هیجان در ایستگاه بورس تهران

بازار سرمایه بخش بزرگی از جذابیت خود را از دست داده

ایسنا

ثبات در بازارهای مالی غیربورسی به بیش از ۵ ماه رسید و در هفته گذشته بازارهای مالی غیربورسی با نوسان بسیار کمی همراه بودند. قیمت دلار در هفته گذشته با کاهش ۱.۱ درصدی به حدود ۱۱۴۵۰ تومان رسید، و بازدهی دلار از ابتدای امسال به منفی ۱۷.۶درصد رسیده است. متناسب با دلار، قیمت یورو نیز با کاهش ۱.۲ درصدی در حدود ۱۲۶۰۰ تومان معامله شد و بازده آن از ابتدای امسال به منفی ۱۵.۷ درصد رسید. با توجه به نوسانات محدود قیمت ارز، طلا و سکه نیز نوسان محدودی را تجربه کرد. در طول این هفته طلا و سکه در حدود قیمتی هفته قبل معامله شدند و نوسانی کمتر از ۰.۲ درصد را ثبت کردند. با این حساب، بازده سکه از ابتدای امسال در حدود منفی ۶.۸ درصد و بازدهی طلا به حدود منفی ۴ درصد می‌رسد.

اصلاح سنگین شاخص

بازار سرمایه در هفته گذشته با افت شدید شاخص همراه بود. همان‌طور که در مقاله هفته گذشته به آن اشاره کردیم، عرضه‌های سنگین حقوقی در کنار افزایش شدید ارزش معاملات می‌توانست یکی از نشانه‌های افت این هفته بازار باشد. عموماً در نقاط کف و اوج قیمتی، ارزش معاملات افزایش زیادی می‌یابد. در این هفته نیز حدس و گمان‌ها رنگ واقعیت گرفت و شاخص کل بازار سرمایه، با افت سنگینی روبه‌رو شد.

شاخص کل بورس با افت ۴.۰۱ درصدی به ۳۱۳۰۴۹ رسید. با این افت بازدهی شاخص از ابتدای مهرماه به ۳.۶ درصد رسید و عمده بازدهی خود را در این ماه از سرمایه‌گذاران پس گرفت. این نوسانات شدید بازار سرمایه را می‌توان ناشی از ورود نقدینگی سرمایه‌گذاران حقیقی دانست که از یک سو هیجانات را در بازار سرمایه افزایش داده است، و از سوی دیگر، از نقش بازیگران حقوقی در کنترل احساسات کاسته است. از این‌رو به نظر می‌رسد که بازار روند پر نوسان خود را ادامه دهد. در این هفته، شاخص قیمت نیز با افت ۴.۰۱ درصدی به عدد ۸۴۱۳۸.۷ رسید.

در بازار فرابورس، اوضاع حتی وخیم‌تر بود و شاخص کل با افت ۴.۷۴ درصدی به عدد ۴۰۶۹.۷ رسید، و بازدهی آن از ابتدای مهرماه به عدد ناچیز ۱.۳ درصد انجامید. با این حال، همچنان روزنه‌های امید در بازار دیده می‌شود.

کاهش ارزش معاملات

بعد از رکوردشکنی ارزش معاملات در هفته گذشته و رسیدن به مرز ۲۰ هزار میلیارد تومان معاملات هفتگی، بازار سرمایه کمی آرام گرفت و در این هفته ارزش معاملات به ۱۵۵۶۹ میلیارد تومان رسید. از این میزان، سهم بازار بورس ۱۰۱۹۵ و سهم بازار فرابورس ۵۳۷۴ میلیارد تومان بود. مجموع ارزش معاملات نسبت به هفته قبل با کاهش ۱۸.۲ درصدی روبه‌رو بود. چنانچه روند کاهش ارزش معاملات ادامه‌ یابد، نگرانی‌ها از بابت شروع دوران رکود در بازار سرمایه افزایش خواهد یافت.

هیجان در ایستگاه بورس

همان‌طور که بالاتر اشاره شد، بازار سرمایه در ماه گذشته با نوسانات بسیار شدیدی همراه شده است، به نحوی که در بسیاری از روزها در بازار شاهد صف‌های خریدوفروش در سهم‌های مختلف بودیم. برای کاهش این نوسانات می‌توان چند توصیه به سرمایه‌گذاران ارائه داد.

۱- سرمایه‌گذاری تنها در عرضه‌های اولیه:

افرادی که سرمایه‌های کمی در بازار سرمایه دارند، می‌توانند صرفا از طریق مشارکت در عرضه‌های اولیه سود خوبی کسب کنند.از این رو، بهترین انتخاب برای شروع به سرمایه‌گذاری در بازار بورس برای سرمایه‌های خرد، شرکت در عرضه‌های اولیه است. 

۲- سرمایه‌های خود را در سهام بنیادین سرمایه‌گذاری کنید:

بسیاری از سهام‌های موجود در بازار سرمایه ایران نسبت P/Eزیر ۵ دارند. می‌توان چنین تفسیر کرد که با توجه به نرخ سود ۲۰ درصدی در بانک‌ها، این دسته از سهام‌های موجود در بازار، در صورت تقسیم سود، نزدیک به ۱۰۰ درصدی بازدهی بهتر از بانک خواهند داشت.

۳- سبدگردانی توسط افراد معتبر:

اگر سرمایه‌های بزرگ‌تری در اختیار دارید، می‌توانید تحت قرارداد با یک شرکت سبدگردانی، یا یک گروه متخصص، سبد خود را در اختیار آن‌ها قرارداد دهید و تحت یک قرارداد شخصی با گروه مورد نظر، بازده مورد نظر را بین خود تقسیم کنید. حتی شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری نیز برای پول‌های بزرگ، پیشنهاد‌های شخصی‌سازی‌شده ارائه می‌دهند.

دولت و سازمان بورس با پیشنهاد این سه راه به سرمایه‌گذاران تازه‌وارد، می‌توانند هیجانات را در بازار بورس کاهش دهند.

رکوردشکنی‌های پیاپی در مشارکت عرضه‌های اولیه؟

این هفته در ادامه روند پیاپی رکوردشکنی‌های میزان مشارکت در عرضه‌های اولیه، شرکت فولاد سپید فراب کویر با نماد «کویر» با ثبت ۸۷۸۲۵۲ کد معاملاتی، رکورد تخصیص عرضه اولیه را به خود اختصاص داد و حداکثر تعداد ۲۷۵ سهم (معادل تقریبی ۱۷۲ هزار تومان) به هر کد معاملاتی اختصاص یافت.[1]

در هفته آتی نیز ۱۰ درصد از سهام شرکت توزیع داروپخش (معادل ۶۰ میلیون سهم) در روز یکشنبه برای اولین بار در بازار فرابورس ایران عرضه خواهد شد. با توجه به روند رو به رشد میزان مشارکت در عرضه‌های اولیه می‌توان انتظار داشت که میزان مشارکت در حدود ۹۰۰ هزار نفر باشد. با این حساب، می‌توان انتظار داشت که به هر کد حقیقی و حقوقی معادل ۷۰ سهم تخصیص یابد. با این‌روند، میزان نقدینگی مورد نیاز برای این عرضه اولیه در حدود ۱۶۱ هزار تومان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با افزایش تعداد شرکت‌های بورسی و فرابورس، می‌توان انتظار داشت که این بازار در آینده نزدیک به بلوغ کافی برای جذب سرمایه‌های کلان بخش حقیقی و حقوقی اقتصاد برسد.

رفت‌وبرگشت قوانین در بازار پایه

در مصوبه‌ای که در روز چهارشنبه ۱۷ مهرماه به تائید رسید و جزئیات آن در خبرگزاری‌ها قابل مشاهده است، از روز دوشنبه قوانین بازار پایه باز هم تغییر می‌کند و شرایط برای نوسانات سهام تسهیل می‌شود.[2]  رفت‌وبرگشت مکرر قوانین در بازار سرمایه سبب شده است که اعتماد سرمایه‌گذاران نسبت به این بازار تضعیف شود. یکی از اصول حکمرانی خوب، کاهش دفعات تغییر قوانین است. مسئولان بازار سرمایه باید به این باور برسند که تغییر پی‌در‌پی قوانین، ریسک‌های سیستمی بازار را افزایش می‌دهد، و اگر عده‌ای از آن با خبر باشند، شرایط را برای فساد گسترده در این بازار افزایش می‌دهد.

آیا بورس به انتهای خود نزدیک شده است؟

با هیجانی شدن شرایط، برخی از تحلیلگران بازار بورس را تمام شده تلقی می‌کنند و با اولین منفی، مردم را به خروج از بازار سرمایه، و ورود به بازارهای موازی تشویق می‌کنند. با توجه به تحلیلی که در هفته قبل به آن پرداختیم، بازار سرمایه با وجود آن که بخش زیادی از جذابیت خود را از دست داده است، اما کماکان یکی از بهترین مکان‌ها برای جذب سپرده‌های مردم است. در مقام مقایسه، باید وضعیت سه بازار دیگر، یعنی بازارهای مسکن، دلار و بانک را بررسی کرد.

بازار بانک: (شانس رقابت: بالا)

با توجه به پیشنهاد نرخ سود سالیانه ۲۰ درصدی توسط برخی از بانک‌های متخلف، این بازار ممکن است رقیب جدیدی برای بازار سرمایه تلقی شود. از این‌رو، با توجه به تخلیه حباب قیمتی در بازارهای مختلف، بانک مرکزی نیز باید از فرصت استفاده کند و برای کاهش نرخ سود بانکی اقدام کند. کاهش نرخ سود می‌تواند به‌عنوان محرک بازارهای موازی همچون بورس تلقی شود و شرایط را برای این بازار بیش ‌از پیش بهبود بخشد.

بازار دلار: (شانس رقابت: متوسط رو به ضعیف)

با توجه به این که فصل پاییز و زمستان نزدیک است و این دو فصل همواره برای دلار پرتنش بوده است، تعدادی از سرمایه‌داران، این بازار را برای نوسان‌گیری مناسب می‌بینند. با توجه به شرایط بنیادین اقتصادی، احتمال نوسان کوتاه‌مدت در بازار دلار دور از انتظار نیست، اما با توجه به بهبود تراز تجاری کشور و رشد نرخ ورود تعداد گردشگران خارجی به کشور، به نظر می‌رسد که نوسانات در این بازار چندان زیاد نباشد. از طرف دیگر، ورود به بازار ارز مانند بازار بورس نقدشونده نیست و بین قیمت خریدوفروش نیز گاه تفاوت ۲ تا ۳ درصدی دیده می‌شود، و از نظر امنیت نیز امکان دزدی و تقلب در آن هست. به همین دلیل، سرمایه‌گذاران باید انتظار رشد شدید قیمت‌ها را داشته باشند تا سود کافی و مطمئن به دست بیاورند.

بازار مسکن: (شانس رقابت: ضعیف)

با توجه به افزایش تقریبی ۲۰۰ درصدی قیمت ملک در شهر تهران، رکود شدید در این بازار آغاز شده است؛ به‌نحوی ‌که در دو ماه اخیر، حجم معاملات در این بازار نسبت به دوره مشابه در سال‌‎های گذشته، در طول مدت جمع‌آوری آمار (۶ سال اخیر) بی‌سابقه بوده است. قیمت مسکن نیز شرایط رو به افول خود را آغاز کرده است.

با توجه به این شرایط، شاید بتوان بانک و بعد از آن دلار را مهم‌ترین رقبای بورس در کوتاه‌مدت تلقی کرد.

بازار بورس در هفته آتی

شرایط در بازار سرمایه به سمتی می‌رود که پیش‌بینی کوتاه‌مدت در آن بسیار سخت شده است. بازار با نوسانات بسیار گسترده‌ای همراه است و موج احساسات است که روند بازار را شکل‌ می‌دهد، اما با توجه به نکاتی که اشاره شد، محتمل است که بازار در هفته آتی شرایط بهتری داشته باشد. اصلاح بازار در هفته گذشته را می‌توان در روند صعودی بازار طبیعی دانست. از این‌رو، به نظر می‌رسد که در هفته آتی نیز بار دیگر شاهد رشد بازار با روند معقول باشیم.

[1]http://tse.ir/news/newsPages/news_N۵۴۸۱۳.html

[2]http://donyayebourse.com/fa/content/news/۴۹۳۴۰/

بیشتر از اقتصاد