بلینکن خطاب به جمهوری اسلامی: همکاری نکنید، منزوی‌تر خواهید شد

رابرت مالی نیز در حساب کاربری توییترش نوشت تنها راه لغو تحریم‌های آمریکا، همکاری حکومت ایران با آژانس است

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، با انتشار بیانیه‌ای نسبت به تصویب قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، واکنش نشان داد. او با اشاره به رای مثبت آمریکا به این قطعنامه، نوشت هدف دولت ایالات متحده از این تصمیم «جلوگیری از گسترش سلاح‌های هسته‌ای» بوده است. بلینکن همچنین با تکرار خواسته‌ای که بارها از طرف مقام‌های رسمی چهار کشور آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان بیان شده است، به حکومت ایران هشدار داد تا اطلاعات فنی لازم را در اختیار آژانس قرار دهد و به سئوال‌های این سازمان بین‌المللی پاسخ‌هایی روشن دهد.

وزیر خارجه آمریکا در توضیح هدف قطعنامه صادر شده نوشت: «این قطعنامه به نقطه کانونی ماموریت آژانس و هسته اصلی تعهدهای ایران نسبت به معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای مربوط می‌شود و ارتباطی به توافق برجام ندارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این‌حال بلینکن در بخشی از این بیانیه کوتاه تاکید کرد که دولت فعلی ایالات متحده آمریکا همچنان به بازگشت به برجام متعهد است و آمادگی دارد تا بر مبنای توافق‌های صورت گرفته در دورهای پیشین مذاکرات وین، گفتگوها در مورد احیای برجام را ادامه دهد. اما او از سوی دیگر تاکید کرد که لازمه تداوم مذاکرات وین، و حصول نتیجه در این زمینه، آن است تا جمهوری اسلامی ایران از پافشاری بر خواسته‌هایی که خارج از چارچوب برجام قرار می‌گیرد، دست بردارد.

بخش پایانی بیانیه وزیر امور خارجه آمریکا، که روز پنجشنبه ۹ ژوئن ۲۰۲۲ منتشر شد، به برخی از اقدام‌های جمهوری اسلامی مربوط می‌شود که آنتونی بلینکن از آن‌ها تحت عنوان «همکاری نکردن و شفافیت نداشتن» یاد می‌کند. او در مورد نتیجه این دست از اقدام‌های حکومت ایران می‌نویسد: «چنین اقدام‌هایی نتیجه معکوس خواهد داشت و تلاش‌های ما به‌منظور بازگشت به اجرای کامل برجام را پیچیده‌تر خواهد کرد. [بنابراین] تنها نتیجه این مسیر، تعمیق بحران هسته‌ای و انزوای بیشتر اقتصادی و سیاسی ایران خواهد بود.»  

اندکی پس از انتشار متن این بیانیه در وبسایت وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا، رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، نیز در حساب کاربری توییترش نوشت تنها راه جمهوری اسلامی ایران به‌منظور خروج از بحران فعلی، همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. به گفته او این مسیر می‌تواند به رفع نگرانی‌های جامعه جهانی منجر شود و لغو تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران را نیز در پی‌ داشته باشد. با این‌حال، به‌نقل از مالی، «انتخاب با آن‌هاست.»