بلینکن: اگر تهران بخواهد مذاکرات اتمی فورا از سر گرفته ‌می‌شود

«شاهد هستیم که ایران کماکان مسائل غیرمرتبط با توافق اتمی را به مذاکرات وین می‌آورد»

 Roberto Schmidt/Pool via REUTERS

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، روز دوشنبه ۱۳ ژوئن، گفت‌ که اگر ایران بخواهد، مذاکرات اتمی به سرعت می‌تواند ازسرگرفته شود.

بلینکن همچنین گفت که اقدامات جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بازگشت به توافق اتمی را دشوار کرده است.

وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت:‌ «شاهد هستیم که ایران کماکان مسائل غیرمرتبط با توافق اتمی را به مذاکرات وین می‌آورد. او گفت که تهران باید هر چه زودتر تصمیم خود را بگیرد که آیا واقعا می‌خواهد که مذاکرات پیش برود یا خیر.»

مذاکرات احیای برجام میان نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و قدرت‌های غربی از حدود دو ماه پیش متوقف شد.

جمهوری اسلامی ایران با گره زدن درخواست خروج سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی وزارت خارجه آمریکا به عنوان پیش‌شرط توافق، مذاکرات احیای برجام در وین را به بن‌بست کشاند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت جو بایدن می‌گوید که حاضر نیست به مطالبات فرابرجامی جمهوری اسلامی تن بدهد و شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه پیشنهادی آمریکا و سه کشور اروپایی بریتانیا، آلمان و فرانسه را برای انتقاد از پاسخگو نبودن ایران به پرسش‌های آژانس درباره کشف آثار اورانیوم غنی‌شده در برخی سایت‌های اتمی، هفته گذشته صادر کرد.

آنتونی بلینکن در این سخنان، همچنین مناسبات ایالات متحده آمریکا با عربستان سعودی را بسیار مهم توصیف کرد و گفت که این روابط باید برای رسیدن به اهداف مشترک احیا شود.

پیشتر احتمال سفر جو بایدن به عربستان سعودی در ماه ژوئیه مطرح شده بود. منتقدان بایدن می‌گویند که او در سفر به عربستان سعودی در یک سال و نیمی که از اقامتش در کاخ سفید می‌گذرد، تعلل کرده است.

وزیر خارجه آمریکا همچنین ضمن تاکید بر خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره، آزمایش‌های هسته‌ای کره شمالی را برای منطقه «خطرناک و بی‌ثبات‌کننده» توصیف کرد.

او گفت که آمریکا پیونگ‌یانگ را به توقف برنامه‌هایش ترغیب می‌کند. بلینکن گفت: «می‌دانیم که کره شمالی آماده آزمایش هسته‌ای است. ما این اقدامات را به دقت دنبال می‌کنیم. با متحدان و شرکایمان از جمله در کره جنوبی و ژاپن و دیگر کشورها در تماس هستیم تا برای هر گونه تحول آماده باشیم.»

او از کره شمالی خواست که بدون پیش‌شرط به دیپلماسی بازگردد و گفت که آمریکا به تعهدات نظامی‌اش در قبال کره جنوبی پایبند است و واشنگتن و متحدانش به آزمایش هسته‌ای کره شمالی فورا واکنش نشان خواهند داد.

وزیر خارجه کره جنوبی نیز گفته است که درباره مسائل مربوط به منافع مشترک دو کشور، با وزیر خارجه آمریکا، آنتونی بلینکن، گفت‌وگوی مهمی داشت. او همچنین گفت که تا تغییر رفتار پیونگ‌یانگ، آمریکا به فشارها بر کره شمالی ادامه می‌دهد تا پیونگ‌یانگ رفتارش را تغییر دهد.

بلینکن گفت که آمریکا تحریم‌هایی را بر حامیان برنامه موشکی کره شمالی، از جمله نهادهای روس و چینی اعمال کرده است.

وزیر خارجه آمریکا در عین حال گفت که «واشنگتن نمی‌خواهد مانع از آن شود که چین نقش خود به عنوان یک قدرت بزرگ را بازی نکند یا جلوی توسعه اقتصادی چین یا هر کشور دیگری را بگیرد.