برتری ائتلاف مکرون در دور نخست انتخابات پارلمانی فرانسه

ائتلاف میانه‌رو حامیان مکرون بیشترین شانس کسب اکثریت کرسی‌های پارلمان در دور دوم انتخابات را دارد

نتایج دور نخست انتخابات پارلمانی فرانسه نشان می‌دهد که ائتلاف میانه‌رو حامیان امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، برای به‌دست‌آوردن اکثریت پارلمان در دور دوم انتخابات که هفته آینده برگزار می‌شود، از بیشترین شانس برخوردار است. در عین حال، پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که ممکن است در نتیجه‌ای بسیار کم‌سابقه، ممکن است هیچ‌یک از جناح‌ها موفق به کسب اکثریت کرسی‌های پارلمان نشوند و دولت ائتلافی شکل بگیرد. 

رای‌دهندگان فرانسوی روز یکشنبه ۲۲ خردادماه (۱۲ ژوئن) برای دور اول انتخابات پارلمانی پای صندوق‌های رای رفتند تا ۵۷۷ نماینده خود در مجمع ملی فرانسه را انتخاب کنند. نتایج این انتخابات، از رقابت شانه‌به‌شانه ائتلاف چپ‌گرای «اتحاد مردمی جدید اکولوژیک و اجتماعی»، به رهبری ژان‌لوک ملانشن، با ائتلاف میانه‌رو حامیان امانوئل مکرون، رئیس‌ جمهوری فرانسه، و پیشتازی آن‌ها نسبت‌به احزاب راست‌گرای «جمهوری‌خواهان» و همچنین «اجتماع ملی» به رهبری مارین لوپن خبر می‌دهد.

هفت هفته پس از انتخاب دوباره امانوئل مکرون به‌عنوان رئیس جمهوری فرانسه در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۲ مقابل مارین لوپن راست افراطی، چشم‌انداز سیاسی این کشور تغییر کرده است. این‌بار به‌جای جناح راست، ائتلاف چپ‌گرایان به رقیب اصلی ائتلاف ریاست جمهوری در رقابت پارلمانی تبدیل شده است. 

ائتلاف چپ‌گرای «اتحاد مردمی جدید اکولوژیک و اجتماعی» (نوپس)، اتحاد جدیدی است متشکل از احزاب سوسیالیست، کمونیست، سبز و چند حزب دیگر ازجمله «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» ملانشن و «نسل‌ها»، حزبِ بنوآ آمون، نامزد ریاست‌ جمهوری فرانسه از حزب سوسیالیست در سال ۲۰۱۷.

بنابر آنچه وزارت کشور فرانسه اعلام کرده است، میزان مشارکت در رای‌گیری روز یکشنبه، ۴۷درصد بود که پایین‌ترین مشارکت در دور اول انتخابات پارلمانی از سال ۱۹۵۸ میلادی، یعنی زمان تاسیس جمهوری پنجم فرانسه، تاکنون بوده است.

گروه‌هایی که در این انتخابات بیشترین درصد آرا را به‌دست آوردند، براساس نتایج رسمی که وزارت کشور فرانسه اعلام کرده است، به ترتیب زیر بودند:

۱) «آنسامبل!» (!Ensemble)، ائتلاف میانه‌رو امانوئل مکرون و احزاب حامی او: ۲۵.۷۵ درصد 

۲) «نوپس» (NUPES)، ائتلاف چپ‌گرای «اتحاد مردمی جدید اکولوژیک و اجتماعی»، به رهبری ژان‌لوک ملانشن: ۲۵.۶۶ درصد

۳) «اجتماع ملی» به رهبری مارین لوپن، حزب راست‌گرای افراطی: ۱۸.۶۸ درصد

۴) «جمهوری‌خواهان»، بزرگ‌ترین حزب راست میانه در فرانسه: ۱۰.۴ درصد 

هیچ‌یک از دیگر احزاب شرکت‌کننده در دور اول انتخابات پارلمانی فرانسه بیش از پنج درصد آرای مردم را به‌دست نیاورده‌ است. 

برندگان و بازندگان قطعی انتخابات در دور اول

در دور اول انتخابات پارلمانی فرانسه تنها نامزدهای پیروز می‌شوند و تصاحب کرسی خود در مجمع ملی را قطعی می‌کنند که توانسته باشند دست‌کم نیمی از آرای ریخته‌شده به صندوق در حوزه انتخابیه خود را به‌دست آورده و در ضمن، آرایشان از یک‌چهارم تعداد کل رای‌دهندگان ثبت‌نام‌‌شده در آن حوزه بیشتر باشد. اگر نمایندگان یک حوزه انتخابیه در دور اول نتوانند براساس این شرایط انتخاب خود را قطعی کنند، به دور دوم می‌روند و در آن دور، هر نامزدی که رای بیشتری کسب کند، پیروز می‌شود. 

با توجه به این شرایط، پایین بودن میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی باعث می‌شود تعداد نامزدهایی که در دور نخست به‌طور قطعی پیروز می‌شوند، کمتر باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در دور اول انتخابات پارلمانی ۲۰۲۲ نیز تنها تعداد انگشت‌شماری از نامزدها کرسی‌های خود را به‌طور قطعی به‌دست آوردند: چهار نفر از ائتلاف چپ‌گرایان و یک نفر از ائتلاف مکرون. 

مارین لوپن با کسب اکثریت مطلق (۵۳.۹۴درصد) به انتخاب دوباره از شهرستان پا-دو-کاله در شمال فرانسه نزدیک شد؛ با این حال، او نیز به‌دلیل میزان کم مشارکت رای‌دهندگان، به دور دوم انتخابات در هفته آینده رفت. برای قطعی‌شدن انتخاب نامزدها در دور اول، آن‌ها به حمایت دست‌کم یک‌چهارم رای‌دهندگان ثبت‌نام‌شده نیاز دارند و لوپن نتوانست از این آستانه عبور کند.

شاید بتوان برجسته‌ترین بازنده روز یکشنبه را اریک زمور، نامزد راست افراطی، بدانیم که در زمان رقابت‌های انتخابات ریاست‌ جمهوری توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده بود. زمور روز یکشنبه در رقابت برای کسب کرسی نمایندگی سن-تروپه شکست خورد و نتوانست به دور دوم راه پیدا کند.

بررسی عملکرد احزاب و جناح‌های فرانسه در دور اول انتخابات پارلمانی و پیش‌بینی دور دوم

نتایج رای‌گیری روز یکشنبه نشان می‌دهد ائتلاف به رهبری امانوئل مکرون که سال ۲۰۱۷ در دور نخست انتخابات پارلمانی با برتری بر دیگر احزاب و گروه‌ها، اکثریت کرسی‌ها را از آن خود کرده بود، امسال بسیار ضعیف‌تر عمل کرده است. تعداد آرایی که نامزدهای این ائتلاف به‌دست آوردند، تنها ۲۱هزار رای بیشتر از مجموع آرای نامردهای ائتلاف احزاب چپ‌گرا بود.

نامزدهای راست افراطی نیز در دور اول انتخابات پارلمانی ۲۰۲۲ فرانسه، به‌شدت در استفاده از موفقیت نسبی لوپن در انتخابات ریاست جمهوری اخیر، ناموفق عمل کردند. مارین لوپن در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۲ رقیب اصلی امانوئل مکرون بود و بیش از ۴۰درصد آرا را از آن خود کرده بود. با این وجود، رای روز یکشنبه از احتمال تقویت قابل توجه حزب لوپن در پارلمان خبر می‌دهد. این حزب در حال حاضر تنها هشت کرسی در مجمع ملی دارد که کمتر از ۱۵ کرسی مورد نیاز برای تشکیل یک گروه پارلمانی و داشتن وزن واقعی در مجلس است، اما براساس یک نظرسنجی مرتبط با تلویزیون فرانس۲۴، پیش‌بینی شده است که احتمالا یکشنبه آینده در دور دوم انتخابات پارلمانی، بین ۲۰ تا ۴۵ کرسی به‌دست خواهد آورد.

درمقابل، پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که حزب «جمهوری‌خواهان» تا نیمی از کرسی‌های خود در پارلمان را از دست خواهد داد و این افت شدیدی برای این حزب محسوب می‌شود که چندین دهه پرچمدار جناح راست فرانسه بوده است.

نکته اصلی در دور دوم انتخابات پارلمانی فرانسه که آخر هفته آینده برگزار می‌شود، میزان حضور مردم خواهد بود. در روز یکشنبه ۵۲.۴۹ درصد از رای‌دهندگان ثبت‌نام‌شده برای انتخابات پارلمانی ترجیح دادند در خانه بمانند و پای صندوق رای نروند؛ حالا رهبران جناح چپ فرانسه برای جلب مشارکت بیشتر در هفته آینده تلاش می‌کنند و انتظار دارند که ناراضیان فرانسوی بیشتر به آن‌ها متمایل باشند تا ائتلاف دولتی.

با نتایج به‌دست‌آمده در دور اول انتخابات پارلمانی درحالی‌که هیچ ائتلافی به کسب اکثریت در مجمع ملی نزدیک نشده است، هر دو ائتلاف پیشرو شانس خود را برای کسب اکثریت مطلق (یعنی ۲۸۹ کرسی از مجموع ۵۷۷ کرسی) بالا می‌دانند، اما آخرین پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که در نتیجه‌ای بسیار نادر، ممکن است هیچ‌یک از آن‌ها نتوانند موفق به کسب اکثریت کرسی‌های پارلمان شوند. پیش‌بینی گروه‌های تحلیل و نظرسنجی انتخابات که با تلویزیون فرانس۲۴ همکاری می‌کنند، نشان‌ می‌دهد ائتلاف مکرون در دور دوم انتخابات، ۲۵۵ تا ۲۹۵ کرسی و ائتلاف چپ‌گرایان، بین ۱۵۰ تا ۱۹۰ کرسی مجمع ملی را از آن خود خواهد کرد.   

هدف جناح چپ این است که با به‌دست آوردن اکثریت در پارلمان، مکرون را به «همزیستی» با ائتلاف نوپس و انتصاب اعضای آن به‌عنوان وزرای کابینه، مجبور کند. ملانشن، رهبر ائتلاف چپ‌گرای «نوپس»، یکشنبه‌شب گفت: «حقیقت این است که حزب رئیس جمهوری مغلوب شده و شکست خورده است.» 

 با این وجود، براساس پیش‌بینی‌های کنونی چنین سناریویی بعید به نظر می‌رسد و البته چپ‌ها شانس زیادی برای تحمیل خود به‌عنوان اپوزیسیون غالب پارلمانی دارند، که این موضوع، تصویب قوانین را برای ائتلاف مکرون در پارلمان بسیار سخت‌ خواهد.

در سوی دیگر طیف، حزب «جمهوری‌خواهان» به‌دنبال این است که در صورت امکان ۱۰۱ کرسی فعلی خود را حفظ کند، اما پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد آن‌ها در دور دوم انتخابات ۵۰ تا ۸۰ کرسی مجمع ملی را از آن خود خواهند کرد. به این ترتیب، اگر مکرون به تشکیل دولت ائتلافی نیاز داشته باشد، همچنان می‌تواند سراغ این حزب برود.