اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی: توان پرداخت این همه مالیات را نداریم

اعتصاب و اعتراض‌های بازاریان و اصناف روز چهارشنبه نیز در شهرهای مختلف ایران ادامه یافت

هم‌زمان با ادامه اعتصاب‌ها و اعتراض‌های سراسری اصناف و بازاریان در ایران، حسین شهرستانی، عضو هیئت‌مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم‌ خانگی گفت که فروشندگان لوازم‌ خانگی به «ضرایب مالیاتی، افزایش نرخ ارز و رکود بازار» اعتراض دارند.

او با بیان اینکه «بیشترین اصطکاک» میان اصناف و سازمان امور مالیاتی خرداد هر سال اتفاق می‌افتد، تاکید کرد: «یکی از دلایل اعتراض‌های اصناف این است که ضرایب مالیاتی تعیین‌شده با واقعیت بازار همخوانی ندارند.»

در روزهای گذشته، شمار زیادی از کسبه و بازاریان در شهرهای مختلف ایران با بستن مغازه‌های خود اعتصاب کردند و در تجمع‌های اعتراضی، علیه مسئولان و حکومت شعار دادند. بازاریان می‌گویند که با افزایش قیمت‌ها، درصد فروش آنان به‌ میزان قابل‌توجهی کاهش یافته و با توجه به وضعیت فعلی، نمی‌توانند مالیات‌هایی را که دولت تعیین کرده است، بپردازند.

این موضوع آن‌طور که حسین شهرستانی می‌گوید درباره فروشندگان لوازم‌ خانگی نیز صادق است. او وصول عادلانه مالیات‌های جدید همراه با رضایت کسبه را دور از تصور خواند و افزود: «کمیسیون ضرایب مالیاتی در آخرین بازنگری، ضرایب سود لوازم‌ خانگی را اندکی کاهش داد ولی هنوز هم این ضرایب با واقعیت بازار مخصوصا در مناطقی که بورس یک کالا به شمار می‌روند، همخوانی ندارند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عضو اتحادیه فروشندگان لوازم‌ خانگی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، کاهش سود فروشندگان به دلیل افزایش قیمت‌ها را مثال زد و گفت: «ضرایب مالیاتی بر اساس گردش حساب کسبه تعیین می‌شود؛ حال‌آنکه چند سال پیش که مثلا قیمت یک یخچال سایدبای‌ساید هفت میلیون تومان بود، فروشندگان ۵۰۰ هزار تومان سود می‌گرفتند و حالا هم به دلیل بحث رقابت، باید روی ساید‌بای‌سایدی که قیمتش به ۴۰ میلیون تومان رسیده است، همان سود را بگیرند.»

عضو هیئت‌رئیسه اتحادیه فروشندگان لوازم‌ خانگی با بیان اینکه مشکلات مالیاتی آستانه تحمل اصناف را پایین آورده است، تاکید کرد: «افزایش نرخ ارز، رکود بازار به علت کاهش توان خرید مصرف‌کنندگان و تشدید طرح‌های نظارتی از دیگر مشکلات فروشندگان‌اند.»

کسبه سه‌راه امین‌حضور تهران که به بورس لوازم‌ خانگی مشهور است، روز یکشنبه، ۲۲ خرداد، در اعتراض به مالیات‌های جدید مغازه‌های خود را بستند و اعتصاب کردند. تجمع‌های اعتراضی آنان روز دوشنبه نیز ادامه یافت و ویدیوهایی که از اعتراض‌های آنان در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، نشان می‌داد که نیروهای امنیتی با برخوردهای خشونت‌آمیز قصد دارند معترضان را متفرق کنند.

 اعتراض و اعتصاب بازاریان در روزهای اخیر به تهران محدود نبود و اصناف و بازاریان در شهرهای اراک، کازرون، نجف‌آباد، خرم‌آباد، شیراز، بروجرد و میناب نیز در اعتراض به قوانین مالیاتی جدید اعتصاب کردند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، روز چهارشنبه نیز کسبه و بازاریان شهر فسا با بستن مغازه‌های خود به اعتراض‌ها پیوستند و در خیابان‌ روزبهان و فرمانداری این شهر تجمع اعتراضی برگزار کردند. گزارش‌های محلی حاکی از آن است که نیروی انتظامی برای جلوگیری از گسترش اعتراض‌ها، خیابان‌های منتهی به فرمانداری را بسته است.

بیشتر از اقتصاد