جبهه مقاومت ملی هویت سرنشینان هلیکوپتر سرنگون‌شده در پنجشیر را اعلام کرد

این هلیکوپتر طالبان هفت سرنشین داشت که دو نفر از آنان کشته و پنج نفر دیگر اسیر شده‌اند

پنج تن از سرنشینان هلیکوپتر طالبان در کنار خالد امیری، فرمانده جبهه مقاومت در دره آرزو-- جبهه مقاومت ملی افغانستان در پنجشیر  

جبهه مقاومت ملی افغانستان اعلام کرد هلیکوپتر طالبان که پنجشنبه، ۲۶ خردادماه، هدف حمله آن‌ها قرار گرفت و در دره آرزوی استان پنجشیر سرنگون شد، هفت سرنشین داشته است.

بنابر اعلام این جبهه، سرنشینان این هلیکوپتر شامل روح‌الله ۵۲ ساله ساکن ولایت کنر و عبدالمتین ۵۱ ساله ساکن ولایت لغمان (‌خلبانان)، معقول ۵۰ ساله ساکن استان پروان و صفت‌الله ۲۸ ساله ساکن استان جوزجان (مهندسان پرواز) و مجیب‌الرحمان ۴۳ ساله، از فرماندهان طالبان و ساکن استان قندهار، بود که در حال حاضر نزد افراد جبهه مقاومت در دره آرزو در استان پنجشیر به‌سر می‌برند.

جبهه مقاومت تصویری از این اسیران را در کنار خالد امیری، فرمانده جبهه مقاومت در دره آرزو، پخش کرده است، درحالی‌که دستان هیچ‌‌یک از این اسیران بسته نیست. جبهه مقاومت اعلام کرد که دو سرنشین دیگر این هلیکوپتر نیز از افراد طالبان بودند و چون قصد استفاده از سلاح داشتند، هدف شلیک افراد جبهه مقاومت قرار گرفتند و کشته شدند. طالبان سرنگونی یک هلیکوپترشان را تایید کرده‌اند.

نیروهای جبهه مقاومت، روز پنجشنبه یک هلیکوپتر می-۱۷ طالبان را در دره آرزو، استان پنجشیر هدف قرار دادند، این هلیکوپتر که آسیب دیده بود، مجبور شد در منطقه «گرد تاله» دره آرزو جایی که نیروهای جبهه مقاومت حضور دارند، فرود بیاید.

 افرد جبهه مقاومت تحت فرماندهی خالد امیری، فرمانده پیشین «نیروهای ویژه مبارزه با تروریسم» یا «قطعه خاص مشترک» در حکومت پیشین که اکنون در دره آرزو، واقع‌در استان پنجشیر، علیه طالبان مبارزه می‌کنند، گفته‌اند که اسیران در وضعیت خوبی قرار دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان در دو ماه گذشته هزاران نیرو برای جنگ با جبهه مقاومت به پنجشیر فرستاده‌ و در این مدت، عملیات گسترده‌ای را در دره آرزو علیه جبهه مقاومت راه‌اندازی کرده‌اند؛ اما جبهه مقاومت می‌گوید که اگر طالبان عملیات نظامی را در دره آٰرزو ادامه دهند، به اسیران آسیب خواهد رسید و جبهه مقاومت در این مورد پاسخگو نخواهد بود.

از آغاز درگیری با طالبان در۱۰ ماه پیش، این نخستین‌بار است که جبهه مقاومت ملی در پنجشیر یک هلیکوپتر طالبان را هدف قرار می‌دهد. جبهه مقاومت اعلام کرد که هلیکوپتر را با «پیکا و درازنوف» هدف قرار دادند. وزارت دفاع طالبان در روزهای اخیر به نیروهایش در نهادهای مختلف دستور داده است که نامی از جبهه مقاومت ملی نبرند و آنان را «یاغیان» یا «شورش‌یان» بنامند.

جبهه مقاومت ملی می‌گوید که عملیات گسترده طالبان در پنجشیر ادامه دارد و در حال حاضر حدود ۱۰هزار نفر از نیروهای طالبان برای جنگ با جبهه مقاومت در پنجشیر حضور دارند.

طالبان از آغاز ماه مه عملیات گسترده‌ای را علیه نیروهای جبهه مقاومت در پنجشیر آغاز کرده‌اند؛ اما در این عملیات تلفات بسیار سنگینی به آنان وارد شده است. براساس گزارش‌هایی که جبهه مقاومت به رسانه‌ها داده‌اند، در این مدت بیش از ۲۰۰ نفر از نیروهای طالبان در درگیری‌های پنجشیر کشته شده‌اند.

پس از فرار اشرف غنی و شماری از اعضای کابینه‌اش در ۱۵ اوت سال ۲۰۲۱ میلادی که به تسلط طالبان بر افغانستان و فروپاشی حکومت پیشین منجر شد، جبهه مقاومت ملی در پنجشیر و انداراب شکل گرفت. جبهه مقاومت در پنجشیر، بغلان، تخار، بدخشان، پروان، کاپیسا و برخی نقاط دیگر افغانستان علیه طالبان می‌جنگد. شماری از نیروهای کماندوی حکومت پیشین، نظامیان پیشین و شماری از مجاهدین پیشین و نیز برخی از شهروندان عادی افغانستان عضو این جبهه شده‌اند. در کنار جبهه مقاومت ملی، جبهه آزادی و تحریک آزادی نیز علیه طالبان در افغانستان مبارزه می‌کنند.