جمهوری اسلامی در اوج تنش‌ها، برنامه پرتاب موشک ماهواره‌بر را تایید کرد

بر اساس گفته‌های سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع، ماهواره‌بر ذوالجناح ۵۲ تن وزن دارد و طول آن به ۲۵.۵ متر می‌رسد

ماهواره‌بر ذوالجناح سه مرحله‌ای و سوخت ترکیبی است -- منبع عکس: ایرنا

احمد حسینی، سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، برنامه‌ریزی این گروه به‌منظور پرتاب یک ‌ماهواره‌بر به فضا را تایید کرد. او در این مورد به خبرگزاری ایرنا گفت:«سه پرتاب تحقیقاتی برای ماهواره‌بر ذوالجناح برنامه‌ریزی شده که تاکنون یک پرتاب تحقیقاتی انجام شده و دو پرتاب تحقیقاتی دیگر در پیش است.»

حسینی، در توضیح ویژگی‌های «ماهواره‌بر ذوالجناح»، به خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران گفت این «ماهواره‌بر سه مرحله‌ای و سوخت ترکیبی است» که ۵۲ تن وزن دارد و طول آن به ۲۵.۵ متر می‌رسد.

احمد حسینی در این گفتگو اطلاعات بیشتری ارائه نداد و به همین دلیل نیز زمان نخستین پرتاب، تاریخی که به‌منظور دو پرتاب دیگر تعیین شده و همچنین مکانی که سکوی این پرتاب‌ها در آن قرار دارد مشخص نیست.

با این‌حال با توجه به تصاویر منتشر شده از سوی شرکت فضایی مکسر، که نشان می‌دهد سکوی پرتاب پایگاه فضایی «امام خمینی» در حال آماده‌سازی مقدمات یک پرتاب موشکی است، می‌توان احتمال داد که اظهارات سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع و نیروهای مسلح مربوط به اقدام‌های اخیر صورت گرفته در این پایگاه فضایی است.

تصاویر ماهواره‌ای «مکسر» (Maxar Technologies)، که تاریخ ثبت‌شان به ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ مربوط می‌شود، نشان می‌دهد که یک موشک روی سکوی پرتاب فضایی «امام خمینی» در استان سمنان سوار شده است. به‌گزارش آسوشیتدپرس، برخی از این تصاویر، موشکی را در حال قرار گرفتن روی سکوی پرتاب نشان می‌دهد و در تصویری دیگر نیز از شواهد امر چنین بر‌می‌آید که موشک مورد نظر روی سکوی پرتاب قرار داده شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پایگاه فضایی «امام خمینی» در سال ۱۳۹۶ افتتاح شد و از آن پس موارد متعددی از انفجار، آتش‌سوزی و پرتاب ناموفق موشک‌ها و همچنین کشته‌شدن کارکنان آن گزارش شده است. به‌عنوان مثال رادیوی ملی آمریکا (NPR) در اوایل شهریور ماه سال ۱۳۹۸، ضمن آنکه از انجام یک آزمایش موشکی در پایگاه فضایی «امام خمینی» خبر داد، در این مورد نوشت که آزمایش‌های انجام شده ناموفق بوده‌اند و راکت یا راکت‌های شلیک شده در همان ابتدای امر در سکوهای پرتاب منفجر شده‌اند.

برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران، خاصه پرتاب موشک‌های ماهواره‌بر که توان حمل کلاهک هسته‌ای را دارند، با مخالفت و بدبینی کشورهای غربی و برخی از کشورهای خاورمیانه همراه بوده است. این گروه از کشورها بر این باورند که بر خلاف ادعای حکومت ایران، که می‌گوید از توسعه برنامه موشکی‌اش اهداف دفاعی دارد، توسعه این برنامه را تهدیدی علیه خودشان به‌حساب می‌آورند.

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، در اسفند ماه سال گذشته گفت برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران نگرانی شماره یک اسرائیل است، اما در عین‌حال برنامه موشکی حکومت ایران نیز باید متوقف شود، چون، به گفته او، توسعه برنامه موشکی ایران قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را برای این کشور فراهم می‌کند.

وزارت خارجه فرانسه نیز، در دسامبر سال گذشته میلادی و پس از شلیک موشک ماهواره‌بر «سیمرغ» به‌وسیله نیروی هوا و فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با انتشار بیانیه‌ای نوشت اگر چه مذاکرات مربوط به احیای برجام در وین با پیشرفت‌هایی همراه بوده است، اما جمهوری اسلامی ایران با پرتاب موشک‌ ماهواره‌بر به فضا این مذاکرات را با چالش روبرو کرده است.

در بخشی از این بیانیه ضمن تاسف‌آور خواندن این اقدام‌ها چنین نوشته شده بود:«ما ایران را فرامی‌خوانیم از پرتاب موشک‌های بالستیک دیگر با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای خودداری کند.»؛ موضعی که آمریکا، بریتانیا و آلمان نیز با آن همدل‌اند و بارها بر روی آن تاکید کرده‌اند.  

از این‌رو شماری از ناظرها بر این باورند که عدم موفقیت نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در پرتاب موشک ماهواره‌بر به فضا می‌تواند نتیجه دخالت آن دسته از نیروهای خارجی باشد که پیشرفت و توسعه برنامه موشکی حکومت ایران را تهدیدی علیه خودشان به‌حساب می‌آورند.