار تومان قیمت خورد.

به گزارش ایرنا به طور کلی برای بلیط شرکت‌های هواپیمایی در پروازهای زیر یک ساعت ۱۰۰ دلار و بالای یک ساعت ۱۵۰ دلار معادل ریالی در نظر گرفته شده است.

قیمت بلیط هم با نرخ دلار روز محاسبه و بسته به ساعت، روز و کلاس، نرخی تعریف و معادل ریالی آن از اتباع خارجی اخذ می‌شود.

مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی هم هدف از اتخاذ چنین تصمیمی را ارزان بودن نرخ بلیط پرواز‌های داخلی برای گردشگران خارجی اعلام کرده است.

اسعدی سامانی گفته است این «مزیت» باعث شده است که «اتباع خارجی مسافرت در داخل ایران را با هواپیما انجام دهند و بلیط در فصل سفر مثل تابستان و عید نوروز از دسترس اتباع داخلی خارج شود».

سامانی در دفاع از چنین تصمیمی گفته است: «ایرلاین‌ها به عنوان بنگاه اقتصادی مکلف نیستند یارانه در اختیار اتباع خارجی بگذارند و دلیلی ندارد با نرخ دولتی، بلیط به خارجی‌ها» فروخته شود.

علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی هم در نامه‌ای به محمد محمدی‌بخش معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده است این اقدام باعث افزایش قیمت تمام‌شده سفر می‌شود و «بسیاری از کسب و کارهای دیگر به جز حمل و نقل را متأثر می‌سازد».

شالبافان در نامه خود آورده است این تصمیم «بدون اخذ نظرات این وزارتخانه و بدون در نظر گرفتن مصالح فعالان صنعت گردشگری اتخاذ شده است».

حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران هم گفته است این تصمیم «بر رونق گردشگری در ایران تاثیر منفی خواهد داشت».

به گفته رفیعی «این تصمیم باعث کاهش جذب گردشگر در ایران خواهد شد و ممکن است تبعاتی برای اتباع ایرانی در دیگر کشور‌ها داشته باشد».

فرید جواهرزاده، رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران هم با این تصمیم مخالفت کرد و گفت دو ‌نرخی شدن بلیط هواپیما «سبب نارضایتی گردشگران خواهد شد» و آنها را به دام «افراد سودجو» خواهد انداخت.

حسن خوشخو یک مقام سازمان هواپیمایی کشوری هم این موضوع را تائید و گفته است اگر تصمیم دونرخی شدن بلیط هواپیما مدیریت نشود، «باعث سوء‌استفاده شرکت‌های هواپیمایی» خواهد شد.

گروهی از تورگردان‌ها و مدیران دفاتر خدمات مسافرتی هم این تصمیم را «رفتاری تبعیض‌آمیز» دانسته‌اند که باعث می‌شود «سفر ایران برای اتباع خارجی گران و از فهرست مقاصد سفر خارج شود».

آنها از از شرکت‌های هواپیمایی پرسیده‌اند:«آیا در کشورهای دیگر هنگام فروش بلیط هواپیما، از مسافر بابت این‌که ملیت دیگری دارد، پول بیشتری می‌گیرند؟»

خبرگزاری صدا و سیما هم با انتشار گزارش کوتاهی در این زمینه نوشته است چنین ساز و کاری در سایر کشور‌ها مشاهده نمی‌شود.

به گزارش این خبرگزاری در «کشور هند قیمت بلیت برای اتباع این کشور و اتباع خارجی تفاوتی ندارد و در ترکیه نیز قیمت بلیت برای شهروندان این کشور و اتباع خارجی یکسان است».

این تصمیم در شرایطی به اجرا گذاشته شده که هفته گذشته نیز هتل‌داران در نشستی با وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، خواستار محاسبه عرضه خدمات به مسافران غیر ایرانی به نرخ روز دلار شده‌اند.

این در حالی است که در حال حاضر برخی هتل‌ها بدون مجوز خدمات خود را به مسافر غیرایرانی با نرخ متفاوت و معادل ارزی عرضه می‌کنند.

گرایش بخش حمل و نقل و هتلداری در ایران به ارائه خدمات با نرخ دلار به گردشگران خارجی، ممکن است سود خوبی برای این دسته از فعالان صنعت گردشگری داشته باشد، اما بی‌تردید این سیاست همان‌طور که منتقدان می‌گویند، منجر به افت چندباره شمار گردشگران در ایران خواهد شد.

بیشتر از اقتصاد