استقبال رییس‌جمهوری مصر از شاهزاده محمد بن سلمان؛ مقصد بعدی اردن و ترکیه

عربستان سعودی در جریان سفر بایدن میزبان نشست کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با حضور آمریکا، مصر، عراق و اردن خواهد بود

شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی دوشنبه شب در آغاز سفرهای منطقه‌ای خود وارد مصر شد و مورد استقباال عبدالفتاح السیسی، رییس‌جمهوری مصر قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری دولتی عربستان سعودی، این سفر بخشی از تور سفرهای منطقه‌ای شاهزاده محمد بن سلمان شامل ردن و ترکیه است. این سفر به نمایندگی از ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی انجام می‌شود و هدف آن تقویت روابط ریاض با این کشورها اعلام شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش‌ها حاکی از آن است که شاهزاده محمد بن سلمان در این سفرها با رهبران مصر، اردن و ترکیه درباره تقویت روابط دوجانبه و منافع مشترک گفت‌و‌گو می‌کند.

تور سفرهای منطقه‌ای ولیعهد عربستان سعودی در آستانه سفر ماه آینده جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا به عربستان انجام می‌شود. بایدن در نخستین سفر خود به عربستان سعودی پس از راهیابی به کاخ سفید، مساله همکاری‌ و امنیت منطقه‌ای و ترغیب رهبران عربستان سعودی به افزایش تولید نفت را دنبال می‌کند. بایدن بر خلاف دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری پیشین آمریکا پس از ورود به کاخ سفید روابط گرمی با ریاض برقرار نکرد. اما حمله روسیه به اوکراین و تغییر محاسبات منطقه‌ای و بین‌المللی و به‌ویژه افزایش بهای انرژی، او را به تجدید نظر در سیاست‌هایش واداشت.

نرخ محبوبیت و مقبولیت بایدن در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا در ماه نوامبر به پایین‌ترین سطح رسیده است. نارضایتی از افزایش بی‌سابقه بهای بنزین از جمله عواملی است که به کاهش محبوبیت او نزد افکار عمومی آمریکا کمک کرده است.

عربستان سعودی در جریان سفر بایدن میزبان نشست کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس خواهد بود. نشستی که آمریکا هم در آن شرکت می‌کند. رهبران مصر، عراق و اردن هم در این نشست حضور خواهند داشت.

السیسی پیش از سفر ولیعهد عربستان سعودی به مصر، در شرم‌الشیخ میزبان ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن و پادشاه بحرین بود. رهبران سه کشور در این نشست درباره همکاری مشترک براساس منافع گفت‌و‌گو کردند و در جریان آخرین تحولات منطقه و جهان قرار گرفتند.

بیشتر از جهان