نشست شانگهای با بحث درباره وضعیت افغانستان در دهلی نو آغاز شد

افغانستان عضو ناظر سازمان همکاری‌های شانگهای است

فرید ماموندزی سفیر حکومت اشرف غنی در دهلی نو در نشست سازمان همکاری های شانگهای شرکت کرده است عکس از تویترFarid Mamondzay

نمایندگان ۱۲ کشور منطقه روز دوشنبه، ۱۶ مه (۲۶ اردیبهشت)، در بیست و یکمین نشست «سازمان همکاری‌های شانگهای» در دهلی نو شرکت کردند.

نمایندگان این کشورها درباره وضعیت امنیتی افغانستان و مبارزه با هراس‌افکنی در این کشور، چهار روز در دهلی نو پایتخت هند گفت‌و‌گو خواهند کرد.

فرید ماموندزی، سفیر حکومت پیشین افغانستان به ریاست جمهوری اشرف غنی در دهلی نو، نیز در این نشست شرکت کرده است. او همکاری‌های منطقه‌ای، به ویژه همکاری‌های کشور‌های همسایه افغانستان را تنها راه برای دستیابی به صلح در افغانستان و منطقه می‌داند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرید ماموندزی در رشته توییتی با ابراز نگرانی از وضعیت امنیتی و حقوق بشری در افغانستان، نوشت که در ۹ ماه گذشته وضعیت امنیتی در افغانستان بدتر شده است.

او ابراز امیدواری کرد که نشست شانگهای در مورد تمامی مسایلی که حل و پیشبرد آن‌ها به وضعیت امنیتی افغانستان وابسته است، راه‌حل‌ها و پیشنهادهایی مطرح کند.

اعضای اصلی سازمان همکاری‌های شانگهای عبارتند از هند، چین، روسیه، تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان، قزاستان، و پاکستان. افغانستان، مغولستان، بلاروس، و ایران نیز در جایگاه «ناظر» در این سازمان حضور دارند.

سال گذشته تاجیکستان میزبان نشست سازمان همکاری‌های شانگهای بود.

افغانستان نخستین بار در سال ۲۰۰۴ میلادی به نشست سازمان همکاری‌های شانگهای دعوت شد و حامد کرزی، رئیس جمهوری وقت افغانستان، در آن نشست که در تاجیکستان برگزار شد، شرکت کرد. در آن مقطع درخواست شده بود که افغانستان در جایگاه مهمان ویژه یا عضو ناظر در این سازمان شرکت کند.  از آن پس، ‌این سازمان در تمامی بیانیه‌های خود بر تقویت همکاری‌های منطقه‌ای با هدف ایجاد ثبات و امنیت در افغانستان و منطقه تاکید ورزیده است.

سرانجام در سال ۲۰۰۵ میلادی افغانستان وارد تعامل با سازمان همکاری‌های شانگهای شد و در سال ۲۰۱۲ میلادی رسما به عنوان عضو ناظر در آن نهاد پذیرفته شد.