اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی: خرید میوه در ایران به‌زودی دانه‌ای می‌شود

خرید میوه در یک هفته ۳۰ درصد کاهش یافت

اگر فردی قصد داشته باشد از مغازه‌های میوه‌فروشی سطح شهر دو تا سه قلم میوه فصل بخرد، حداقل باید ۲۰۰ هزار تومان پرداخت کند - اقتصادآنلاین

اسماعیل مرادیان، نایب‌رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی، از افزایش ۲۵ تا ۳۰ درصدی قیمت میوه در یک هفته خبر داد و گفت کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان میزان خرید میوه را هم کاهش داده است. به گفته این فعال صنفی، بسیاری از مردم سرگردان‌اند و نمی‌دانند پول خود را به خرید کدام‌ یک از کالاهای اساسی اختصاص دهند.

افزایش چندین برابری قیمت‌ انواع خوراکی‌ها و دیگر کالاها در ماه‌های اخیر، مردم را در ایران با بحران اقتصادی فزاینده‌ای روبه‌رو کرده است؛ در این شرایط، نایب‌رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی پیش‌بینی کرد که در ماه‌های آینده، خرید میوه در ایران دانه‌ای شود.

اسماعیل مرادیان به افزایش هزینه‌های تولید میوه و سبزی نیز اشاره کرد و به خبرگزاری ایلنا گفت: «کارگری که روزانه ۵۰۰ هزار تومان دستمزد می‌گیرد، حداکثر می‌تواند ۵۰ کیلو زردآلو و گیلاس از درخت بچیند.»

بر اساس اعلام نایب‌رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی، در حال حاضر هر کیلو زردآلو گرمسار بین ۴۰ تا ۷۰ هزار تومان عرضه می‌شود، نرخ گیلاس به کیلویی ۱۲۰ هزار تومان می‌رسد و قیمت یک کیلو توت‌فرنگی هم بین ۴۰ تا ۸۰ هزار تومان است. بهای گوجه‌سبز تبریز موجود در بازار کیلویی ۲۵ تا ۴۰ هزار تومان، خربزه کیلویی ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان، هلو کیلویی ۱۵ تا ۳۵ هزار تومان و شلیل هم کیلویی ۲۰ تا ۴۰ هزار تومان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این‌ها قیمت‌های اعلامی اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی‌اند؛ در حالی که قیمت‌های فعلی بازار با این ارقام متفاوت‌اند. خبرگزاری ایسنا در گزارشی که روز سه‌شنبه، ۳۱ خرداد، منتشر شد، قیمت انواع میوه را بر اساس مشاهدات میدانی، چنین اعلام کرد: قیمت هر کیلو گیلاس ۱۶۰ هزار تومان، آلبالو ۷۸ تا ۸۰ هزار تومان، زردآلو ۸۸ هزار تومان، انگور ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان، توت‌فرنگی ۸۵ تا ۹۵ هزار تومان، گوجه‌سبز ۷۵ هزار تومان، هلو ۶۸ هزار تومان و طالبی و ملون ۱۸ تا ۲۲ هزار تومان.

این گزارش می‌افزاید که قیمت‌ها در برخی مناطق شهر از این هم بالاتر است. به‌ عبارت‌ دیگر، اگر فردی قصد داشته باشد از مغازه‌های میوه‌فروشی سطح شهر دو تا سه قلم میوه فصل بخرد، حداقل باید ۲۰۰ هزار تومان پرداخت کند که معادل دوسوم یارانه‌ای است که دولت رئیسی به عنوان «کمک معیشتی» به برخی دهک‌های درآمدی جامعه می‌پردازد.

دولت رئیسی نیمه دوم فصل بهار، کاهش قیمت میوه را وعده داد اما اکنون با تمام شدن فصل بهار و آغاز تابستان، روند فزاینده بهای میوه همچنان ادامه دارد. فروشندگان میوه می‌گویند محصولات خود را با هزینه بالا تهیه می‌کنند اما از آنجا که خریداری وجود ندارد، میوه‌ها خراب و دور ریخته می‌شوند.

پیش‌تر اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی، در گفت‌وگو با پایگاه خبری اقتصاد آنلاین، از افزایش تقاضا برای خرید میوه‌های دورریز خبر داده و گفته بود: «هرچند میوه‌های دورریز قبلا هم مشتریان خود را داشت، این مشتریان افراد بسیار ضعیف جامعه و تولیدکنندگان فراورده‌های میوه بودند اما طبق گزارش همکاران ما، متقاضیان این نوع میوه‌ها در حال افزایش است.»

به گفته این فعال صنفی، افزایش تقاضا برای میوه‌های دورریز نشانه‌ سقوط بخش بیشتری از مردم به طبقات ضعیف‌تر اقتصادی است که در نتیجه شرایط نامساعد اقتصادی به وجود آمده است.

بیشتر از اقتصاد