حذف تدریجی گوشت از سفره مردم؛ سهم هر نفر ۵۰۰ گرم در ماه 

قیمت هرکیلو گوشت گوساله بیش از ۱۷۰ هزار تومان است 

متوسط قیمت گوشت گوسفندی در تابستان ۱۴۰۰ نسبت به زمان مشابه در سال قبل، حدود ۳۳ درصد افزایش یافته است - Pexels

یافته‌های مطالعاتی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که سرانه مصرف گوشت قرمز در ایران که در سال ۱۳۹۰ حدود ۱۳ کیلوگرم بوده، در ۱۰ سال گذشته همواره روند کاهشی داشته تا اینکه در سال ۱۴۰۰ نصف شده و به شش کیلوگرم در سال رسیده است. بر اساس این گزارش، هر فرد ایرانی ماهانه به‌طور متوسط، ۵۰۰ گرم گوشت مصرف می‌کند. 

مهم‌ترین عامل حذف تدریجی گوشت قرمز از سفره خانوارهای ایرانی افزایش بی‌رویه قیمت آن است؛ موضوعی که درباره دیگر مواد غذایی پرمصرف نیز صدق می‌کند و باعث شده است که در سال‌های اخیر، سفره خانواده‌ها کوچک‌تر شود.

نگاهی به روند فزاینده قیمت‌ها در سال‌های گذشته این موضوع را اثبات می‌کند؛ به‌عنوان مثال، قیمت هر کیلو گوشت قرمز در سال ۱۳۹۶، حدود ۳۶ هزار تومان بوده اما در سال ۱۳۹۸ و در مدت دو سال، به ۹۴ هزار تومان رسیده و ۱۶۲ درصد افزایش داشته است. به همین ترتیب، قیمت گوشت در سال ۱۴۰۰، همچنان بیشتر شده و به کیلویی ۱۷۰ هزار تومان هم رسیده است.

برآورد مرکز آمار نشان می‌دهد که متوسط قیمت گوشت گوسفندی در تابستان ۱۴۰۰ نسبت به زمان مشابه در سال قبل از آن، حدود ۳۳ درصد افزایش یافته است و قیمت گوشت گوساله و گاو نیز در همین بازه زمانی بیش از ۵۰ درصد بالا رفته است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

افزایش قیمت موادغذایی پرمصرف مثل گوشت، برنج و مرغ، بسیاری از مردم کم‌درآمد را مجبور کرده است که به مصرف موادغذایی جایگزین یا ارزان‌تر و کم‌کیفیت‌تر روی بیاورند. این موضوع را حسین ابویی، نایب‌رئیس اتحادیه قصابان کرج، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا تایید کرده و گفته است: «در حال حاضر گوشت درجه ۳ و ۴ گوسفندی تا ۱۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و گوشت گاوی درجه ۳ و ۴ از ۱۳۰هزار تومان به فروش می‌رسد. مردم نیز به دنبال خرید ارزان‌ترند.»

او با اشاره به اینکه در شرایط اقتصادی کنونی، حدود ۱۰ درصد قصابی‌ها تعطیل شده‌اند، می‌افزاید: «چندین سال است که سود قانونی قصاب‌ها هشت درصد باقی مانده ولی هزینه‌ها بسیار افزایش یافته است؛ از طرفی، میزان خرید مردم کاهش یافته و انگیزه فعالیت قصاب‌ها کم شده است.» 

با وجود اینکه رشد تصاعدی قیمت گوشت قرمز آن را برای بسیاری از مردم به کالایی لوکس تبدیل کرده‌ است، روند افزایشی قیمت‌ها همچنان ادامه دارد و زمزمه‌هایی مبنی بر چند برابر شدن قیمت آن  پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، به گوش می‌رسد. 

اظهارنظرها درباره ارز دولتی در میان فعالان بازار و کارشناسان اقتصادی متفاوت است؛ در حالی‌ که برخی «نظام دو نرخی» را عامل ایجاد «فساد و رانت» می‌دانند، بعضی دیگر تاکید می‌کنند که با وجود ارز دولتی، احتمال افزایش قیمت‌ها کمتر است. مجید مهدوی، رئیس اتحادیه دامداران خراسان رضوی، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا به این موضوع اشاره کرده و گفته است: «حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در زمینه تولید گوشت و شیر تبعات بسیار جبران‌ناپذیری دارد و ممکن است قیمت گوشت را به کیلویی۳۰۰هزار تومان برساند.» 

به گفته او، با حذف ارز دولتی ممکن است قیمت مرغ نیز به کیلویی ۱۰۰ هزار تومان برسد؛ چون‌ مرغداران تمام‌ نهاده‌ موردنیاز خود را با همین ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین می‌کنند.

نگاهی به قیمت‌های روز بازار نشان می‌دهد که در حال حاضر قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی درجه ۱ حدود ۱۵۰ هزار تومان است و ران گوسفندی درجه ۱ به قیمت کیلویی ۱۶۵ هزار تومان به فروش می‌رسد. قیمت گوشت گوساله درجه ۱ بدون چربی نیز از هر کیلو ۱۷۰ هزار تومان فراتر رفته است.

بیشتر از اقتصاد