دفاع سپاه و کیهان از رئیسی: انتخابش حماسه بود

نهادهای حاکمیتی «انتخاب» ابراهیم رئیسی را حماسه می‌خوانند، اما معترضان در خیابان‌ها شعار مرگ بر رئیسی و خامنه‌ای سر داده‌اند

موج‌نیوز

 روزنامه کیهان که مدیرش منصوب رهبر جمهوری اسلامی است در سرمقاله روز شنبه‌ ۲۸ خرداد نوشت نه مشارکت کمتر از ۵۰ درصدی رای‌دهنده‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ مهم است و نه عملکرد دولت در ماه‌های گذشته و آنچه مهم است ظهور یک حماسه جدید در نظام جمهوری اسلامی است: «مشارکت حدود ۵۰ درصدی در این انتخابات را زیر سؤال بردند و با وارونه‌نمایی سعی کردند و می‌کنند آن را مایه سرافکندگی جلوه دهند. اما اگر درست و دقیق به صحنه بنگریم، آیا می‌توان چیزی جز شکوه و حماسه سیاسی دید؟»

یک سال پس از انتخابات کم‌رمق ریاست‌جمهوری سیزدهم و تنها ۱۰ ماه پس از آنکه ابراهیم رئیسی ردای ریاست‌جمهوری را به تن کرده است، شعار معترضان در شهرهای مختلف ایران مرگ بر او و دولتش است. بن بست در سیاست خارجی، تورم و فساد در داخل ایران و افزایش فشار معیشتی به عموم مردم، دولتی که از ابتدا محصول حذف رقبا از عرصه انتخابات و مشارکت کم رای‌دهنده‌ها بود را به ناحبوب‌ترین دولت سه دهه اخیر بدل کرده است.

اسکان‌نیوز، از وبسایت‌های خبری داخلی ایران سه روز پیش در یک خبر اختصاصی نوشت که مراکز نظرسنجی در نخستین سال انتخاب ابراهیم رئیسی افت محبوبیت و اعتماد به رئیسی از ۴۷ درصد در خرداد ۱۴۰۰ به ۲۵ درصد در خرداد ۱۴۰۱ را ثبت کرده‌اند. نتایج تفصیلی این نظرسنجی و نهادی که آن را انجام داده در این گزارش اعلام نشده است. مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، ایسپا که به صورت دوره‌ای چنین نظرسنجی‌هایی را انجام می‌دهد هم فعلا دست از انتشار گزارش‌های دوره‌ای در مورد نگاه عمومی به دولت کشیده است.

با این حال، رهبر جمهوری اسلامی، دفتر او و سپاه همچنان مهم‌ترین حامیان رئیسی هستند.   

یدالله جوانی، معاون سیاسی سپاه که از او به عنوان یکی از تئوریسین‌های «جریان انقلابی» یاد می‌شود روز جمعه ۲۷ خرداد در هشتمین اجلاس سراسری مسئولان کانون های بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور در مشهد از برنامه‌های اقتصادی دولت رئیسی دفاع کرد و گفت که «دشمن امید به اعتراضات مردمی و القای فروپاشی نظام بسته است لذا با جنگ شناختی به دنبال القای فروپاشی نظام جمهوری اسلامی و مقابله با اقدامات و برنامه های دولت هستند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در  ماه‌های گذشته معلمان، کشاورزان، بازنشسته‌ها، اصناف و اقشار جامعه هر کدام به دلیلی در شهرهای مختلف ایران دست به اعتراض زده‌اند. تکثیر این اعتراضات و فراگیر شدن آن‌ها زنگ خطری برای مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی بوده است. رهبر جمهوری اسلامی در سخنرانی روز ۱۴ خرداد در مدفن روح‌الله خمینی گفت که دشمن در صدد ضربه زدن به نظام از طریق اعتراضات مردمی است.

پس از این سخنرانی رهبر جمهوری اسلامی سرکوب امنیتی شدت گرفته با این حال از دامنه و شدت اعتراضات کاسته نشده است.

حال معاون سیاسی سپاه می‌گوید که همه تصمیم‌های دولتی که رئیس آن خود را «سرباز ولایت» می‌داند از جمله حذف ارز ترجیحی و گران شدن کالاها درست و در راستای عدالت بوده است: «بعد از چندین سال دولتی شکل گرفته که رییس این دولت می‌خواهد سرباز ولایت باشد اما از طریق فضاسازی دشمن در حال تلاش برای از بین بردن اعتماد به دولت است.. عده ای میخواهند نگذارند دولت به کار خود ادامه دهد اما دولت با حذف ارز ترجیحی تلاش برای توسعه عدالت در جامعه دارد.»

جوانی در ادامه وجود فشار معیشتی بر مردم، ناکارآمدی جمهوری اسلامی و ناتوانی مردم برای تامین حداقل نیازهایشان را «القائات دشمن» دانست و گفت که «جمهوری اسلامی در موضع اقتدار است اما در فضای روانی تلاش دارند ایجاد یاس و ناامیدی کنند.»