عربستان سعودی قانون پوشاندن مو در عکس‌های شناسایی را برای برخی گروه‌های سنی لغو کرد

عربستان سعودی از لغو قانون پوشاندن مو در عکس‌های شناسایی برای دختران ۱۰ تا ۱۴ سال و در برخی موارد بیماری خبر داد

محمد الجاسر، سخنگوی اداره وضعیت مدنی در عربستان سعودی، شایعات در مورد حذف قانون پوشاندن موی سر و گردن برای تمامی زنان را رد کرده است- FAYEZ NURELDINE / AFP

عربستان سعودی از لغو قانون پوشاندن مو در عکس‌های شناسایی برای گروه سنی ۱۰ تا ۱۴ سال و در برخی موارد بیماری خبر داد.

وزارت کشور عربستان سعودی شامگاه جمعه از لغو قانون پوشاندن مو در عکس‌های مدارک شناسایی برای گروه سنی ۱۰ تا ۱۴ سال و در برخی موارد بیماری خبر داد.

روزنامه محلی عکاظ روز جمعه گزارش داد که در اصلاحیه‌های جدید ماده ۱۷ آیین‌نامه اجرایی نظام مدنی، عبارت الزام پوشاندن مو و گردن زنان در شناسنامه حذف می‌شود.

ماده ۱۷ قبل از این اصلاحیه مقرر می‌داشت: «عکس شخصی موردنیاز باید مدرن، رنگی، با زمینه سفید، رو به جلو، بدون عینک، واضح و نمایانگر تمام اجزای صورت و با لباس غیرنظامی باشد.»

همچنین تصریح شده است که اندازه عکس باید ۶‌*۴ باشد و با لباس متحدالشکل یا پوشش گروه خاصی از شهروندان گرفته نشده باشد، عکس زنان باید بدون آرایش و زیور باشد و زنان مو و گردنشان را بپوشانند.

ماده ۱۷بر اساس اصلاحیه منتشر شده در روزنامه سعودی شامل دو بند است. در بند اول آمده است که عکس گرفته شده در سامانه‌های خودکار مورد نیاز برای صدور هویت ملی: «مدرن، رنگی، واضح، نشان‌دهنده تمام ویژگی‌های صورت، در پس‌زمینه سفید، رو به جلو و بدون عینک و لنز، عاری از هرگونه لوازم جانبی و زینتی است و نمی‌توان آن عکس را با لباس فرم یا لباس گروه خاصی گرفت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بند دوم به شرح این موارد می‌پردازد و در آن آمده است: «آژانس وضعیت مدنی وزارتخانه، قوانینی را برای عکس‌ برخی گروه‌های سنی، افراد با نیازهای ویژه و موارد دیگری که ذکر نشده است، تعیین می‌کند.»

محمد الجاسر، سخنگوی اداره وضعیت مدنی در عربستان سعودی، شایعات در مورد حذف قانون پوشاندن موی سر و گردن برای تمامی زنان را رد کرد و گفت: «این درست نیست که زنان در عربستان سعودی می‌توانند مو یا گردن خود را در عکس کارت شناسایی نشان دهند.»

الجاسر در گفت‌وگو با عرب نیوز گفت که فقط زنان بین ۱۰ تا ۱۴ سال می‌توانند در عکس‌های شناسنامه‌ای با موهای بدون پوشش ظاهر شوند، اگرچه او در ادامه اشاره کرد که زنان مسن با شرایط خاص سلامت نیز ممکن است واجد شرایط معافیت باشند.

عربستان سعودی چند سالی است که در مسیر اصلاحات اجتماعی قرار دارد. پیش از این نیز در سال‌های گذشته با لغو حجاب اجباری، مقدمات حضور زنان در لیگ فوتبال عربستان سعودی فراهم شد. زنان در عربستان سعودی ژانویه ۲۰۱۸ برای نخستین بار در استادیوم‌های ورزشی حضور پیدا کردند.