دو تن از اعضای حزب‌الله لبنان به جرم مشارکت در ترور حریری به حبس ابد محکوم شدند

محاکمه مرحی و عنیسی، تقریبا دو سال بعد از آن برگزار شد که سلیم عیاش، دیگر عضو حزب‌الله لبنان، به اتهام دست دادن در انفجار ۱۴ فوریه ۲۰۰۵ به حبس ابد محکوم شد

رای دادگاه در سال ۲۰۲۰ با موجی از خشم و ناامیدی در جامعه لبنان و در میان فعالان این کشور مواجه شد -Credit KENZO  TRIBOUILLARD / AFP

دادگاه بین‌المللی ویژه قتل رفیق حریری، نخست وزیر سابق لبنان، در مرحله تجدیدنظر دو تن از اعضای حزب‌الله لبنان را به دلیل نقش آنها در ترور نخست وزیر و کشته شدن ۲۱ تن دیگر به حبس ابد محکوم کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز پنج‌شنبه ۲۶ خردادماه در گزارشی به نقل از  ایوانا هردلیچکووا، رئیس دادگاه تجدید‌نظر نوشت حسن حبیب مرحی و حسین حسن عنیسی، هر دو از نیروهای حزب‌الله لبنان، در هر یک از پنج اتهام وارد شده، از جمله مشارکت مستقیم در قتل عمدی نخست‌وزیر لبنان و ۲۱ تن دیگر به حبس ابد محکوم شدند. این دو تن در جریان محاکمه سال ۲۰۲۰ به همراه یک عضو دیگر حزب‌الله تبرئه شده بودند.

دادگاه بین‌المللی ویژه قتل رفیق حریری در هلند غیابی برگزار شد. هیچ یک از متهمان بازداشت نشدند و در دادگاه نیز حضور نداشتند. به گفته رئيس دادگاه، هر زمان که مرحی و عنیسی بازداشت و استرداد شوند، تمامی مجازات‌های آنها همزمان اجرا خواهد شد.

در ۱۴ فوریه سال ۲۰۰۵، انفجار یک کامیون بزرگ بمب‌گذاری‌شده در بیرون ساختمان یک هتل در ساحل بیروت، در حالی که کاروان نخست‌وزیری لبنان از کنار آن می‌گذشت به کشته شدن حریری و ۲۱ تن دیگر و مجروح شدن ۲۲۶ تن انجامید.

بعد از این ترور، جامعه لبنان بار دیگر وارد یک دوره از بحران و آشفتگی سیاسی شد که تا به امروز نیز ادامه دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس هیات قضات، در بخشی از صحبت‌های روز پنج‌شنبه‌اش گفت ترور حریری نه فقط خانواده قربانیان، بلکه عموم مردم لبنان را تحت تاثیر قرار داد.

محاکمه مرحی و عنیسی، تقریبا دو سال بعد از آن برگزار شد که سلیم عیاش، دیگر عضو حزب‌الله لبنان، به اتهام دست دادن در انفجار ۱۴ فوریه ۲۰۰۵ به حبس ابد محکوم شد.

در آن مقطع، قضات دادگاه گفتند هیچ مدرک قابل ملاحظه‌ای در دست نیست که نشان دهد رهبری «حزب‌الله لبنان» یا حکومت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، در طرح ترور رفیق حریری دست داشته‌اند.

با این حال، قضات دادگاه ویژه بین‌المللی در رای خود اشاره کردند که ترور حریری در هنگامی اتفاق افتاد که دولت وقت و نیروهای متحد با حریری در حال رایزنی با دولت اسد، برای خروج نیروهای ارتش سوریه از خاک لبنان، بودند.

دادگاه بین‌المللی ویژه ترور رفیق حریری، به درخواست دولت لبنان و با حمایت سازمان ملل در شهر لاهه هلند تشکیل شد.

بیشتر از جهان