از اول تیر، افغانستانی‌های ثبت‌نام‌نشده از ایران اخراج خواهند شد

طرح ثبت‌نام مهاجران افغانستانی ساکن ایران تا آخر خرداد ادامه دارد

تا روز یکشنبه، نزدیک به ۲.۵ میلیون مهاجر افغانستانی در  این طرح ثبت‌نام کرده‌اند-MOHAMMAD JAVADZADEH / IRANIAN RED CRESCENT / AFP

مقام‌های وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران می‌گویند طرح ثبت‌نام مهاجران افغانستانی که به خاک این کشور وارد شده‌اند، تا آخر خرداد ادامه خواهد داشت و از اول تیر، هر مهاجر افغانستانی که ثبت‌نام نشده باشد، از ایران اخراج می‌شود.

مجید میراحمدی، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران، روز یک‎شنبه، ۲۹ خرداد، در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما، گفت که علاوه بر کارآفرینان، نخبگان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، سرمایه‌گذاران و چهره‌های مطرح جامعه افغانستان، کارگرانی هم که به زمینه شغلی آنان در ایران نیاز است، مشمول طرح تمدید اقامت در ایران خواهند شد.

او افزود: «تا روز یکشنبه، نزدیک به ۲.۵ میلیون مهاجر افغانستانی در طرح ثبت‌نام شرکت کردند و مهلت این طرح تا سه‌شنبه است.» به گفته این مقام ایرانی، پس از آن، افغان‍‌‌ستانی‌هایی که نام خود را در این طرح ثبت نکرده‌اند، از ایران اخراج خواهند شد.

میراحمدی همچنین گفت که شرکت‌کنندگان در این طرح «پالایش» خواهند شد و آن‌هایی که سوابق مجرمانه یا «تفکرات تکفیری» دارند، از ایران اخراج می‌شوند.

طرح ثبت‌نام مهاجران افغانستانی پس از آن آغاز شد که با سقوط افغانستان به دست طالبان، موج تازه‌ای از مهاجرت از این کشور به سمت کشورهای همسایه شکل گرفت. گفته می‌شود که در ۱۰ ماه گذشته، ده‌ها هزار شهروند افغانستانی در پی افزایش فقر و بیکاری یا از ترس افتادن به دست طالبان، وارد ایران شده‌اند. این در حال است مقام‌های دولت ایران می‌گویند این کشور برای جذب این همه مهاجر ظرفیت ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس ارقام رسمی، حدود پنج میلیون افغانستانی در ایران زندگی می‌کنند؛ اما آمارهای غیررسمی تعداد مهاجران افغانستانی را بیشتر از این نشان می‌دهند.

مقام‌های جمهوری اسلامی هدف از اجرای طرح ثبت‌نام را برنامه‌ریزی برای حمایت از مهاجران بر اساس دستور رئیس‌جمهوری این کشور اعلام کرده‌اند اما تعدادی از افغانستانی‌های ساکن ایران می‌گویند که این طرح به منظور شناسایی مکان اسکان و وضعیت افغان‌های مهاجر در این کشور انجام می‌شود تا در صورت ضرورت و هرگاه که حکومت این کشور بخواهد، بتواند به‌راحتی آنان را اخراج کند.