هشدار فرانسه: احیای برجام همیشه روی میز نمی‌ماند، اشتباه نکنید

وزارت خارجه فرانسه تصور نامحدود بودن زمان مذاکرات هسته‌ای را خطرناک توصیف کرد

پافشاری جمهوری اسلامی برای حذف نام سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا منجر به توقف مذاکرات هسته‌ای شده است.HANDOUT / EU DELEGATION IN VIENNA / AFP

وزارت امور خارجه فرانسه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد پاریس مخالف این است که جمهوری اسلامی به «ظرفیت هسته‌ای نظامی» دست یابد.

در بیانیه این وزارتخانه به صراحت آمده است این یک «خطای جدی و خطرناک» است که «فکر کنیم توافق هسته‌ای» با جمهوری اسلامی «نامحدود روی میز» باقی خواهد ماند.

این وزارت‌خانه از طرف‌های مذاکرات هسته‌ای خواسته است رویکردی «مسئولانه» داشته و تصمیم‌های لازم برای «انعقاد این توافق را به سرعت» اتخاذ کنند.

توافق‌نامه «برجام» که محدودیت‌های شدیدی بر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی در ازای لغو تحریم‌های بین‌المللی پیش‌بینی کرده، از زمان خروج آمریکا به محاق فرو رفته است.

انتخاب جو بایدن به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا تلاش‌ها برای احیای این توافق را افزایش داد و اگرچه به نظر می‌رسید پیش‌نویس متن نهایی در دسترس بود، اما مذاکرات سه ماهی می‌شود که متوقف شده است.

مذاکرات غیر مستقیم تهران و واشینگتن با موضوع احیای توافق‌نامه «برجام» از فروردین‌ سال ۱۴۰۰ در وین آغاز شد، اما طرح شروط جدید از سوی تهران و اصرار بر آنها منجر به توقف مذاکرات شده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی اصرار دارند نام سپاه پاسداران باید از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا حذف شود تا آنها حاضر به امضای توافقی جدید شوند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اردیبهشت‌ ۱۳۹۸ و در دولت ترامپ، در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا قرار گرفت. پیش‌تر شماری از سناتورها و نماینده‌های هر دو حزب دمکرات و جمهوری‌خواه آمریکا درباره حذف نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌‌های تروریستی به بایدن هشدار داده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بودن یا نبودن نام سپاه پاسدارن در فهرست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده، به لحاظ «فنی»، بخشی از توافق هسته‌ای با ایران به‌شمار نمی‌رود. مقام‌‌‌‌های ارشد آمریکایی نیز بارها تاکید کرده‌اند که طرح موضوع‌هایی خارج از «برجام»، مستلزم پاسخ دادن ایران به نگرانی‌های فرا برجامی ایالات متحده است.

برنامه‌های موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی از جمله مواردی است که مقام‌های آمریکایی بر روی آن تاکید دارند.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران هم روز چهارشنبه چهارم خرداد گفت برآورده شدن خواسته‌های خارج از چارچوب توافق برجام، مستلزم آن است که ایران قدم متقابل بردارد.

مالی اضافه کرد امروز «شانس موفقیت در مذاکرات کمتر از احتمال شکست» است و واشینگتن آماده تشدید تحریم‌ها علیه تهران است.

او گفت اگر ایران بر خواسته‌های «فرا برجامی خود پافشاری کند، ما همچنان آن‌ها را رد خواهیم کرد و به این ترتیب، توافقی در کار نخواهد بود».

سوم خرداد هم نشریه آمریکایی «پولیتیکو» گزارش کرد جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، تصمیم دارد  سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی این کشور نگه دارد.

پایگاه اطلاع رسانی «نور نیوز» نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران هم در مقابل، بزرگ‌ترین «مانع» شکل‌گیری توافق را دولت «ضعیف» جو بایدن معرفی کرد.

این پایگاه خبری نوشته است بایدن قدرت «خارج شدن از احاطه اصلی‌ترین مخالف توافق یعنی اسرائیل را ندارد».