شاید با کاهش ۱۰هزار تومانی قیمت، مردم بتوانند ماهی نیم‌کیلو گوشت بخرند!

تقاضا و فروش گوشت گوساله با کاهش ۲۰ درصدی همراه بوده است

قیمت هر کیلوگرم گوشت گوساله پس از اندکی کاهش، به محدوده قیمتی ۱۹۵ هزار تومان در هر کیلو رسیده است ـ تصویر از همشهری‌آنلاین

در حالی‌که تقاضا برای گوشت قرمز با کاهش ۲۰ درصدی همراه بوده، قصاب‌ها امیدوارند حالا با کاهش ۱۰ هزار تومانی قیمت گوشت گوساله، مردم توانایی خرید نیم کیلو گوشت مخلوط در یک ماه را داشته باشند.

کاهش تقاضا برای خرید گوشت گوساله به دلیل کاهش قدرت خرید، قیمت این محصول غذایی را دچار تغییر کرد، تغییری که قصاب‌ها را امیدوار کرده است شاید مردمی که گوشت را از سبد خریدشان حذف کرده بودند، بتوانند با کاهش ۱۰ هزار تومانی، حداقل برای یک ماه نیم‌‌کیلو گوشت بخرند.

مهدی میرزا امین، عضو هیئت‌رئیسه اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گاوی با اشاره به تداوم کاهش تقاضای گوشت از سوی مردم، به ایلنا گفت: تقاضا و فروش گوشت گوساله با کاهش ۲۰ درصدی همراه بوده است، گوشتی که محدوده قیمتی آن از حداقل کیلویی ۱۹۵ هزار تومان شروع می‌شود.

قیمت یک کیلو گوشت مخلوط ۱۹۵ هزار تومان، مغز ران کیلویی ۲۱۵ هزار تومان و گوشت گوساله نیز ۱۹۵ هزار تومان اعلام شده است. اما در حالی که عضو اتحادیه گوشت گاوی از کاهش ۱۰ هزار تومانی گوشت گوساله خبر داده، خبرگزاری ایلنا نوشت که براساس مشاهدات میدانی، قیمت گوشت گوسفند نسبت به هفته گذشته حدود ۲۰ هزار تومان افزایش یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نوسان‌های حداقلی در حالی است که سال گذشته نیز که  قیمت گوشت هنوز کمی پایین‌تر از نرخ‌های فعلی بود، این محصول از سفره بخشی از ایرانی‌ها حذف شده بود. حالا کمی دور از انتظار است که کاهش ۱۰ هزار تومانی بتواند تحرک خاصی در قدرت خرید خانوارها برای خرید گوشت ایجاد کند.

براساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران از متوسط قیمت کالاهای خوراکی، قیمت گوشت گاو و گوساله در فاصله یک ماه منتهی به اردیبهشت سال جاری، رشد ۲.۲ درصدی داشته است. تورم ماهانه بیش از دو درصد تحت عنوان حد بحران شناخته می‌شود که بر این اساس روند رشد قیمت این محصول از حد بحران فراتر رفته است.

اما تولیدکنندگان هزینه تمام‌شده تولید را مهم‌ترین عامل تداوم افزایش قیمت عرضه گوشت عنوان می‌کنند. عضو هیئت‌رئیسه اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گاوی در این زمینه می‌گوید: «هزینه تولید دام از خرید نهاده تا حمل‌ونقل آن، بالا رفته و از این رو طبیعی است که شاهد افزایش نرخ گوشت در بازار باشیم.»

گزارش مرکز آمار از شاخص قیمت تولیدکننده محصولات گاوداری‌های صنعتی بیانگر آن است که قیمت‌ها در این بخش در سال ۱۴۰۰ نسبت به یک سال پیش از آن افزایش ۵۹ درصدی داشته است. این میزان تورم و افزایش قیمت در حالی است که سال گذشته همچنان ارز ترجیحی برای تامین نهاده‌های دامی تخصیص داده شده بود. براین اساس شاید دور از ذهن نباشد که روند افزایش قیمت انواع گوشت حتی باوجود کاهش تقاضا در سال جاری باز هم به‌شدت صعودی باشد.

گوشت تنها کالایی نیست که از سبد برخی مردم حذف شده و تقاضای آن کاهش یافته است. اوایل خردادماه، رئیس فدراسیون صنایع غذایی اعلام کرد به دنبال افزایش قیمت‌ها، میزان فروش محصولات صنایع غذایی درکل حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است.

بیشتر از اقتصاد