ترمیم روابط هند با طالبان؛ نخستین پرواز میان کابل و دهلی پس از شش ماه انجام شد

مقام‌های هندی که به‌تازگی به افغانستان سفر کرده‌ بودند، این پرواز را برنامه‌ریزی کردند

شرکت هوایی افغانستانی کام ایر، از ماه دسامبر تاکنون هیچ پروازی به هند نداشته است - @SafiullahB001 توییتر

 

روزنامه «د ایندیا تایمز» گزارش داد شرکت هوایی افغانستانی کام ایر، روز چهارشنبه ۲۵ خرداد (۱۵ ژوئن)‌، نخستین پرواز از کابل به دهلی و برعکس‌ را پس از شش ماه انجام داد. این پرواز در حالی انجام شد که هیچ پروازی از افغانستان در برنامه پروازهای تابستان ۲۰۲۲ هندوستان وجود نداشت. پرواز ویژه کام ایر که با ۹ مسافر به دهلی رفت و با ۲۶ مسافر به کابل بازگشت، پس از دیدار نخستین هیئت سیاسی بلندپایه هندی با طالبان در کابل، صورت گرفت.

هندوستان در بحبوحه افزایش درگیری‌ها و پیش از سقوط دولت جمهوری در افغانستان، سفارتش را در کابل تعطیل و کارمندانش را از این کشور خارج کرد. با تسلط طالبان بر افغانستان، روند عادی پروازها میان افغانستان و هند متوقف شد و تنها در دسامبر ۲۰۲۱، یک پرواز تخلیه از کابل به دهلی انجام شد که ۹۸ شهروند افغان، ازجمله اقلیت‌های هندو، سیک و ۱۰ شهروند هندی را از کابل به دهلی‌نو منتقل کرد.

بر اساس این گزارش، مقام‌های هندی که به‌تازگی به افغانستان سفر کرده‌ بودند، این پرواز را برنامه‌ریزی کردند. جی پی سینگ، دبیر مشترک وزارت خارجه هند برای افغانستان، ایران و پاکستان، روز ۱۲ خرداد برای دیدار با مقام‌های طالبان، به کابل سفر کرد. این اولین سفر یک هیئت سیاسی هندی پس از تسلط طالبان، به کابل بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از سفر جی پی سینگ، رسانه‌های هندی گزارش دادند که ملا محمد یعقوب، وزیر دفاع طالبان، از هیئت هندی خواسته است که امکان سفر و فراگیری آموزش‌های نظامی در هند را برای سربازان طالبان فراهم کنند. علاوه بر این، در این سفر بر روابط تجاری گسترده میان هند و افغانستان، آسان‌سازی صدور ویزای هند برای شهروندان افغان و ازسرگیری پروازها میان دو کشور نیز تاکید شد.

 آنچه پس از این سفر اتفاق افتاد، نشان می‌دهد که هند در حال آماده‌سازی زمینه برای تجارت و روابط نزدیک‌تر با طالبان است. به نظر می‌رسد هند از ترس این‌که قطع روابط سیاسی با طالبان، به نفع چین و پاکستان باشد، به آغاز یک رابطه جدید دیپلماتیک با طالبان اقدام کرده است.

هند ازجمله کشورهایی بود که از زمان تسلط طالبان، بارها با برگزاری نشست‌های منطقه‌ای از حضور این گروه در افغانستان و تشدید فعالیت‌های گروه‌های تروریستی در این کشور، ابراز نگرانی کرده است. نماینده هند در سازمان ملل بارها بر این نکته تاکید کرد که گروه طالبان توانایی تامین امنیت را ندارد و با گروه‌های تروریستی دیگر مانند القاعده در ارتباط‌ است.