نیروهای اوکراینی در «نبرد خیابانی» با روس‌ها کمبود مهمات دارند

فرماندار منطقه‌ای می‌گوید: «این جنگ توپخانه‌ای است و مهمات ما تمام شده است»

روسیه، نبرد برای تصرف شهرهای شرق و جنوب اوکراین را افزایش داده است - Olga MALTSEVA / AFP

درحالی‌ که گزارش‌ها حاکی از نبرد خیابانی در شهر سیویرودونتسک است، مقام‌ها روز شنبه ۱۱ ژوئن (۲۱ خرداد) اعلام کردند مهمات نیروهای اوکراینی، هم‌زمان با افزایش بمب‌باران شدید روس‌ها، در حال تمام شدن است.

ویتالی کیم، فرماندار منطقه میکولایف، در خط مقدم جنوبی گفت نیروهای ولادیمیر پوتین خیلی قوی‌تر‌ند و خواستار افزایش کمک‌های بین‌المللی شد.

او گفت: «در حال حاضر این جنگ توپخانه‌ای است... و مهمات ما تمام شده است. کمک اروپا و آمریکا خیلی خیلی مهم است چون برای دفاع از کشورمان فقط به مهمات نیاز داریم.»

روسیه، نبرد برای تصرف شهرهای شرق و جنوب اوکراین را افزایش داده و تلفات سنگینی به نیروهای اوکراین وارد کرده است.

در سیویرودونتسک، بزرگ‌ترین شهر لوهانسک که در حال حاضر به تصرف روسیه درنیامده است، در اثر حمله‌‌های توپخانه‌ای روسیه به کارخانه مواد شیمیایی آزوت، روز شنبه نشت نفتی عظیمی رخ داد که باعث آتش‌سوزی بزرگی شد.

وزارت دفاع بریتانیا (ام.او. دی) می‌گوید هم‌اکنون در این شهر «نبرد شدید خیابانی» در گرفته و «تلفات هر دو طرف پرشمار است.»

این وزارت همچنین اعلام کرد روسیه به علت آنکه موشک‌های دقیقش تمام شده‌اند، هم‌اکنون دارد از موشک‌های عظیم دوران جنگ سرد که برای نابود کردن ناوهای هواپیمابر طراحی شده‌اند استفاده می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این موشک‌های ۵.۵ تنی برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده است. وزارت دفاع بریتانیا می‌گوید: «اگر با کلاهک متعارف در حمله‌های زمینی به‌کار روند، دقت بسیار کمی دارند و بنابراین می‌توانند باعث خسارت‌های جانبی و تلفات زیادی در میان غیرنظامیان شوند.»

در ضمن خانواده یکی از دو بریتانیایی که بابت جنگیدن با نیروهای روسیه، به مجازات اعدام محکوم شده‌اند می‌گویند «بهت‌زده‌اند».

بعد از آنکه شون پینر و هموطن بریتانیایی او، آیدن اسلین با صدور حکمی که دولت بریتانیا آن را حکمی «ساختگی» خوانده است به اعدام محکوم شدند، بوریس جانسون به وزیران خود دستور داد «هر آنچه در توان دارند» برای آزادی این دو نفر انجام دهند.

طبق بیانیه‌ای که وزارت خارجه بریتانیا روز شنبه از سوی خانواده پینر ۴۸ ساله منتشر کرد، بستگان او «از حکم این دادگاه نمایشی و غیرقانونی، غم‌زده و بهت‌زده‌اند.»

در این بیانیه همچنین آمده است: «از آنجا که شون بیش از چهار سال مقیم اوکراین بوده و در کمال افتخار در خدمت هنگ ۳۶ نیروی دریایی بوده است، باید طبق پیمان ژنو از تمامی حقوق اسرای جنگی، ازجمله وکالت حقوقی کامل و مستقل برخوردار باشد.»

«از صمیم قلب امیدواریم تمامی طرف‌ها فوری همکاری کنند تا آزادی یا مبادله صحیح و سالم شون تضمین شود. خانواده ما، ازجمله پسرش و همسر اوکراینی‌اش خیلی او را دوست دارند و دلشان برایش تنگ شده است و ما با تمام خانواده‌های درگیر این وضعیت وحشتناک همدل هستیم.»

لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا، می‌گوید با دمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، صحبت کرده است تا در مورد «انجام تلاش‌هایی برای رهایی زندانیان جنگی تحت اسارت دست‌نشاندگان روسیه گفت‌وگو کنند.»

استدلال بریتانیا این است که اسلین اهل نیوارک در ناتینگهام‌شایر و پینر اهل بدفوردشایر، اعضای قانونی ارتش اوکراین محسوب می‌شوند و بنابراین باید اسیر جنگی به شمار آیند. افزون بر این دو بریتانیایی، مرد سومی به نام سعدون ابراهیم که ملیت مراکشی دارد هم حکم محکومیت دریافت کرده است.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه می‌گوید این محکومیت‌ها «طبق قوانین جمهوری خلق دونتسک است»، استان جدایی‌خواهی که تحت کنترل جدایی‌طلبان هوادار مسکو است.

 

© The Independent

بیشتر از جهان